Va supravieţui şcoala tradiţională în faţa provocării mediului online ?

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Universităţile care ţin cursuri online vorbesc despre o redefinire a educaţiei, sintagma fiind larg răspândită şi primită cu entuziasm. Cu toate acestea, nu se ştie ce se va întâmpla în acest caz cu universităţile tradiţionale.

Subiectul dezbătut într-un articol BBC a prilejuit deja numeroase dezbateri cu privire la acest aspect. Pe de-o parte, există avantajul flexibilităţii oferite de şcolile care promit studenţilor învăţământ de calitate superioară, în schimbul unor taxe mult mai mici şi al unor eforturi reduse. De cealaltă parte, se află neîncrederea în sistemul de învăţământ la distanţă.

În noiembrie anul acesta, fundaţia Bill şi Melinda Gates a investit un milion de dolari în edX, o platformă online de învăţare fondată de Harvard şi de MIT şi care şi-a propus crearea unei versiuni virtuale a nivelului de educaţie promovat de cele două prestigioase instituţii de învăţământ.

Până în 2013, se arată în articol, platforma va conţine cursuri de la Harvard, MIT, Berkeley şi de la Universitatea din Texas.

Platforma se prezintă ca fiind “viitorul educaţiei online pentru oricine, oriunde, oricând”, însă nu este unică în acest sens. Udacity ar putea fi unul dintre rivalii edX, dar la fel de bine ar putea atrage studenţii şi Coursera sau Khan Academy.

Se pare că tehnicile de învăţare online sunt eficace, de vreme ce tot mai mulţi studenţi apelează la astfel de cursuri.

Internetul, ca sursă de informaţii, a devenit deja ceva banal în ochii utilizatorului obişnuit să cerceteze, să navigheze şi să încrucişeze sursele. Astfel, credibilitatea sa începe să crească, iar acesta devine o unealtă preţioasă în educaţie.

Deşi nu înlocuieşte procesul de învăţare, Internetul intervine pentru a-l remodela şi pentru a oferi o serie de avantaje care întrec cu mult propunerile universităţilor tradiţionale, din punctul de vedere al materialelor auxiliare.

Asumându-ne întrebarea lui Nicolas Negroponte, fondatorul şi preşedintele fundaţiei “One Laptop Per Child”, “În cazul în care copiii din Etiopia ar învăţa să citească fără să meargă la şcoală, ce spune asta despre copiii din New York care nu învaţă nici măcar în şcoală?”.

Pentru multe instituţii, însă, acest tip de instruire rămâne reţeta standardelor scăzute, a fragmentării şi a abandonării aspiraţiilor înalte, se arată în analiza BBC.

Pe de altă parte, arată teoreticianul Ian Bogost, dacă “lectura se realiza într-un format aşa de prost în era industrială, de ce este brusc celebrată, digitalizată şi împărtăşită în era informaţiei?”.

Procesul este acelaşi, dar mijloacele sunt diferite, ceea ce încearcă să arate şi promotorii cursurilor online, explicaţia rezumând întreaga idee a educaţiei realizate prin Internet.

Educație



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite