Universitatea din Bucureşti, pe locul 30 în noul top QS pentru ţările în curs de dezvoltare din Europa şi Asia Centrală

0
Publicat:
Ultima actualizare:

România a intrat cu cinci universităţi în noul top QS realizat pentru ţările în curs de dezvoltare din Europa şi Asia Centrală.

Prima Universitatea din România care apare în noul top Quacquarelli Symonds (QS) este Universitatea din Bucureşti, care ocupă locul 30, urmată de Universitatea "Babeş-Bolyai" din Cluj-Napoca (locul 43), Universitatea de Vest din Timişoara (locul 50), Universitatea "Al. I. Cuza" din Iaşi (loc 51-60) şi Universitatea Tehnică "Gheorghe Asachi" din Iaşi (loc 61-70). 

Ţara care domină acest top ese Rusia, care se clasează cu 26 de universităţi. Leaderul este Universitatea de Stat Lomonosov din Moscova. 

Această universitate este pe primul loc şi în ierarhia regională, având performanţe şi în Clasamentul Internaţional al Universităţilor şi în Clasamentul Ţărilor BRICS (Brazilia, Rusia, India, China, Africa de Sud), iar pe locul doi, la egalitate cu Universitatea Charles din Cehia, se află Universitatea de Stat Novosibirsk.

Următoarele state cu cele mai multe reprezentante sunt Turcia şi Cehia, urmate de Polonia, Kazahstan, Ungaria şi Ucraina.

Primele 10 universităţi din top:

1. Universitatea Lomonosov din Moscova

2. Universitatea Charles din Cehia

3. Universitatea Novosibirsk din Rusia

4. Universitatea din Varşovia

5. Universitatea din Tartu

6. Universitatea Tehnică Cehă din Praga

7. Universitatea din Sankt Petersburg

8. Universitatea Jagiellonian din Polonia

9. Universitatea Tehnică din Orientul Mijlociu (Turcia)

10. Universitatea Masaryk din Cehia

Regiunea luată în considerare în acest nou clasament constă în următoarele 30 de ţări: Albania, Armenia, Azerbaidjan, Belarus, Bosnia şi Herţegovina, Bulgaria, Croaţia, Cehia, Estonia, Georgia, Ungaria, Kazahstan, Kosovo, Kârgâstan, Letonia, Lituania, Macedonia, Moldova, Muntenegru, Polonia, România, Serbia, Slovacia, Slovenia, Taidjikistan, Turcia, Turkmenistan, Ucraina, Uzbekistan.

Metodologia utilizată pentru evaluarea universităţilor din această regiune a fost alcătuită de QS Global Academic Advisory Board şi de experţi din regiune.

Indicatorii topului QS

Universităţile care ocupă primele poziţii ale clasamentului EECA au un rezultat foarte bun în Webometrics, care măsoară prezenţa academică în spaţiul web, sprijinind iniţiativele de acces deschis pentru creşterea transferului ştiinţific şi a informaţiilor culturale generate de universităţi pentru întreaga societate.

Pentru acest indicator, în Top 100 se evidenţiază: Universitatea de Stat Lomonosov din Moscova, Universitatea Charles (Cehia), Universitatea din Istanbul, Universitatea Masaryk (Cehia) şi Universitatea din Tartu (Estonia).

Pentru indicatorul lucrare per cadru academic – unul dintre criteriile utilizate pentru măsurarea productivităţii în cercetare a universităţilor, bazat pe ScopusTM/Elsevier bibliometric data – se evidenţiază Turcia, cu trei universităţi reprezentante în Top 5: Universitatea Boğaziçi, Universitatea Sabanci şi Universitatea Tehnică din Orientul Mijlociu.

Cele mai votate universităţi de către angajatorii internaţionali sunt: Universitatea de Stat Lomonosov din Moscova, Universitatea Tehnică Cehă din Praga, Universitatea Tehnică de Stat Bauman din Moscova, Universitatea din Varşovia şi Universitatea Tehnică din Orientul Mijlociu.

Primele cinci universităţi cu cea mai mare proporţie a studenţilor internaţionali sunt: Universitatea Semmelweis din Ungaria, o universitate medicală – nu apare în clasamentul total deoarece doar instituţiile active în cel puţin două domenii de facultate sunt eligibile pentru a fi incluse – Universitatea Oamenii Prieteniei din Moscova, Universitatea de Stat Rusă-Armeană (Slavă) din Armenia, Universitatea Naţională V.N. Karazin Kharkiv (Ucraina) şi Universitatea de Stat de Sisteme de Control şi Radioelectronică din Tomsk (Rusia).

Pentru indicatorul Corp universitar / Studenţi, ce măsoară resursele dedicate predării, topul este dominat de ţările vorbitoare de limba rusă. Turcia, Ungaria şi Cehia conduc detaşat în domeniul cercetării, precum şi în cel al numărului de Citări per lucrare.

Cu toate acestea, realizatorii spun că se mai pot face încă îmbunătăţiri în ceea ce priveşte anumiţi indicatori, precum internaţionalizarea sau numărul de publicaţii academice în limba engleză. De asemenea, multe universităţi au website-ul doar în limba de origine.

Educație



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite