Studiu SNSPA: examenul de admitere ar trebui introdus la liceu şi la facultate; peste 80% dintre elevi sunt nepregătiţi

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Profesorii reclamă scăderea nivelului de pregătire a elevilor în ultimii 10 ani şi vor examene de admitere FOTO Shutterstock
Profesorii reclamă scăderea nivelului de pregătire a elevilor în ultimii 10 ani şi vor examene de admitere FOTO Shutterstock

Un studiu realizat de Şcoala Naţională de Studii Politice şi Administrative (SNSPA) din Bucureşti, în ianuarie 2013, arată că dascălii consideră că 82% dintre liceeni ajung nepregătiţi la facultate şi susţin introducerea examenelor de admitere atât în liceu, cât şi în sistemul universitar. Acelaşi studiu indică însă şi faptul că plagiatul este răspândit în rândul studenţilor, dar şi al profesorilor.

Peste jumătate dintre cele aproape 1.000 de cadre didactice din învăţământul universitar care au participat la studiul realizat de SNSPA, în cadrul unui proiect european, susţin în mare şi foarte mare măsură că ”modalitatea prea uşoară de admitere” este o problemă în facultatea lor, în condiţiile în care 55% dintre studenţi au fost admişi pe bază de dosar.

Mai mult, în ceea ce priveşte evolutia nivelului de pregătire a absolvenţilor de liceu din ultimii 10 ani, 82% dintre profesori au apreciat-o drept ”negativă”, în timp ce 38% s-au plâns de slaba pregătire a licenţiaţilor, iar 46% au văzut totuşi o evoluţie ”pozitivă”.

41% dintre dascălii din universităţi care au completat chestionarul online al SNSPA, în perioada 11-21 ianuarie 2013, de la asistenţi până la profesori doctori din instituţii de stat şi private, indică o evoluţie negativă în ceea ce priveşte performanţele sistemului public de învăţământ, procent egal cu al celor care spun că nu e nici negativă, nici pozitivă şi doar 14% au văzut îmbunătăţiri.

22% dintre cadrele didactice universitare chestionate sunt de părere că ”studiile de master sunt inutile”, iar 27% cred că ”majoritatea absolvenţilor de liceu ar trebui să urmeze o facultate”, mai arată studiul SNSPA.

Plagiat recunoscut în sistemul universitar

84% sunt de acord că este nevoie de performanţă în sistemul universitar, chiar cu riscul reducerii numărului de studenţi, iar 74% consideră că universităţile ar trebui să se concentreze mai mult pe cerinţele pieţei. 

În ceea ce priveşte problema plagiatului în România, aproape 70% dintre cadrele didactice din învăţământul superior consideră că este răspândită ”în mare şi foarte mare măsură” în rândul studenţilor, iar 9% s-au situat la polul opus.

Cât despre plagiatul în rândul profesorilor, doar aproape 40% dintre respondenţi au spus că acesta ar fi larg răspândit în universităţile româneşti. 

48% au admis că, în ultimul an, universitatea în care lucrează s-a confruntat cu problema plagiatului ”în rândul studenţilor de la licenţă”, 32% - al celor de la masterat, 27% - în rândul profesorilor şi 22% - în rândul doctoranzilor.

Rezultate_studiuSNSPA_universitar by

În ceea ce priveşte relaţiile, pilele şi şansele de angajare după terminarea facultăţii, 38% dintre cadrele didactice universitare din universităţi sunt de părere că ”degeaba termini o facultate dacă nu ai relaţii", procent similar cu al celor care cred totuşi că ”pentru a reuşi în viaţă trebuie să termini o facultate”. Iar 46% susţin că ”în România sunt prea mulţi studenţi”.

Profesorii universitari nu s-au declarat însă de acord, în marea lor majoritate, cu schimbările operate de fostul ministru al Educaţiei, Ecaterina Andronescu, în luna decembrie. 

74% nu sunt deloc de acord cu faptul că ”cei care sunt în conducerea unui partid politic vor putea ocupa şi funcţia de rector”, 54% nu sunt deloc de acord păstrarea pensionarilor, iar 67% nu sunt deloc de acord cu rectorii care pot ocupa în paralel şi o funcţie de demnitate publică.

Profesorii din preuniversitar cer admitere la liceu

Studiul SNSPA a scos la iveală şi o serie de probleme ale sistemului de învăţământ preuniversitar identificate de dascălii din şcoli şi licee.

81% dintre cei aproape 800 de profesori chestionaţi online, majoritatea de la ciclul gimnazial şi liceal, susţin că cea mai bună metodă de admitere la liceu este examenul de admitere.

Peste 60% dintre ei nu sunt de acord cu mutarea clasei a IX-a de la liceu la şcolile generale, măsură care ar urma să se aplice începând cu generaţia de elevi care a intrat în 2011 în clasa a V-a, potrivit Legii Educaţiei Naţionale. Iar 44% nu susţin amplasarea clasei pregătitoare în şcoli.

Rezultate_studiuSNSPA_preuniversitar by

Jumătate dintre profesorii chestionaţi au spus că au auzit ”des şi foarte des” de ”elevi care să fumeze în şcoală”, 28% ştiu de elevi care au fost ameninţaţi şi loviţi de alţi elevi, iar 18% cunosc cazuri de elevi care au abandonat şcoala.

În ceea ce priveşte reuşita elevilor, 48% dintre dascăli cred că elevii cu multă carte sunt cei care reuşesc cel mai bine în viaţă, însă 32% consideră că este mai degrabă apanajul elevilor ”cu multe pile şi relaţii”. Şi doar 13% dintre profesori cred că elevii cinstiţi răzbesc. 

34% dintre dascăli pun accent pe manuale

Ei consideră că, pentru a avea succes pe piaţa muncii, elevii ar trebui să înveţe, în această ordine, mai multe limbi străine (49%), informaţiile din manuale (34%), dar şi să fie mai muncitori (32%), să aibă iniţiativă (25%), să utilizeze calculatorul (15%), să lucreze în echipă (13%), să-şi asume riscuri (7%), să fie politicoşi (4%), să respecte ordinele şefilor (4%) şi să fie credincioşi (2%).

Întrebaţi de meditaţii, peste 80% cred în mare şi foarte mare măsură că şcoala unde predau poate pregăti un elev să fie admis la liceu sau la facultate fătă a avea nevoie de meditaţii particulare, iar 76% dintre dascăli au declarat că nu oferă meditaţii şi doar 22% au răspuns da.

Printre problemele reclamate de profesori în şcolile unde predau se numără ”dotarea precară a sălilor şi a laboratoarelor”, ”rezultatele slabe la învăţătură ale elevilor”, dar şi ”atitudinea necuviincioasă a elevilor faţă de profesori”. 

Educație



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite