Cum se acordă şi cum se retrage titlul de doctor. În cât timp pot rămâne cei care au plagiat fără diploma de doctor

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Guvernul a adoptat noi reguli pentru doctorate FOTO Adevărul
Guvernul a adoptat noi reguli pentru doctorate FOTO Adevărul

Guvernul a adoptat noi reglementări privind modul în care vor fi acordate şi retrase titlurile de doctor. Mai exact, plagiatul va putea fi reclamat de orice persoană la Consiliul Naţional de Atestare a Titlurilor, iar deciziile luate de acest for devin obligatorii pentru ministru.

Astfel, dacă va fi nevoie, ministrul va trebui să emită ordin prin care titlul de doctor va fi retras, iar şcoala doctorată penalizată.

Concret, potrivit hotărârii de guvern, Consiliul Naţional de Atestare a Titlurilor, Diplomelor şi Certificatelor Universitare (CNATDCU) va trebui să se pronunţe la 45 de zile după momentul în care primeşte o sesizare referitoare la un potenţial plagiat. Decizia poate fi contestată în termen de zece zile, iar o soluţie finală asupra lucrării va fi dată, tot de CNATDCU în alte zece zile, arată digi24.ro.

„Având în vedere responsabilitatea şcolii doctorale în acordarea titlului de doctor, în perioada de analiză a sesizării, CNATDCU va cere şi o decizie a instituţiei organizatoare de studii universitare de doctorat, cu privire la obiectul acesteia”, se arată în document.

Titlul de doctor va putea fi retras în două luni şi cinci zile

Potrivit hotărârii de guvern, titlul de doctor va putea fi retras în cel mult două luni şi cinci zile. În ceea ce priveşte noile atribuţii ale CNATDCU, acesta va putea retrage calitatea de conducător de doctorat, va putea retrage titlul de doctor şi, în cazurile cele mai grave, va putea retrage acreditarea şcolii doctorale. Diploma de doctor încetează să mai producă efecte în momentul în care deţinătorului i s-a comunicat că i s-a retras titlul.

Actul normativ adoptat de Guvern stabileşte şi noi reguli în ceea ce priveşte susţinerea publică a tezei de doctorat, care poate avea loc strict după parcurgerea unor etape:

- Doctorandul predă teza în format electronic şi, după caz, în format printat la secretariatul şcolii doctorale;

- Teza de doctorat este prezentată în comisia de îndrumare;

- Teza de doctorat se depune în mod oficial la secretariatul şcolii doctorale, în format tipărit şi în format electronic, împreună cu rezumatul tezei de doctorat şi CV-ul doctorandului;

- Şcoala doctorală întocmeşte şi afişează anunţul pentru susţinerea publică cu cel puţin 20 de zile calendaristice înainte de data propusă pentru susţinere.

Noi prevederi introduse

În ceea ce priveşte caracterul public al tezei de doctorat, documentul introduce şi o serie de noi prevederi.

- Rezumatul tezei este publicat pe site-ul universităţii sau, după caz, al Academiei Române şi poate fi consultat public după emiterea dispoziţiei de numire a comisiei de susţinere;

- Teza în format tipărit poate fi consultată la biblioteca universităţii sau, după caz, a Academiei Române cu cel puţin 20 de zile înainte de data fixată pentru susţinerea publică. Lucrarea de doctorat rămâne document public la biblioteca universităţii sau, după caz, a Academiei Române;

- Dacă doctorandul optează pentru publicarea distinctă a tezei de doctorat sau a unor capitole din aceasta, el primeşte un termen de graţie de maximum 24 luni pentru realizarea acestei publicări;

După publicarea tezei sau a unor capitole din aceasta, autorul are obligaţia de a notifica IOSUD asupra acestui fapt şi de a transmite indicaţia bibliografică şi un link la publicaţie, care vor fi făcute apoi publice pe platforma naţională. Dosarul de doctorat se arhivează de către IOSUD cu regim permanent.

Educație



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite