Sunt mai puţin de 24h până la începerea BAC-ului 2020. Ceea ce nu e rău. Foarte bine că vine şi trece. Ca şi pandemia. Peste 155.000 de tineri sunt aşteptaţi la examen. După ce trece ziua de luni deja emoţiile tind să scadă şi să privim spre vacanţă. Însist mereu de ceva ani că, din păcate, în şcoala românească deşi susţinem examene, evaluări şi teze (chiar din clasa a 2-a) nu avem o înţelegere psihoeducaţională în care în mod structurat prin cursuri din programă să abilităm copiii cum să înveţe eficient, cum să-şi gestioneze stresul înainte de examen, care sunt cele mai bune tehnici de memorare, etc. Parţial eşecul este explicabil şi din acest motiv. Scriu doar câteva recomandări pentru elevi şi părinţi desigur.

Înainte de examen

1. Dormi noaptea înainte de examen. Dormi mult şi te odihneşte (ca niciodată). Dacă poţi 8-10h foarte bine, îndepărtează orice device şi pune sonerii multiple. Corpul tău are nevoie de odihnă chiar dacă în ultimele luni nu a fost obişnuit să adoarmă devreme

2. Fă orice te relaxează înainte de somn (muzică de relaxare, duş fierbinte, exerciţii fizice, gândeşte-te că peste 5 zile e libertate maximă, etc)

3. Trezeşte-te mai devreme. Să ai timp de igienă personală şi să nu te îmbraci pe fugă fiind în aceeaşi stare de alertă şi eventual uitând lucruri acasă

4. Nu pleca la şcoală fără să mănânci. Ai auzit? Orice este sănătos. Fructele proaspete şi legumele sunt recomandate pentru că reduc stresul. Chiar dacă nu obişnuieşti să mănânci dimineaţa, (ci preferi o cafea şi o ţigaretă-nee, nu recomand) gândeşte-te că întreaga dimineaţă şi mai ales în timpul examenului vei fi solicitat psihic. Iar energia corpului tău este vitală.

5. Ciocolată neagră. Studiile zic că ajută la memorie (dar nu ne spun câtă să fie?)

6. Plimbă-te înainte de examen. Îmi place asta! O recomand maxim. Cercetările pe grupuri comparative de elevi demonstreză că 20 de minute de mers fix înainte de examen creşte performanţa la examen. Dacă poţi să mergi pe jos de acasă la liceu, foarte bine. Acel timp de plimbare va reduce stresul, te deconectează, nu e ca şi cum ai sări de acasă în maşină şi din maşină/taxi/autobuz/metrou direct în bancă.

7. Când ai ajuns respectă indicaţiile profilor organizatori (aşteaptă, păstreză distanţa, temperatură, traseu, mască, foloseşte toaleta înainte). Masca chiar nu e o problemă (mi-au zis cei de a 8-a că au şi uitat de ea pe nas)

8. Wai: Nici prin gând să-ţi treacă vreo idee de fraudă, goleşte-ţi buzunarele, închide telefoanele şi depozitează-le în siguranţă. Nu mai merge cu copiuţe, avem camere video

9. Ia-ţi cu tine cartea de identitate, pixuri/stilouri de aceeaşi culoare şi desigur apă. Mi-aş fi dorit ca fiecare liceu să ofere elevilor apă, pahare (bomboane/glumă) dar se pare că nu se prea întâmplă. Naşpa. Câte costă o sticlă de apă plată la 2L?

10. Gândeşte-te la rezultatul final şi la bucuria de după test! Aceasta te va motiva! La vacanţăăă !

 

În timpul examenului

1. Citeste cu atenţie. Citeste întrebările cu atenţie şi calm. Aici poţi înţelege/interpreta greşit din grabă sau inatenţie. La fiecare examen sunt zeci de elevi care mi-au scris că nu au răspuns corect nu că nu au ştiut ci că s-au grăbit (nu erau atenţi). Unde să te grăbeşti, dragă? Unii au pierdut între 30 de sutimi-peste 1 punct. Un lucru e sigur: ai timp suficient. Sper că nu ţi-ai programat manichiura la 11 ca să te grăbeşti să ieşi din examen. Oricum eu cred că subiectele se pot rezolva cu uşurinţă în 2h. Tu ai TREI ORE. Şi cred că anul acesta subiectele nu vor avea un grad ridicat de dificultate. 

2. Fii atent la cuvintele cheie din ceriţe ”indică sensul, precizează, evidenţiază, comentează, justifică, redactează”- răspunde exact la ceea ce ţi se cere nu la ce crezi tu că ar fi corect. Dacă zice ”eseu minim 400 de cuvinte, scrie 430”

3. Împarte şi organizează-ţi timpul şi fă-ţi un plan de rezolvare şi respectă-l. Nu te apuca haotic.   

4. Decide ordinea în care răspunzi la întrebări. Recomand să începi cu cele mai simple, ştiute, accesibile sau cu cele pe care le poţi rezolva pentru că le cunoşti. Rezolvând deja câteva corecte capeţi încredere şi siguranţă. Sper şi entuziasm să le rezolvi pe celelalte

5. Planifică răspunsul pentru fiecare întrebare. Dacă-ţi vin alte idei la alte întrebări (am păţit-o eu la BAC) notează-le repede pe ciornă- nu pierde prea mult timp gândindu-te la ele acum în timp ce rezolvi alte întrebări. Evită varza.

6. Dacă nu mai ştii deloc la o cerinţă, nu-i tragedie. Bei apă şi mergi mai departe. Nu te bloca.

7. Mişcă-ţi fundul şi spatele pe scaun. Nu glumesc. Schimbă-ţi poziţiile pe scaun pentru a evita încordarea şi pentru a te relaxa. Zâmbeşte din când în când. E examen nu tortură! Spune-i creierului tău că e okey.

8. Foloseşte ciorna (d-aia e acolo), dar nu doar ciorna (aminteşte-ţi că ciornele nu se punctează şi nu risca mai ales la română să ai toate răspunsurile pe ciornă,scriind frumos şi în final să simţi că nu mai ai suficient timp pentru transcriere

9. Fă legături (asocieri) mentale, logice între conţinuturile învăţării. Ce vrea să zică ăsta? Îmi aminteşte de ceva învăţat ? Parcă era vorba de... 

10. Reciteşte lucrarea de mai multe ori (trei, patru ori). Fă o pauză. Gândeşte-te la altceva din viaţa ta şi iar citeşti. Îţi vei reaminti şi vei putea descoperi eventuale greşeli

11. Nu te grăbi să pleci din sală. Chiar dacă ţi se pare că nu mai ai ce să notezi. După ce ai ieşit examenul s-a încheiat. Fii ultimul :)

Dacă ai emoţii compleşitoare

E normal să ai emoţii, acceptă-le. Sunt ale tale, ciudat ar fi să nu ai nicio emoţie, însă:

1. Centrează-ţi mintea pe „pot, voi reuşi, nu este dificil”. Gândurile precum „ce o să mă fac, nu mai am timp, dacă o să iau o notă mică, îmi dezamăgesc părinţii, ce va crede mama, tata, bunica, vor râde colegii, nu intru la facultă, viitorul e un dezastru, merg la căpşuni/sparanghel” duc la creşterea stresului şi la scăderea eficienţei. Chiar nu contează critica altora acum, pentru că induce o presiune suplimentară. Nu ai nevoie de ea.

2. Te poţi detaşa de gândurile negative dacă îţi răspunzi logic ” ce se poate întâmpla cel mai rău, frate?” Răspunsul nu va fi atât de naşpa.

3. Respiră normal. Încearcă să-ţi observi inspiraţia şi expiraţia (luungă, 4-5 secunde). Când avem emoţii şi devenim speriaţi (anxiosi) de fapt ni se pare că nu avem aer suficient şi apar şi gândurile catastrofice

4. Spune-ţi invers “ Pot rezolva şi subiectul ăsta, hai că ştiu” şi deja creierul se setează pe ”ştiu”.

5. Foloseşte afirmaţii pozitive care te poate ajută ex. ”calm, Mihai relaxează-te”

6. Vorbeşte cu cineva apropiat şi spune-i exact ce simţi (părinţi, prieten, psiholog)

7. Dacă ai primit medicaţie, respectă indicaţiile medicului

După examen dacă eşti happy de rezultate, vei avea parte de ceea mai minunată vacanţă, de fericire şi de libertate. Dacă nu, mai rămâne varianta contestaţiei, asta doar în cazul în care eşti 99% sigur că lucrarea ta era mult mai bună. Şi oricum cele mai importante exemene nu se dau la şcoală, ci in viaţă. Alegeri înţelepte, carieră, evitarea relaţiilor toxice, părăsiri, astea examene de viaţă, existenţiale vor lui Cioran.

Ce NU vreau să se mai întâmple la BAC?

1. În primul rând nu mai vreau subiecte interpretabile sau mai grav: subiecte concepute greşit. Nu vreau subiecte pe care nici profesorii corectori să nu ştie cum să le rezolve sau fiecare să le rezolve diferit.

2. Nu vreau situaţii de discriminare şi abuz sau de fraudă

3. Nu vreau să existe credinţa elevului, mai ales la Română, că nota la lucrarea sa depinde de cine îi corectează, de profesorul din Craiova sau de la Cluj. FALS! Nu vreau subiectivism în corectare. Orice profesor din România care corectează aceeaşi lucrare trebuie să ofere fix aceeaşi notă elevului. D-aia avem bareme. Elevul trebuie să aibă încredere în corectitudinea corectării lucrării sale.

4. Nu vreau greşeli în corectare, indiferent de cauze. Situaţii în care după contestaţia elevului care este sigur că a scris mai mult să primească cu mult mai mult (păi nu e totuna să primeşti 8 şi după contestaţie 9.10-am văzut cazuri de diferenţe uriaşe)

5. Nu vreau mii de absenţi. Anul acesta s-au înscris 32.000 de tineri din anii trecuţi. La clasa a 8-a au fost absenţi 11.000. Ce se întâmplă cu viitorul lor ? Copii, mergeţi la BAC 2020.

Ce pot face părinţii?

 Să (mai) tacă. Am glumit. Pot arăta concret şi comportamental, nu doar prin afirmaţii verbale că îşi iubesc adolescenţii. Să simtă ei (tinerii) asta. Indiferent de rezultat. Au nevoie mai ales în aceste clipe de stres, nesiguranţă şi teamă. Generaţia Z este cu totul diferită de generaţia tinerilor de 22-25 de ani de azi şi mult mai diferită de generaţia părinţilor. Poate pentru un elev efortul depus chiar a însemnat ceva peste limite. Apreciază efortul lui, progresul lui nu perfecţiunea. Unii copii nu vor fi niciodată de 9 la şcoală. Şi nici nu contează. Sănătatea psihică e mai importantă decât notele.

Nu trebuie să le spună, să le repete, să insiste sau să continue cu critica. Pot fi mulţumiţi cu nota elevului. Oricare ar fi. Nu are niciun sens să ameninţeze, să sancţioneze, să pedepsească sau pur şi simplu să comenteze fără oprire (am văzut şi cazuri triste de violenţă fizică). Înţelegem îngrijorarea părinţilor dar nu fac decât să suplimenteze stresul adolescentului. Cine simte mai bine stresul decât propriul elev? Şi eşecul tot el îl va experimenta mai profund decât părintele. Că devine o lecţie, asta e o altă discuţie.

Câteva afirmaţii pozitive răman valabile pentru orice părinte. Încercaţi, nu e greu şi contează foarte mult: ”am încredere în tine, nu-ţi fie teamă, sunt lângă tine, te apreciez, vreau să te văd fericit, ai făcut o treabă bună, mă bucur şi apreciez pentru cât ai învăţat, ştiu cât te-ai străduit, ştiu că nu a fost deloc uşor, în fiecare zi învăţ lucruri noi de la tine, vei avea o vacanţă binemeritată, te voi iubi întotdeauna indiferent de ce notă vei primi”

 Tineri, vă doresc inspiraţie, încredere şi concentrare! Vă doresc răbdare şi bunădispoziţie!