ANALIZĂ ANOSR De ce avem absolvenţi şomeri: un consilier se ocupă în medie de 8.500 de studenţi

ANALIZĂ ANOSR De ce avem absolvenţi şomeri: un consilier se ocupă în medie de 8.500 de studenţi

Reprezentanţii studenţilor spum cî aproximativ 30% din universităţi nu asigură nici servicii de consiliere psihologică     FOTO: Adevărul

O analiză publicată de Alianţa Naţională a Organizaţiilor Studenţeşti din România (ANOSR) arată că universităţile au, în medie, câte un consilier pentru aproape 8.500 de studenţi. Ca atare, ANOSR solicită Ministrului Învăţământului Superior, Mihnea Costoiu, investiţii pentru eficientizarea centrelor de consiliere şi orientare în carieră din universităţi şi adoptarea unei metodologii care să reglementeze normele de funcţionare ale acestora.

Ştiri pe aceeaşi temă

"Aflaţi la răscruce de drumuri, studenţii care şi-au ales greşit facultatea sau cei care întâmpină probleme în adaptarea la mediul universitar abandonează studiile universitare, în timp ce centrele de consiliere şi orientare în carieră din universităţi sunt funcţionale numai pe hârtie", se arată într-un comunicat ANOSR.

În acest context, ANOSR a lansat, marţi, o analiză a serviciilor de consiliere şi orientare în carieră, din 22 de universităţi din România care arată situaţia dezastruoasă a eficienţei acestora la nivel naţional.

Deşi universităţile au fost obligate de Ministerul Educaţiei încă din 2005 să înfiinţeze centre de consiliere şi orientare în carieră, acestea au fost omise an de an în procesul de finanţare a universităţilor, ajungând azi să desfăşoare activităţi care nu au niciun impact real pentru studenţi, precizează reprezentanţii studenţilor.

Mai puţin de doi consilieri pe facultate

Analiza ANOSR arată că universităţile au, în medie, doar 1,3  angajaţi cu ocupaţie (COR) în domeniul consilierii psihologice sau orientării în carieră în aceste centre, în condiţiile în care rata abandonului universitar a ajuns la aproximativ 40% pentru promoţia 2013.

În majoritatea centrelor activitatea este realizată fie de cadre didactice cu calificări sau cunoştinţe în domeniul consilierii sau orientării în carieră, care se ocupă de aceste centre în afara orelor de curs, fie de interni, stagiari sau simpli voluntari recrutaţi din rândul studenţilor.

”Lipsa de investiţii şi de atenţie din partea Ministerului Educaţiei faţă de creşterea eficienţei serviciilor ce consiliere şi orientare în carieră, ne-a adus în situaţia în care centrele cu atribuţii în acest sens desfăşoară activităţi specifice organizaţiilor studenţeşti (traininguri, prezentări de companii, acţiuni de caritate) şi sunt nevoite să se autofinanţeze. Este deja o practică des întâlnită a Ministerului Educaţiei să înfiinţeze mecanisme fără să se preocupe de eficienţa şi impactul lor. Îi amintim pe această cale domnului Ministrului delegat Mihnea Costoiu că aceste centre încă există şi că e nevoie de eforturi şi din partea dumnealui pentru a le face funcţionale” – Cristi Popescu, vicepreşedinte Educaţional ANOSR

Serviciile de Consiliere Si Orientare in Cariera Perspectiva Studentilor

Nici 2% dintre studenţi nu au apelat la servicii de consiliere

Referindu-ne la eficienţa acestora, analiza ANOSR arată faptul că unui singur angajat cu ocupaţie în domeniul consilierii şi orientării în carieră îi corespund, în medie, peste 8.490 de studenţi de care trebuie să se ocupe.

Prin urmare, la aceste servicii apelează un număr infim de studenţi, chiar dacă acestea ar putea să le faciliteze tranziţia către piaţa muncii, să îi ajute să ştie cum să caute şi să se pregătească pentru un loc de muncă sau să depăşească probleme şi provocări specifice vieţii de student care, nerezolvate, adesea îi determină să abandoneze.

Analiza relevă faptul că în anul universitar 2012-2013 doar 1,8% din studenţi au apelat la servicii psihologice oferite de universitate, în contextul în care Organizaţia Mondială de Sănătate arată faptul că aproximativ 20% din populaţia României suferă de tulburări psihice, şi doar 10,61% au apelat la servicii de consiliere şi orientare în carieră în condiţiile în care găsirea şi pregătirea pentru un loc de muncă a devenit o provocare din ce în ce mai mare în ultimii ani.     

30% din universităţi nu asigură servicii de consiliere psihologică

Printre concluziile ANOSR se numără şi faptul că aproximativ 30% din universităţi nu asigură servicii de consiliere psihologică şi că, în general, activitatea centrelor se concentrează pe promovarea ofertei educaţionale în rândul elevilor, şi nu pe consilierea propriu-zisă a studenţilor, devenind astfel centre de marketing ale universităţilor.

Aceste concluzii vin să întărească rezultatele anterior obţinute atât în urma unui studiu al Ministerului Educaţiei Naţionale cât şi al unui studiu ANOSR, potrivit cărora, principalele motive care îi determină pe studenţi să abandoneze studiile universitare sunt alegerea greşită a facultăţii sau a specializării din lipsă de consiliere şi situaţia financiară precară/ lipsa banilor.

ANOSR propune dezvoltarea unei metodologii care să reglementeze funcţionarea acestor centre

ANOSR propune prin intermediul studiului un set de soluţii care au în vedere cadrul general de organizare şi funcţionare a Centrelor de Consiliere şi Organizare în Carieră, resursa umană şi nu în ultimul rând activitatea acestora.

Printre acestea se numără:

  • dezvoltarea unei metologii naţionale privind funcţionalitatea centrelor
  • finanţarea corespunzătoare a acestora din fonduri publice
  • existenţa de personal calificat cu ocupaţie în domeniul consilierii psihologice şi consilierii şi orientării în carieră în toate centrele
  • existenţa unui angajat cu ocupaţie în domeniu în centre pentru cel mult 1000 de studenţi
  • dezvoltarea de servicii de consiliere psihologică în toate centrele de orientare în carieră din universităţile din ţară.

,,În urma protestelor studenţilor care au avut loc în luna noiembrie a anului trecut în cadrul campaniei ,,6% pentru educaţie”, ANOSR a solicitat şi un set de măsuri concrete cu privire la activitatea serviciilor de consiliere şi orientare în carieră, inclusiv dezvoltarea unei metodologii care să eficientizeze activitatea acestora. (...) fără o prioritizare corectă a activităţii acestora de către Ministerul Educaţiei şi universităţi, aceste centre vor rămâne în continuare nişte entităţi care nu reuşesc să producă efecte reale şi de impact", a declarat Mihai Dragoş, preşedintele ANOSR.


Pe aceeaşi temă:

ANALIZĂ De ce renunţă 4 din 10 studenţi la facultate

Constrângerile materiale şi pregătirea inadecvată pentru studiile universitare sunt câteva dintre motivele abandonului universitar. În unele cazuri, studenţii aleg să muncească în locul studiilor.

Ministrul Costoiu, la Adevărul Live: „Există o rată mai mare de abandon în primii ani. Mulţi dintre tineri aleg facultăţi în mod greşit”

De ce abandonează studenţii facultatea, cum va fi admiterea anul acesta şi ce proiecte de anvergură pregăteşte mediul universitar românesc? Despre toate acestea şi alte noutăţi din învăţământul superior am discutat la Adevărul Live cu ministrul Mihnea Costoiu şi cu reprezentanţi ai universităţilor şi ai studenţilor.

Lista Universităţilor de Stat unde studenţii au abandonat facultatea în ultimii şase ani în proporţie de aproape 40%. Care sunt cauzele

Aproape 40% dintre studenţii care s-au înmatriculat în anul I acum trei-şase ani şi care urmau să termine facultatea în 2013 au abandonat studiile, potrivit datelor obţinute de Alianţa Naţională a Organizaţiilor Studenţeşti din România (ANOSR), care prezintă şi situaţia abandonului la fiecare din 20 de universităţi de stat care au răspuns la solicitarea lor.

Dacă apreciezi acest articol, te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-un Like mai jos:

citeste totul despre: