STUDIU: Elevele de culoare au de două ori mai multe şanse să fie suspendate de la şcoală
0Un studiu realizat de National Women’s Law Center arată că fetele de culoare au de două ori mai multe şanse în a fi suspendate de la şcoală faţă de cele albe. Cauza este rasismul manifestat de cadrele didactice, ci nu comportamentul deviant al elevelor, mai arată datele.
Studiul a fost făcut în Statele Unite ale Americii
şi a avut în vedere mai multe chestiuni ce le afectează,
disproporţional, pe fetele de culoare în comparaţie cu cele albe, printre care abandonul şcolar, discriminarea, atât din partea profesorilor cât şi a colegilor şi performanţa şcolară.
Diferenţele
sunt notabile încă de la grădiniţă. Din totalul fetelor înscrise în
învăţământul preşcolar, doar 20% sunt de culoare. Iar din totalul
fetelor care sunt suspendate din acest ciclu educaţional, 54% sunt cele de
culoare.
Cercetătorii spun că profesorii au
un comportament de tip rasist, în primul rând, pentru că trăiesc într-o
societate misogină şi rasistă caracterizată de stereotipuri şi prejudecăţi în
privinţa sexului feminin şi a oamenilor de culoare. În plus, aceştia
precizează faptul că în şcolile mai slab cotate din punct de vedere al
performanţei, elevele de culoare sunt suprareprezentate, iar asta
constituie un alt motiv al rasismului exprimat de cadrele didactice faţă
de acestea.
Un astfel de fenomen are consecinţe grave asupra viitorului elevelor de culoare. Odată,
vorbim despre scăderea stimei de sine pentru că profesorii nu le acordă
sprijinul moral necesar pentru a învăţa, ba din contră. Din acest
motiv, scade şi interesul elevelor de culoare pentru şcoală, iar asta se
vede în performanţele slabe ale acestora, uneori riscând chiar să
repete anul şcolar sau să iasă din sistemul educaţional.
Mai
mult decât atât, dezinteresul profesorilor în a-i educa pe şcolarii de
culoare sau pe cei din comunitatea latino-americană, este resimţit şi de
părinţii copiilor. Ei se consideră neputincioşi în faţa sistemului
public de învăţământ american, preferând să îşi înscrie copiii la
şcolile private. Problema este că cei mai mulţi dintre ei nu au
posibilitatea financiară de a face acest lucru.
Cifrele mai arată că jumătate dintre şcolile care au, predominant, elevi de
culoare au cel puţin un ofiţer de aplicare a legii. Comparativ, şcolile unde majoritatea elevilor sunt albi au doar în proporţie de 31% un ofiţer de securitate. Asta denotă în mod cert o neîncredere a cadrelor didactice în conduita elevilor de culoare.