Secţiune în parteneriat cu Educativa

Protestul artiştilor: Bacalaureatul britanic ameninţă „economia creativă”

Protestul artiştilor: Bacalaureatul britanic ameninţă „economia creativă”

Arta teatrală, pe lista materiilor care ar putea dispărea din programa şcolară a elevilor britanici           FOTO: Shutterstock

Liderii de opinie din lumea artei îşi manifestă îngrijorarea cu privire la lipsa de subiecte artistice de la noul tip de bacalaureat din Marea Britanie, avertizând că ”economia creativă” ar putea dispărea în 30 de ani, relatează presa britanică.

Persoane importante din lumea artei consideră că economia creativă din Marea Britanie ar putea să dispară „într-o generaţie” din  cauza deciziei de a nu mai da subiecte artistice la bacalaureatul englez. Guvernului i s-a cerut să-şi reconsidere politica „cu viziune îngustă” asupra impactului pe care acest fapt l-ar avea asupra şcolilor, potrivit jurnaliştilor de la ”The Guardian”.

Sir Richard Eyre, regizor de film şi teatru, a numit lipsa acestei probe ca fiind „o viziune incredibil de îngustă”, în timp ce dramaturgul Sir David Hare a condamnat această politică drept „cea mai periculoasă şi amplă reformă guvernamentală”.

Arhitectul Lord Rogers a adăugat: „Scriitorii noştri, artiştii, designerii, dansatorii, actorii şi arhitecţii sunt invidiaţi de întreaga lume. Educaţia artistică nu ar trebui să fie marginalizată sau cenzurată”. 

”Măsură suicidală” pentru arta din Marea Britanie

Thomas Ades, compozitor a cărui operă „Furtuna” rulează în prezent la Opera Metropolitană din New York, a numit mişcarea ”suicidală”, dacă vrem ca în 30 de ani să nu avem niciun tip de artă în Marea Britanie”. În cazul său, lecţiile obligatorii de muzică de la şcoală  „au făcut toate diferenţa”.

Noua modalitate de măsurare a performanţelor elevilor depinde de evaluarea acestora în cinci domenii: engleză, matematică, o limbă străină, două ştiiinţe, la alegere, şi geografie sau istorie, tot la alegere. 

Subiectele precum muzica, teatrul şi designul nu vor mai face parte din noua structură a examenului. Mai multe personalităţi din lumea artei se tem că şcolile vor înlătura materiile artistice din programă dacă acestea nu sunt prevăzute în noua reformă.

Există, de asemenea, temeri că o diminuare a studiului artelor din curriculum va dăuna economiei. 

Martin Roth, director la V&A, a declarat: „Marea Britanie este una dintre cele mai mari naţiuni creatoare din lume, aşa cum a demonstrat la Jocurile Olimpice din vară, dar dacă materii precum arta, designul, muzica, teatrul şi dansul sunt înlăturate din curriculum, creativitatea economică va dispărea într-o generaţie”.

Sir Nicholas Serota, directorul de la „Tate”, s-a alăturat acestei mişcări cerând guvernului englez să creeze un „al şaselea pilon” pentru cultură. „Artele sunt parte integrantă în înţelegerea lumii, la fel de importante ca cititul, scrisul, geografia şi aritmetica”, a spus acesta.

Profesorii de artă şi muzică, reduşi numeric de noua reformă

În 2011, guvernul englez a redus numărul de certificate de studii postuniversitare în învăţământ pentru profesorii stagiari, iar arta şi muzica au fost printre materiile cele mai afectate, pierzând 220, respectiv 180 de locuri.
 
Potrivit unui studiu realizat de Ipsos MORI , 27% ​​din şcoli şi-au retras aceste materii din curriculum ca răspuns la noul bacalaureat din acest an şcolar. Printre materiile retrase se numără cel mai frecvent teatrul şi lumea spectacolului (23%), dar şi artele în general (17%).

Reprezentanţii Departamentului Educaţiei din guvernul britanic susţin totuşi că „bacalaureatul englez nu interzice niciunei şcoli să susţină la examen probe la artă, design, teatru şi muzică, iar elevii îşi pot alege probele care li se potrivesc”. 

Dacă apreciezi acest articol, te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-un Like mai jos:


citeste totul despre: