Oficialii francezi propun înlocuirea notelor la şcoală cu o evaluare a competenţelor

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Consiliul superior de programe din Franţa, care gestionează strategia pe Educaţie, a venit cu o propunere care a născut deja controverse: elevii să nu mai primească note la şcoală, ci să aibă parte de o evaluare pe mai multe niveluri a competenţelor acumulate într-un an şi cu accent pe îmbunătăţirea rezultatelor la materiile-problemă.

Presa din Franţa relatează în ultimele zile despre controversa născută de cea mai recentă propunere a oficialilor din Educaţie: eliminarea notelor, considerate umilitoare şi eternul coşmar al elevilor, şi introducerea unui sistem de evaluare pe niveluri de competenţe, care să arate evoluţia elevului pe parcursul unui an şcolar.

Propunerea apare într-un document al Consiliului superior de programe, trimis la finele lunii noiembrie ministrului Educaţiei Naţionale din Franţa,  Najat Vallaud-Belkacem, potrivit Le Monde.

Documentul ar urma să revoluţioneze sistemul de evaluare francez, susţin jurnaliştii. Însă, un chestionar postat pe pagina Le Monde arată că 94% dintre repondenţi nu sunt de acord cu această schimbare.

Francetv info a analizat această propunere şi argumentele pro şi contra în privinţa acestei posibile schimbări.

Evaluarea progresului şi nu notarea unui moment din traseul educaţional

Acest consiliu propune aşadar un sistem de evaluare a ”blocului de competenţe” deţinute de elev după un an de şcoală, pe fiecare materie, şi să urmărească progresul, dar şi punctele slabe ale elevului.

Ar urma să fie introdus un barem de evaluare pe niveluri, de la 4-6, după modele deja implementate în alte state: în Germania, sistemul de notare pleacă de la 6 (pentru cei foarte slabi) şi ajunge la 1 (cei foarte buni), în SUA există litere, de la a la F, iar în Finlanda, ţară-model la capitolul Educaţie, nu există note până la liceu.

Şi francezii se bazează pe rezultatele nu foarte satisfăcătoare la Testele PISA.

Cei care se opun susţin că aceasta este cea mai mică dintre problemele sistemului şi că este nevoie de o reformă profundă, de schimbare în primul rând a programelor de la şcoala primară şi gimnazială.

Nici sindicatele din Educaţie nu s-au arătat foarte convinse de propunerea experţilor oficiali. Sindicatul naţional al liceelor şi colegiilor susţine că notele nu pot fi percepute ca o metodă fie de recpmpensare, fie de pedepsire sau un element de ierarhizare socială a elevilor. Mai mult, spun ei, ar fi doar o înlocuire a notelor, a cifrelor, cu nişte litere, simboluri ale unor niveluri de competenţe.

Educație



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite