Interviurile „Adevărul”-Reviro. De ce se întorc în ţară românii şcoliţi peste hotare

0
Publicat:
Ultima actualizare:
FOTO: Eduard Enea/ Adevărul
FOTO: Eduard Enea/ Adevărul

Vineri, am reluat seria interviurilor Adevărul-Reviro, în cadrul campaniei „Şcoliţi peste hotare, angajaţi în ţară. De ce întorc românii în ţară?”. Au venit la Adevărul Live tineri români şcoliţi sau care au lucrat în străinătate şi care au ales să se angajeze aici. Poveştile vor putea fi urmărite în secţiunea „Studii în străinătate”.

 

UPDATE: "Căutăm companiile interesate care au deschidere şi căutăm oamenii potriviţi. Încercăm să–i ajutăm să găsească ce li se potriveşte, să le oferim consiliere profesională. Reuşim să le calibrăm aşteptările fiindcă la noi este un alt stil decât cel cu care s-au obişnuit în vest", a spus Adriana Comăneci.

"Cred că primii oameni pe care ar trebui să-i educăm sunt părinţii noştri. Cred că pot ajunge să aibă o relaţie mai bună cu copiii lor. Dacă am reuşi să-i aducem împreună, cred că ţara se va schimba pe toate planurile şi în toate domeniile", a spus Ada Barbu, care a lucrat în trei companii după ce s-a întors în România.

"Vom folosi modelul de leadership transformaţional, vom fi profesori care vor schimba stilul de predare/învăţare în şcoală. Ne vom adapta noi, ca profesori, la mediile defavorizate de care fug cadrele didactice",a mai spus Barbu. Ea atrage atenţia că în mediile rurale, elevii sunt defavorizaţi, nu avem infrastructură să susţinem educaţia lor (naveta). "Încercăm să lucrăm şi cu profesorii, nu numai cu elevii".

Reprezentanţii Ministerului Educaţiei sunt foarte deschişi faţă de proiect, spune Barbu. "Academia de leadership care se organizează în această vară în România va fi una dintre primele din lume", a spus ea. Barbu s-a întors din Cehia pentru a urma un masterat de formare a formatorilor.

Românii se adaptează bine în străinătate

Ea povesteşte că, în străinătate, comunităţile de români funcţionează foarte bine, pentru că românii sunt printre puţinele popoare care au drept principală calitate adaptabilitatea. "Românii care vin în Bruno sunt români speciali", a spus Barbu despre experienţa ei personală cu românii din străinătate.

"Am observat că există aceste comunităţi foarte bine închegate în Marea Britanie, în schimb, în alte ţări nu prea. Sunt 5.000 de români care termină studiile în străinătate în fiecare an, 90% fiind în Europa. În Germania sunt vreo 2.000 de români care studiază, dar cumva nu s-au creat aceste comunităţi", a spus Adriana Comăneci.

20-30 de oameni care au studiat în străinătate s-au întors în România prin proiectul Reviro. "S-au întors ca să fie mai aproape de casă, de familie şi îşi doresc să fructifice experienţa lor în străinătate. Vor să-şi găsească jobul şi compania potrivită pentru asta. Au deschiderea că lucrurile nu se pot compara la nivel absolut şi că nivelul de trai şi economic nu este la fel", spune Comăneci.

Copilăria ar trebui reintrodusă în şcolile din România

"Un alt motiv pentru care ar trebui să ne întoarcem în România este fiindcă ţara noastră este foarte activă în domeniul ONG-urilor, faţă de ţările occidentale", spune Barbu. Ea ar vrea să schimbe educaţia din România, ar introduce jocul la şcoală (clasele I-VIII), dar şi în educaţia de-a lungul vieţii, joaca nu trebuie pierdută nici la adulţi, este de părere Barbu.

"Trebuie să ne păstrăm creativitatea, deschiderea spre schimbare, motivaţia, un copil nu este niciodată demotivat. Aş reintroduce copilăria în şcoala din România", spune Barbu


Primul interviu va avea loc astăzi, la Adevărul Live, de la ora 14.00. Această serie de interviuri va fi realizată în parteneriat cu partenerii noştri de la EDUCATIVA, în cadrul programului lor REVIRO, prin care încearcă să pună o punte de legătură între aceşti tineri şi mediul de afaceri din România.

În platou se va afla Ada Barbu, viitor profesor în proiectul Teach for Romania (a lucrat în Cehia, apoi s-a întors în ţară, angajată la BRD în recrutare, a urmat domeniul Consultanţă, iar acum va intra în acest proiect de reformă a educaţiei din România ca profesor de franceză).

Alături de ea va veni şi Adriana Comăneci, managing partner la Reviro, care ne va explica în ce constă programul lor de aducere în ţară a tinerilor pregătiţi peste hotare.

Profesor de franceză la Teach for Romania

Ada Barbu va fi profesor de franceză, inclusiv pentru copiii defaforizaţi, în proiectul Teach for România. Ada are profil de ONGist, este o persoană cu foarte multă iniţiativă, foarte sufletistă şi care crede în schimbare şi implicarea ei directă.

Timp de 10 luni a lucrat în Cehia pe Customer Service, unde a putut să experimenteze viaţa de lucru în străinătate. De când s-a întors în România, a lucrat la BRD pe consultanţă în recrutare, pe training la Trend Consult şi acum este proaspăt anagajată Teach for Romania, cu ajutorul Reviro.

Teach for Romania este o adaptare a modelului educaţional Teach for America. Teach for Romania a fost fondat în România de către John Ionuţ Soleanicov, absolvent de Harvard, care a ales să folosească ce a învăţat peste hotare în beneficiul ţării natale.

Reconectarea cu România

O mare parte dintre cei care decid să se întoarcă acasă pentru a începe o carieră nu sunt conectaţi la realitatea de business şi sunt slab susţinuţi în a găsi joburile potrivite pentru ei.

Grupul EDUCATIVA, care trimite anual tineri la studii în străinătate, a observat această problemă recurentă. Ca soluţie, grupul a creat Reviro, un serviciu de recrutare care îşi propune să le faciliteze tinerilor români cu pregătire internaţională accesul la oportunităţi de carieră la companii din România. „Misiunea Reviro este de a conecta potenţialul tinerilor români cu pregătire internaţională la organizaţii din România care să le pună în valoare abilităţile dobândite la studii în cadrul universităţilor internaţionale”, spune Alexandru Ghiţă, preşedinte EDUCATIVA.

El explică modul în care activitatea Reviro completează scopul EDUCATIVA. „Din 2005 trimitem la şcoală în străinătate mii de oameni, prin târgurile de universităţi, prin EDMUNDO, serviciul nostru de consiliere. Însă miza nu a fost doar de a-i trimite în străinătate, ci a fost să-i şi aducem înapoi”, detaliază el. 


Pe aceeaşi temă:

Ce opţiuni de carieră au tinerii români cu experienţă internaţională?

Robert Uzună, profesor şi expert în relaţii economice internaţionale: „Am avut doi ani sabatici academici“

Ora 18.00. Adevărul Live despre tinerii români care s-au întors în ţară după studiile în străinătate

Educație



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite