În timp ce aproximativ o naţie întreagă işi dedică timpul inutil gândind soluţiile pe care oamenii aleşi de noi ar trebui să le gândească, ţările din jurul  nostru, şi o lume întreagă, prosperă.

Având în vedere că sunt expusă la inovaţiile unora dintre cele mai prestigioase şcoli de business din lume, nu pot să nu fiu puţin tristă la găndul ca tinerii din România sunt deprivaţi de o groază de oportunităţi, informaţii şi mentori.

Acesta nu are să fie un blog cu tentă politică nici nu am să continui să imi exprim frustrările legate de România, ci în schimb am să vă ofer acces la infomaţie – un acces subiectiv dar plin de substanţă. În rândurile de mai jos am să ilustrez cum pot instituţiile educaţionale să impingă o lume intreagă spre evolutie şi prosperitate.


Tinerii din alte ţări invaţă încă de la vărste fragede, cum să facă afaceri. În acest sens există nenumarate programe de antreprenoriat pentru liceeni. Spre exemplu, guvernul american are un întreg departament dedicat sprijinirii adolescenţilor în acestă direcţie – SBA (Small Business Administration) derulează un program denumit Youth Entrepreneurship  în  care oferă informaţie, sprijin şi chiar şi fonduri liceenilor cu idei de afaceri.

Însă pentru tinerii din generaţia mea,aş dori să pomenesc de revelaţiile unora dintre cele mai bune şcoli de business din lume. Aceste instituţii au reuşit să rămână mereu in fruntea educaţiei pe plan mondial tocmai din pricina faptului că au fost mereu cu nu pas înainte, pentru ca au inovat.

Următoarele trei şcoli şi-au schimbat radical programele de MBA pentru a reflecta noul mod de a face afaceri la nivel mondial. Ţin să menţionez că omuleţii ăştia nu sunt antrenţi să facă afaceri doar pentru profit personal, ci oferă o multitudine de beneficii comunităţilor în care operează.

Saïd Business School at the University of Oxford


Saïd şi-a restructurat programul de MBA în jurul a trei indei de bază (module): antreprenoriat, regulile jocului la nivel global şi leadership responsabil

Cel mai interesant lucru este că o şcoală tradiţională adopta un modul de antreprenoriat ca parte din curricula programului de MBA. În opinia profesorului Hiram Samel care predă modulul, antreprenoriatul este răspunsul la problemele lumii în care trăim. Argumentul lui este că antreprenoriatul nu reprezintă neapărat abilitatea de a deschide o afacere ci abilitatea de a identifica oportunităţi, de a gândi creativ în rezolvarea probelemelor şi mai presus de toate, de a face aceste lucruri cu resurse limitate.

Cred că la capitolul acesta românii stau bine, suntem peste măsura de creativi şi ştim să facem ceva din nimic dar aşa cum menţionam mai sus, cred că ne canalizăm toată creativitatea şi energia în direcţii geşite…

The Moore school at The University of South Carolina


Moore îmi este o şcoală dragă mie pentru că au avut curajul să inoveze dincolo de normele în business. Geniile din spatele programului de MBA au angajat recent un professor în….antropologie si etnografie.

Pare straniu, însă Moore consideră că în afaceri este crucial să înţelegi relaţiile socio-culturale din zonele unde operezi mai ales având în vedere că asistăm la un process rapid de globalizare. Ken Erickson işi învaţă stundenţii despre diferenţele sociale şi culturale care variază de la continent la continent, de la ţară la ţară şi chiar şi de la regiune la regiune.

Există nenumarate exemple de afaceri de-a lungul istoriei, care au avut ambiţii de a cuceri lumea dar care au eşuat mizerabil datorită lipsei cunoştinţelor contextuale.  În anii ’80 General Motors (GM) a încercat să îşi lanseze noul model ‘Nova’ în Spania. Din nefericire ‘Nova’ tradus în spaniolă înseamnă literalmente, ‘nu merge’ – nu tocmai imaginea perfectă pentru o maşină.

HEC Paris


Anul acesta HEC Paris a fost declarată de către Financial Times şcoala de business numarul 1 in Europa. HEC şi-a restructurat programul de MBA recent însă ei au adoptat un process mai pragmatic: au vrut să înţeleagă cum se recrutează pentru poziţii de top, ca să işi axeze curricula pe cerinţele pieţei şi aşadar să ofere studenţilor cea mai buna şansă la jobul dorit. În sensul acesta au lucrat in parteneriat cu Bain & Co. – cel mai mare recruiter de absolvenţi MBA.

Rezultatele investigaţiilor lor au dezvăluit că există o mare cerinţa pe piaţa muncii de absolvenţi MBA care pot analiza Big Data şi care pot dezvolta modele strategice bazate pe Big Data. Piaţa cere abilităţi practice şi HEC MBA s-a conformat introducând un modul de Big Data.

„ Pentru a înţelege ce înseamnă Big Data mai bine: în 2011 oamenii au creat 1,8 zettabytes de date. Acesta este echivalentul a 200 de miliarde de filme HD de 120 de minute. Ne-ar trebui 47 de ani ca să ne uităm la toate aceste filme. Cantitatea de date se dublează biannual (sursa: adev.ro/mhfigk).”

Iuliana Covaci este una dintre românii care au ales să urmeze prestigiosul MBA la HEC Paris. Intrebată despre beneficiile pe care le-ar putea avea una stfel de MBA pentru un român, Iuliana a spus: Beneficiile unei educaţii in străinatate sunt experienţa practică şi conexiunile puternice pe care le dezvolţi in lumea afacerilor. În ultimii ani România oferă o selecţie diversificată de cariere şi oportunităţi în afaceri şi pregătirea oferită de şcolile de business din afara ţării iţi oferă un avantaj în accesarea acestor cariere şi oportunităţi.”