Secţiune în parteneriat cu Educativa

Creşterea notelor din ultimii ani, o problemă a învăţământului universitar din Germania

Creşterea notelor din ultimii ani, o problemă a învăţământului universitar din Germania

Doar studenţii la Medicină şi la Drept din Germania au obţinut note de absolvire mai mici în ultimii ani FOTO: Shutterstock

Un raport publicat luna trecută de către Consiliul German de Ştiinţă şi Ştiinţe Umaniste, în privinţa practicilor de evaluarea din universităţile ţării, a atras atenţia asupra tendinţelor de umflare a notelor studenţilor, în condiţiile în care 80% dintre absolvenţi au primit numai calificative de top.

Ştiri pe aceeaşi temă

Creşterea abruptă a numărului absolvenţilor germani care termină facultatea cu note foarte mari, în ultimii ani, a devenit o problemă stringentă în lumea academică din Germania, notează cei de la universitynews.com

Atunci când 80% din absolvenţi termină cu unul dintre cele două calificative de top, încep să se pună întrebări, în condiţiile în care, în 2001, procentul a fost de 70%.

Un raport publicat luna trecută de către Consiliul German de Ştiinţă şi Ştiinţe Umaniste, în privinţa practicilor de notare din universităţile ţării, a atras atenţia asupra acestor tendinţe îngrijorătoare.

Wolfgang Marquardt, şeful Consiliului care a realizat raportul, a tratat subiectul cu eleganţă în descrierea situaţiei la nivel local. „Notele pe care elevii primesc în prezent nu spun aproape nimic semnificativ cu privire la realizările lor reale”, a spus el.

Prea mulţi au note foarte bune

Statisticile care reies din raport fac mai uşor de înţeles unde bate Marquardt. Ce înseamnă a avea un calificativ de „foarte bine” sau „bine” în Artă şi Istoria Artei, când ai aceleaşi note cu 96% din toţi candidaţii? De asemenea, pentru ştiinţele sociale, 89% dintre studenţi termină cu note de top.

Dreptul şi medicina sunt singurele două discipline în care majoritatea au calificative doar „satisfăcătoare", iar pentru toate celelalte discipline „adecvat” a devenit rapid noul eşec.

Un optimist ar putea aprecia performanţele în creştere, motiv pentru care  multe universităţi particulare au luat apărarea studenţilor. Alţii sunt mai sceptici, mai selectivi, cu privire la elevii pe care i-au admis, susţinând că au totuşi standarde.

„Rezultatele bune pot, uneori, pur şi simplu reflecta calitatea studenţilor”, a spus Matthias Jaroch, purtătorul de cuvânt al Asociaţiei Germane pentru  Profesori Universitari şi Lectori. Dar el a ţinut să sublinieze faptul că această situaţie nu oferă o explicaţie adecvată pentru amploarea înregistrată a creşterii notelor.

Influenţele politice ale fenomenului

„Există, de asemenea, influenţe politice asupra situaţiei. În esenţă, politicienii doresc ca din ce în ce mai mulţi elevi să meargă la universitate. Odată ce ajung acolo, ei doresc ca studenţii să îşi finalizeze cursurile şi să reuşească”, susţine el.

Marquardt consideră că universităţile însele sunt complice în acest proces: concurenţa acerbă dintre instituţii şi cursurile pe care le oferă pentru a atrage studenţii, la fel ca şi de finanţarea pe care ei o pot aduce, le-ar putea încuraja să reducă standardele în selecţia studenţilor. „Există o reticenţă în a-i  confrunta pe potenţialii studenţi cu o testare dificilă”, a sugerat el.

De asemenea, acesta consideră că profesorii nu doresc să submineze şansele elevilor prin note mici, mai ales că ei sunt conştienţi de importanţa acestor note care sunt determinante în şansele viitoare ale unui student.

Există un fenomen de creştere globală a notelor

Germania nu este singura ţară care se luptă cu această problemă, aproape fiecare societate occidentală se confruntă cu o astfel de situaţie, susţin cei de la universitynews.com.

În Marea Britanie, numărul de studenţi care obţin note maxime a crescut cu 125% în ultimul deceniu, potrivit statisticilor de la Agenţia de Statistici pentru Învăţământului Superior. Tendinţe similare au fost observate şi la colegiile nord- americane.

Acest fapt nu înseamnă că efectele nu sunt reale şi dăunătoare. 

„Angajatorii se luptă să utilizeze notele de la universitate pentru a lua decizii cu privire la posibilii angajaţi, deoarece, într-adevăr, ei spun foarte puţin despre ei”, consideră Marquardt şi adaugă: „Multe firme mai mici pot fi seduse de notele pe care le are un solicitant, fără a avea niciun mijloc eficient de evaluare a acestora.”

Absolvenţii recunosc ”valoarea” notelor obţinute uşor

Mulţi dintre absolvenţi au descris situaţia ca fiind cunoscută pe scară largă, iar notele date cu indulgenţă au transformat multe dintre cursuri în activităţi ridicole.

O studentă, Jessica, care nu a vrut ca numele de familie să îi fie publicat, a descris modul în care întreaga clasă a predat prezentări, universal culese de pe  Wikipedia cu o noapte înainte, iar apoi toţi colegii au primit note maxime.

„Am fost fericiţi, pentru că am primit notele de care aveam nevoie, fără a fi nevoie să lucrăm prea mult. Profesorii sunt mulţumiţi cu ideea deoarece  dă bine ca toţi studenţii să aibă calificative mari” , a recunoscut  ea. „De fapt, este aproape jenant”, a încheiat absolventa.

Dacă apreciezi acest articol, te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-un Like mai jos:


citeste totul despre: