Deşi am fi fost tentaţi să credem că învăţarea exclusiv online nu va da rezultate, ne-am dat seama pe măsură ce întreaga activitate a trecut în online că sunt lucruri pe care nu le-am fi putut face atunci când ţineam cursurile în format clasic, în sala de curs, şi care aduc rezultate mult mai bune în procesul de învăţare.  Mai jos, voi  vorbi despre câteva aspecte importante ale modului în care învăţăm în această perioadă şi lucrurile pe care le putem îmbunătăţi pentru a profita de acest proces la potenţialul său maxim.

Conectare, colaborare şi co-creare. De multă vreme, învăţarea nu mai presupune doar un profesor care predă în faţa unei clase. În ziua de azi, am observat cum cursanţii devin co-creatori şi parteneri în procesul de învăţare. Astfel, ei caută acele experienţe care permit colaborarea, comunicarea şi teamwork-ul, aducând beneficii atât asimilării de cunoştinţe, cât şi relaţiei cursant-trainer, axată pe rezultate rapide. De exemplu, în cazul nostru activitatea s-a mutat în online în două zile, iar trainerii au simţit imediat energia pozitivă a cursanţilor şi dorinţa lor de a contribui la crearea unei experienţe de învăţare altfel.

Învăţarea oricând, oriunde. Este momentul în care ne întrebăm dacă educaţia va mai fi vreodată ca înainte. Ne vom mai întoarce la cursurile de tip classroom? Până ne vom da seama de acest lucru, este bine să ne bucurăm de faptul că învăţarea poate avea loc oriunde şi oricând, mult mai rapid. 

Un hibrid între real şi virtual, învăţarea online nu are graniţe. Câtă vreme tehnologia este încorporată eficient în acest proces, consider că putem beneficia de toate avantajele ei dacă învăţăm să o folosim cu succes.

Adaptarea la învăţarea individualizată. Aşa cum un doctor îşi tratează pacienţii personalizat,  aşa şi învăţarea trebuie adaptată fiecărui cursant în parte. În acest sens, trainerii vor fi nevoiţi să înveţe noi metode de predare potrivite fiecărui cursant în parte, astfel încât învăţarea să fie calitativă şi personalizată pe nevoi şi obiective. Eu militez pentru învăţarea individualizată, pentru că fiecare cursant în parte are abilităţi de învăţare unice şi învaţă diferit.

Mixul oameni-tehnologie. Învăţarea a fost mereu o interacţiune umană, ea fiind una dintre legăturile noastre cele mai apropiate cu oamenii. Conexiunea ideală trainer-cursant necesită încredere, respect reciproc şi chiar inspiraţie. Relaţia aceasta nu poate doar să-şi schimbe modul de a privi lumea, ci şi să se adapteze din mers la schimbările pe care le traversăm.

Trainerii de succes nu numai că îşi cunosc bine modul de lucru şi ceea ce predau, dar ajung să îşi cunoască foarte bine cursanţii, să le anticipeze nevoile şi să creeze o legătură puternică cu aceştia, observând când au nevoie de ajutor, când pot fi lăsaţi singuri să lucreze sau când reuşesc să asimileze eficient informaţiile studiate.

Acestea sunt lucrurile pe care tehnologia nu le va putea mima sau înlocui niciodată. Un robot nu va putea identifica emoţii şi nu va putea găsi soluţii la astfel de probleme – altfel decât tehnice. Dar cu siguranţă, tehnologia poate fi un excelent suport în completarea procesului de învăţare şi a modului de lucru implementat astăzi ca soluţie unică la mutarea în mediul online a activităţii.

Formatorii viitorului. Trainerii vor fi nevoiţi să se adapteze nevoilor viitorului, să fie creativi şi să găsească noi căi de a menţine interesul şi engagementul cursanţilor în cazul lecţiilor online. Este nevoie ca ei să fie pregătiţi să îşi asume riscuri, să fie inovatori şi să profite de orice oportunitate care le este lansată pentru a crea noi cursuri digitale.

Consider că din când în când trainerii au nevoie de o investiţie în propria învăţare, pentru a putea da formă aşa-numitului instructional design: modalităţile prin care pot inova procesele lor de predare, pentru a oferi cursanţilor experienţe de învăţare personalizate, care îi ajută să îşi atingă obiectivele de învăţare mai rapid şi mai eficient.

În lumina acestei schimbări către o experienţă de învăţare autentică, trainerii viitorului trebuie să fie pregătiţi să fie colectori de date, precum şi analişti, planificatori, colaboratori, sintetizatori, experţi în soluţionarea problemelor, concentraţi pe un research constant, care să îi ţină la curent cu tendinţele în learning. Astfel, viitorul imediat al învăţării presupune deschiderea permanentă la inovaţie şi adaptarea la noi soluţii testate chiar în timpul implementării lor.