Unu din trei elevi din mediul rural nu a reuşit să ia 5 la Evaluarea Naţională

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Elevii din rural au obţinut rezultate mai slabe la Evaluarea Naţională 2022 Foto: Arhivă
Elevii din rural au obţinut rezultate mai slabe la Evaluarea Naţională 2022 Foto: Arhivă

Rezultatele la Evaluarea Naţională de anul acesta au arătat încă o dată discrepanţa uriaşă între calitatea învăţământului preuniversitar practicată în mediul rural şi cea din mediul urban.

Astfel, datele statistice arată că un elev din trei de la ţară n-a reuşit să ia o medie peste 5 la aceste examene, comparativ cu un elev din 10 care învaţă la oraş. În acelaşi timp, elevii din oraşe au luat de zece ori mai multe medii de 10 faţă de copiii de la sate. Diferenţe semnificative există şi în privinţa mediilor peste 9: în mediul urban, sunt de zece ori mai mulţi elevi cu medii de 10 faţă de mediul rural şi de şapte ori mai multe medii între 9,50 şi 9,99. 

„Vedem aceleaşi diferenţe mari, ca în anii trecuţi” 

„Anul trecut, 37,43% dintre copiii de la sate au luat sub 5, faţă de 14,35% din mediul urban. Aşadar, se menţine o diferenţă de circa 20% între elevi (în funcţie de mediul de rezidenţă) faţă de anul trecut”, arată o analiză a World Vision România, organizaţie care derulează de ani buni programe de educaţie în mediile defavorizate din rural. 

Tot anul acesta, elevii din rural au înregistrat de două ori mai multe medii între 5,00 şi 5,49 comparativ cu elevii de la oraşe. O diferenţă aproape dublă este şi la notele între 5,50 şi 5,99. „Din păcate, vedem aceleaşi diferenţe, mari, ca în anii trecuţi. Cel mai mare clivaj se vede la proba de Matematică, unde peste 36% dintre copiii de la sate au luat sub 5. Comparativ, în mediul urban, 14% au obţinut note sub acest prag. La Română, aproape unu din patru elevi de la sate nu a reuşit să obţină o medie peste 5. Aceste cifre dureroase evidenţiază mai multe probleme: elevii din mediile cele mai vulnerabile primesc prea puţin sprijin educaţional acasă şi la şcoală, avem foarte mulţi adolescenţi care n-au acces la resurse de bază precum rechizitele, iar şcoala rămâne neatractivă. Având în vedere că 40% dintre elevii care au participat la examen sunt din mediul rural, aceste rezultate ar trebui să fie de interes prioritar pentru toţi decidenţii din educaţie“, a declarat Mihaela Nabăr, director executiv World Vision România.

Nabăr adaugă că este nevoie urgentă de măsuri care să ducă la creşterea calităţii educaţiei la ţară. Aceasta înseamnă investiţii în formarea profesorilor, în infrastructura şcolară şi digitală şi în punerea în practică a unei metodologii clare şi unitare de combatere a abandonului şcolar. 

Ce arată datele rapoartelor WVR  

Aproape jumătate dintre părinţii care au copii în clasele V-VIII spun că le este greu să-i ajute cu lecţiile la Matematică;

Pentru unu din cinci părinţi de adolescenţi, cel mai greu a fost să ofere sprijin la Limba Română;

24% dintre copii nu sunt ajutaţi de nimeni la teme;

14% dintre părinţii elevilor de gimnaziu spun că nu fac nimic dacă ai lor copii nu se descurcă la teme;

Aproape o treime dintre profesori spun că proporţia elevilor cu pierderi de învăţare este între un sfert şi o jumătate din totalul clasei.

Educație



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite