Această perioadă de întrerupere a adus transformări importante. Furnizorii de educaţie din întreaga lume s-au grăbit să adopte tehnologii inteligente pentru a asigura continuitatea educaţiei pentru toţi, adaptându-se la predarea şi învăţarea online cu soluţii noi, agile şi mai eficiente. Utilizarea tehnologiei în educaţie nu este o tendinţă nouă, desigur, dar această rundă de transformare digitală aduce beneficii pe termen lung şi este mult mai mult decât simpla creştere a capacităţii de predare şi învăţare la distanţă.

Organizaţia Naţiunilor Unite pentru Educaţie, Ştiinţă şi Cultură (UNESCO) îşi propune să atingă obiectivele de dezvoltare durabilă 1, 4 şi 10 - reducerea sărăciei; educaţie de înaltă calitate şi promovarea învăţării pe tot parcursul vieţii; şi asigurarea accesului egal la oportunităţi - până în 2025. Conectivitatea accesibilă este esenţială pentru a atrage mai mulţi copii în educaţie, pentru a reduce decalajul digital şi pentru a spori alfabetizarea digitală. Aplicând perspectiva globală din care UNESCO se uită la astfel de obiective, aproximativ 3,6 miliarde de oameni încă nu au acces la internet, iar aproximativ 250 de milioane de copii nu au access la educaţie. În mod clar, în acest context, transformarea digitală are un potenţial imens de a aduce o schimbare în bine.

Transformarea digitală: dezvoltarea unei educaţii mai inteligente

Transformarea digitală se referă la aplicarea beneficiilor datelor şi tehnologiei pentru a îmbunătăţi operaţiunile de bază ale organizaţiilor  şi răspunzând nevoilor clienţilor, cu abilitatea de a se adapta la schimbare - în acest caz, aplicată sistemelor educaţionale din lume.

Clienţii ţintă pentru sistemele de învăţământ sunt, desigur, studenţi, profesori, personal şi absolvenţi. Operaţiunile principale de afaceri trebuie să îmbunătăţească experienţa de client a tuturor acestor grupuri şi să se axeze pe platforma educaţională, mediul de învăţare, metodele de predare şi campusul.

Operaţiunile din toate aceste domenii necesită infrastructură şi guvernanţă pentru a fi conectate. La nivel naţional, ministerele Educaţiei formulează şi implementează politici educaţionale cu privire la structura educaţiei, curriculum, metode şi evaluare. În mod obişnuit, viziunea lor este de a se asigura că cetăţenii lor au şanse egale de a-şi atinge potenţialul, de a avea vieţi împlinite, de a crea o economie mai productivă şi de a diminua sărăcia. Aceste ministere reglementează şi supraveghează, de asemenea, gestionarea şi dezvoltarea furnizorilor de educaţie publică şi privată, de la nivel primar la nivel universitar.

Construirea unei noi platforme de educaţie

Pentru ca ME să îndeplinească aceste sarcini, au nevoie de date de la furnizorii de servicii în educaţie despre studenţi, profesori, curriculă şi rezultatele evaluării. Fiecare student, profesor şi membru al personalului necesită o identitate digitală, astfel încât progresul, dezvoltarea şi evaluarea lor să poată fi măsurate în raport cu indicatorii cheie de performanţă (KPI).

Dacă este prevăzută un curriculum naţional, acesta poate fi publicat online pentru a fi accesat de toţi furnizorii de servicii în educaţie care sunt înscrişi. Pentru a gestiona toate aceste date, este necesară o platformă naţională de educaţie care să le proceseze şi să ofere guvernanţă strategică şi planificare pentru a-şi atinge obiectivele.

În esenţă, platforma educaţională constă în interconectivitatea la nivelul infrastructurii naţionale între furnizorii de educaţie, reţele naţionale şi internaţionale de mare viteză pentru partajarea resurselor şi cercetarea ştiinţifică, o platformă cloud pentru procesarea datelor, stocarea Massive Open Online Courses (MOOC), găzduirea tuturor aplicaţiilor necesare, precum şi asistenţă analitică şi raportare.

Transformarea digitală a sistemelor naţionale de educaţie începe cu analizarea capabilităţilor platformei educaţionale existente, identificând deficienţele acesteia. Pentru asta ar fi utilă o platformă gândită pe termen lung, bazată pe cloud, care să se poate adapta nevoilor în continuă schimbare cu ajutorul analizei de date şi a capabilităţilor Inteligenţei Artificiale (AI). De asemenea, este necesar un ecosistem de parteneri locali şi internaţionali, pentru a oferi conţinut curricular şi aplicaţii inteligente, după cum este necesar.

Mediile de învăţare încep să arate foarte diferit

Odată cu utilizarea tot mai frecventă a cursurilor de la distanţă şi online şi a aplicaţiilor de videoconferinţă, este momentul să implementăm soluţii naţionale şi să folosim eClassrooms pentru a transforma modul în care li se predă elevilor. Profesorii din sălile de clasă tradiţionale pot difuza simultan către sălile de e-clasă la distanţă pentru a ajunge la mai mulţi studenţi, menţinând în acelaşi timp aspectul interactiv al predării. Produse precum HUAWEI IdeaHub - o tablă digitală interactivă pentru conferinţe video, scriere, desenare şi partajare, pot fi soluţii foarte bune de ajutor în acest sens.

Tehnologia poate permite profesorilor să se concentreze asupra predării pentru a face orele de clasă - la distanţă sau altfel - mai eficiente. Acest lucru se aplică şi educaţiei şcolare şi universitare, oferind o educaţie la distanţă mai rentabilă.

Următorul nivel de evoluţie al mediului de învăţare se concentrează pe Realitatea Augmentată (AR) şi Realitatea Virtuală (VR), care creează o platformă virtuală şi interactivă pentru ca elevii şi profesorii să interacţioneze, fie la faţa locului, fie de la distanţă. Aceste tehnologii pot uşura predarea şi experimentarea în laboratoare virtuale a conceptelor complexe prin introducerea studenţilor într-o experienţă interactivă audio-vizuală 3D.

La nivel naţional, infrastructura de comunicaţii ar trebui să fie modernizată pentru a satisface utilizarea sporită a lăţimii de bandă şi să se mute către acoperirea wireless peste tot prin implementarea tehnologiei 5G şi Wi-Fi 6.

Încorporarea metodelor de predare mai inteligente

Un factor cheie al transformării digitale în metodele de predare este utilizarea tehnologiei pentru a conecta mai mulţi studenţi, în special în regiunile subdezvoltate ale lumii. În cooperare cu Uniunea Internaţională a Telecomunicaţiilor (UIT), UNESCO are mai multe programe care rulează în regiuni subdezvoltate, inclusiv Giga, Comisia pentru bandă largă pentru dezvoltare durabilă, şi iniţiativa internaţională eSchool.

Aceste programe se concentrează pe furnizarea de conectivitate la Internet pentru şcolile îndepărtate şi tablete de învăţare rentabile. Conectarea şcolilor la Internet în zonele îndepărtate este un punct de intrare pentru a aduce conectivitate către comunităţi întregi, pentru a reduce decalajul digital, pentru a permite alfabetizarea digitală şi pentru a oferi servicii bancare celor care nu au acces la ele - reducând sărăcia pe termen lung.

Cu funcţiile sale de învăţare interactivă, HUAWEI IdeaHub joacă un rol cheie în activarea metodelor de predare online în sălile de clasă la distanţă. Tehnologia AI încorporată adaugă funcţionalitate şi îmbunătăţeşte experienţa audio-vizuală interactivă a studenţilor. Pe măsură ce aceste metode de predare sunt introduse, programa trebuie să fie adaptată pentru a cuprinde aceste beneficii audiovizuale suplimentare în comparaţie cu metodele tradiţionale de utilizare a manualelor.

Una dintre noile metode de predare care a fost introdusă ca urmare a pandemiei este învăţarea Online-Merge-Offline (OMO). Învăţarea OMO utilizează o infrastructură hibridă care combină practicile educaţionale deschise şi spaţiile de învăţare în timp real, atât online, cât şi offline.

Cerinţele de transformare includ concentrarea pe proiectarea spaţiului eClassroom, materialul cursului, consideraţii tehnologice, consideraţii pedagogice şi instruirea cu privire la utilizarea noilor tehnologii. Între timp, profesorii creează materiale de curs online, alocă un grup de predare, creează cursuri de profesori, publică anunţuri, stabilesc planuri de studiu şi verifică progresul învăţării prin sarcini şi teste.

În modul online, clasele electronice au discuţii interactive într-un mediu virtual cloud cu partajare vocală, video, tablă şi documente. În modul offline, studenţii se conectează când şi de unde vor şi sunt ghidaţi printr-un proces de auto-studiu bazat pe materiale şi discuţii înregistrate. Susţinerea examenelor bazată pe AI face parte din procesul de evaluare şi toate datele sunt captate pentru a evalua studenţii, profesorii şi cursul.

Eficientizarea campusurilor educaţionale

Campusurile educaţionale trebuie să fie conduse cât mai eficient posibil pentru a fi rentabile. Introducerea tehnologiei poate ajuta la automatizarea operaţiunilor.

O platformă de gestionare inteligentă, cum ar fi Managementul informaţiilor de securitate fizică (PSIM), este necesară pentru a colecta date esenţiale de securitate, siguranţă şi spaţii pentru a gestiona activităţile - bazate pe procese predeterminate, repetabile - şi pentru a permite luarea de decizii precise pentru rezolvarea situaţiilor. Datele sunt colectate din mai multe subsisteme integrate, inclusiv supravegherea video, controlul accesului, detectarea incendiilor, Wi-Fi, gestionarea parcărilor şi sistemele de gestionare a clădirilor (BMS).

Analiza avansată bazată pe AI va spori securitatea prin recunoaşterea identităţii digitale şi a plăcuţelor de înmatriculare. Poate fi utilizată şi în alte scopuri, cum ar fi înregistrările de prezenţă fără contact, distanţarea socială, detectarea măştii de faţă, comportamentul neobişnuit (cum ar fi alergarea, supraaglomerarea, căderea şi direcţia greşită) şi monitorizarea opiniilor.

Pentru a îmbunătăţi experienţa utilizatorilor în campusurile educaţionale, este recomandabilă o reţea convergentă şi o strategie fără fir. O reţea convergentă constă dintr-o reţea definită de software care acţionează ca o singură reţea (cu fir şi fără fir), încorporând securitate integrată, acoperire fără fir şi operaţiuni şi mentenanţă predictive bazate pe AI (O&M). Utilizarea tehnologiei Wi-Fi 6 permite comunicarea wireless gigabit pentru toate dispozitivele folosite oriunde în campus, fie că este vorba de un telefon mobil, laptop, tabletă, imprimantă, ecran interactiv de tablă albă, căşti AR sau VR sau un dispozitiv Internet of Things (IoT).

O strategie fără fir este rentabilă. Reduce costurile infrastructurii prin cablu, întreţinerea şi capacitatea de actualizare viitoare. Datele colectate de la sistemele Wi-Fi pot oferi hărţi de densitate pentru dispozitive, care pot ajuta la identificarea numărului de persoane dintr-o anumită zonă.

Acest lucru este util pentru supravegherea supraaglomerării şi, în cazul evacuărilor de urgenţă, poate detecta dacă toată lumea a atins zonele de evacuare alocate.

În plus, capabilităţile de urmărire a dispozitivelor Wi-Fi 6 care utilizează etichete de identificare prin frecvenţă radio (RFID) pot păstra o evidenţă a locului în care se află toate articolele valoroase urmărite în campus şi pot furniza alarme dacă acestea părăsesc o zonă predefinită. De asemenea, este posibil să colectaţi date de pe dispozitive IoT, utilizând ZigBee sau Bluetooth Low Energy (BLE) pentru a spori capacitatea de colectare a datelor de pe dispozitive utilizând o infrastructură suplimentară minimă.

Aplicarea beneficiilor datelor şi tehnologiei va ajuta la protejarea conformităţii cu reglementările şi procesele din campusuri, mai ales dacă acestea sunt în continuă schimbare şi necesită o adaptare rapidă la noile scenarii - aşa cum am experimentat cu pandemia Covid-19 şi putem vedea în cazul altor evenimente neprevăzute care ar putea apărea în viitor. A avea atât o platformă inteligentă de management integrată cu toate subsistemele, care pot fi uşor adaptate, cât şi o strategie fără fir peste tot este un pas cheie în transformarea digitală a unui campus.

Blockchain este viitorul educaţiei inteligente

Următoarea fază a adoptării tehnologiei în educaţie este probabil utilizarea tehnologiei blockchain pentru a proteja datele. Protejarea datelor educaţionale şi asigurarea confidenţialităţii acestora este esenţială, mai ales dacă studenţilor li se oferă o identitate digitală (DID) care leagă toate înregistrările lor de învăţământ şcolar şi universitar la nivel naţional. Avantajul este că datele de pe blockchain sunt imuabile, descentralizate şi oferă criptare avansată, asigurând securitatea datelor.

Această tranziţie către blockchain este deja în curs, Etiopia anunţând în aprilie 2021 că lucrează cu Fundaţia Cardano - o organizaţie blockchain cu sediul în Elveţia - pentru a înrola cinci milioane de elevi din ciclul primar şi gimnazial şi 700.000 de învăţători în sistemul blockchain. Acesta va furniza un DID pentru fiecare persoană şi va urmări evaluările şi dezvoltarea acestora pe baza KPI-urilor naţionale.

Beneficiile blockchain-ului în educaţie includ crearea de înregistrări imuabile ale studenţilor, uşurinţa emiterii şi verificării certificatelor şi a transcrierilor (Institutul de Tehnologie din Massachusetts a început, în 2017, să elibereze absolvenţilor săi diplome stocate în blockchain) şi stocarea digitală a fişierelor curriculare. Acest lucru reduce procesele pe hârtie, minimizează frauda şi permite un grad mai mare de responsabilizare.

Există multe posibilităţi interesante care vor veni pe măsură ce ne îndreptăm către un tip de educaţie mai inteligent. În această călătorie, următorul pas este probabil aplicarea capabilităţilor avansate de contract inteligent ale blockchain-ului.

Utilizarea contractelor inteligente în platformele educaţionale va permite automatizarea sarcinilor administrative, reducând costurile generale; economisind timp prin examinări inteligente bazate pe contracte care au parametri de notare încorporaţi şi automatizaţi asistaţi de AI; pregătirea evaluărilor automate de tip test din bazele de întrebări; şi utilizarea unui lanţ de aprovizionare bazat pe contract inteligent pentru a îmbunătăţi urmărirea inventarului. Având deja la dispoziţie tehnologiile necesare pentru aceste funcţii, viitorul este cu siguranţă promiţător - întrucât noile inovaţii permit dezvoltarea educaţiei inteligente.

Summitul anual global al educaţiei inteligente Huawei a avut loc în perioada 7-8 iulie 2021. Huawei, împreună cu partenerii săi globali, au explorat tehnologii inovatoare pentru a accelera transformarea digitală a organizaţiilor şi pentru a crea o nouă valoare pentru sectorul educaţional.