TRADIŢIE Ministerul Educaţiei anticipează întârzierea manualelor la clasa a V-a

TRADIŢIE Ministerul Educaţiei anticipează întârzierea manualelor la clasa a V-a

Elevii care vor intra la toamnă în clasa a V-a vor primi manuale abia în decembrie, preconizează Ministerul Educaţiei

Elevii de clasa a V-a ar putea începe anul şcolar, din toamnă, fără manuale, întrucât nu a fost finalizat curriculumul pentru noul plan cadru. Pe de altă parte, experţii în Educaţie consideră că ar trebui amânată implementarea noului plan cadru, pentru a fi revizuit astfel încât materiile să fie tratate transdisciplinar, aşa cum sunt obişnuiţi elevii care sunt acum în clasa a IV-a.

Ştiri pe aceeaşi temă

Manualele pentru elevii de clasa a V-a ar putea ajunge abia în decembrie, potrivit secretarului de stat în Educaţie, Liviu Pop, care spune că termenele de realizare a curriculumului în conformitate cu noul plan cadru pentru gimnaziu sunt depăşite.
 
„Programa nu este gata. Termenele sunt depăşite. În toate pronosticurile date de către instituţiile din interiorul Ministerului abia în decembrie, zic ei, că se poate tipări manualul pentru clasa a V-a, ceea ce este impardonabil. Este o întârziere crasă, de trei luni de zile, inclusiv în tipărirea manualului pentru clasa a V-a, pentru că nu şi-au făcut treaba directorii din cadrul instituţiilor abilitate”, a declarat pentru „Adevărul” secretarul de stat, Liviu Pop.
 
Programele, gata într-o lună
 
Directorul Institutului de Ştiinţele Educaţiei (ISE), Ciprian Fartuşnic, care coordonează elaborarea curriculumului, preconizează că programele şcolare vor fi aprobate prin ordin de ministru în aproximativ o lună, iar apoi poate începe procedura de lansare a licitaţiei pentru manuale. Totodată, însă, confirmă că, dacă nu se găsesc pârghii pentru grăbirea elaborării manualelor, acestea vor ajunge în luna decembrie.
 
„În momentul de faţă suntem în etapa în care programele sunt puse în dezbatere, pentru că, conform metodologiei, ele trebuie să fie analizate înainte şi de cei care le vor aplica la clase. Programele sunt gata din punctul de vedere al grupului de lucru şi au primit acordul comisiilor naţionale. Ele vor sta cam trei săptămâni în dezbatere pentru profesori, apoi ar mai dura încă o săptămână până când să fie semnat ordinul de ministru, dacă nu sunt probleme la dezbatere”, a explicat Ciprian Fartuşnic, directorul Institutului de Ştiinţele Educaţiei. 
 
Nu este o surpiză că vor întârzia manualele. Ne-am obişnuit, dar sunt sigură că editurile vor publica o serie de auxiliare care să ajute activitatea la clasă. Nu cred că vom rămâne descoperiţi
Violeta Dascălu
Director
Şcolala Generală Ferdinand I
 
 
Potrivit calendarului elaborării curriculumului, dezbaterea proiectelor de programe şcolare ar fi trebuit finalizată pe 1 octombrie 2016. Motivele întârzierii ar fi, potrivit lui Fartuşnic, dezbaterea îndelungată a planului cadru, care în loc să dureze trei luni a durat aproape un an. 
 
„Nimeni nu a anticipat că va fi un asemenea interes şi că vor fi 25.000 de luări de poziţie în ceea ce priveşte planul cadru”, a mai spus Fartuşnic. Pe de altă parte, directorul ISE susţine că procedura de licitaţie şi achiziţie durează şase luni, dar anumite etape ar putea fi scurtate. „S-ar putea face eforturi pentru ca manualele să ajungă măcar la sfârşitul lui septembrie”, a adăugat Fartuşnic.
 
Planul cadru pentru gimnaziu e rupt de planul cadru pentru primar
 
Profesorii şi directorii de şcoli sunt siguri că programele vor fi făcute publice până în primăvară, astfel încât cadrele didactice să ştie ce au de făcut la începutul anului şcolar 2017-2018, chiar şi fără manuale. Mai mult, Violeta Dascălu, directorul Şcolii generale Ferdinand I, este sigură că editurile vor scoate nişte auxiliare astfel încât profesorii să aibă pe ce lucra cu elevii de clasa a V-a. 
 
În schimb, Violeta Dascălu apreciază că noul plan cadru pentru gimnaziu este rupt de planul cadru pentru învăţământul primar, unde copiii au învăţat numai transdisciplinar. 
 
„Nu există concordanţă cu planul cadru pentru învăţământul primar. Eu cred că ar fi bine dacă s-ar reveni asupra planului cadru şi s-ar merge mai mult pe ce au făcut aceşti copii din clasa pregătitoare, adică pe învăţare integrată. Dar asta înseamnă o altă poveste, anume o formare profesională a cadrelor didactice care să poată să facă asta”, afirmă profesoara de geografie Violeta Dascălu.
 
Pe de altă parte, directorul Institutului de Ştiinţele Educaţiei promite că programele şcolare vor prevedea anumite conexiuni între domenii, dar o transdisciplinaritate nu ar fi fost posibilă în acest moment, pentru că profesorii nu sunt formaţi astfel.
 
„Nu poţi transforma o disciplină cu totul atâta timp cât profesorii sunt formaţi pe fizică, chimie, pe domenii distincte. Soluţia aleasă acum a fost că inovaţia şi partea de transdisciplinaritate să se facă la nivelul programei şcolare, până să formăm profesori care să poată preda în acelaşi timp şi fizică şi chimie, de exemplu, sau până să existe un profesor de ştiinţe generale. Un copil care este acum în clasa a IV-a a intrat la pregătitoare şi a mers până în clasa a IV-a numai pe curriculum nou. Toate schimbările din programa pentru gimnaziu ţin cont de faptul că acel copil a făcut până acum numai un anumit tip de şcoală. Dacă intră în clasa a V-a pe programele vechi, generaţia nu va mai avea coerenţă. Acum nu se poate transdiciplinaritate, pentru că nu avem resursă umană pregătiră astfel”, a explicat Ciprian Fartuşnic, directorul ISE.
 
Noul plan cadru creşte numărul de ore la şcoală
 
Elevii de la clasa a V-a vor petrece mai mult timp la şcoală începând de anul şcolar viitor, dar, consideră reprezentanţii Ministerului, va fi mai frumos, pentru că materiile vor fi mai bine structurate.
 
Din 2017, va începe să se aplice noul plan cadru pentru gimnaziu, care prevede că elevii vor sta cu cel puţin două ore mai mult la şcoală, dar că vor avea, în schimb, manuale mai relaxate. Planul cadru se va aplica eşalonat, astfel încât din anul şcolar 2017-2018 se va aplica doar la clasa a V-a, urmând ca anii viitori să se aplice şi la clasele gimnaziale mai mari. Potrivit actului normativ, începând cu anul şcolar 2017-2018 elevii claselor a V-a vor sta la şcoală între 26 şi 28 de ore, începând cu anul şcolar 2018-2019, elevii claselor a VI-a vor sta la şcoală între 28 şi 30, începând cu anul şcolar 2019-2020, elevii claselor a VII-a vor sta între 31 şi 33 de ore, iar din anul 2020-2021, elevii claselor a VIII-a vor sta până la 34 de ore.
 
Marea noutate ar fi că, pentru fiecare disciplină, programa şcolară şi manualele vor reflecta 75% din procesul de predare şi evaluare, şi numai dictează 100% din ativitatea la clasă. Astfel încât 25%  din activitatea la clasă va fi la dispoziţia profesorilor pentru recuperări şi fixarea cunoştinţelor.
 
Planurile cadru pentru învăţământul gimnazial precizează domeniile şi disciplinele studiate pe parcursul fiecărui an de studiu şi resursele de timp pentru predare-învăţare-evaluare alocate acestora.  
 
Ne dorim să facem mai atractivă şcoala, iar timpul petrecut aici să nu mai fie un chin.  Dacă stai doar trei ore la şcoală şi tu consideri şcoala o închisoare, până şo trei ore este mult. Ideea era să facem altfel de şcoală, să nu mai pară că, dacă stai cinci-şase ore la şcoală, este un chin
Ciprian Fartuşnic
Director Institutul de Ştiinţe ale Educaţiei

 

Dacă apreciezi acest articol, te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-un Like mai jos:


citeste totul despre: