Totul despre testarea COVID a elevilor. Cum se face corect

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Tsetele de salivă ar urma sa ajungă în şcoli la finalul săptămânii Foto: Shutterstock
Tsetele de salivă ar urma sa ajungă în şcoli la finalul săptămânii Foto: Shutterstock

Peste 2,6 milioane de elevi şi preşcolari – 90% din total – vor reîncepe astăzi cursurile cu prezenţă fizică. Teoretic, la mijlocul acestei săptămâni ar trebui să ajungă în şcoli şi testele de salivă cu care elevii şi profesorii vor fi verificaţi dacă sunt infectaţi cu SARS-CoV-2 lunea şi joia. Cei depistaţi pozitiv vor fi obligaţi să stea acasă, în online, până când vor putea prezenta un test PCR negativ

Elevii vor fi testaţi lunea şi joia înaintea începerii cursurilor. Cu o oră înainte să li se facă testele, aceştia nu trebuie să mănânce sau să bea lichide. Dacă testele antigen ies pozitive, elevii vor sta acasă până când li se va face un test PCR. Acestea sunt doar câteva dintre noile instrucţiuni transmise de Ministerul Sănătăţii cu privire la procedura de testare a elevilor în şcoli sau acasă cu teste de salivă. „Testarea se va efectua în sala de clasă/grupă sau în alte spatii, sub îndrumarea cadrului medical sau a persoanelor responsabile desemnate din cadrul unităţii de învăţământ sau la domiciliu, sub îndrumarea părinţilor/reprezentanţilor legali”, se arată în document. 

Pentru administrarea testelor trebuie respectate instrucţiunile producătorului. Ca reguli generale, ele trebuie păstrate la temperaturi între 2 şi 30 de grade Celsius şi folosite imediat ce au fost desigilate. Mostra de salivă trebuie prelucrată imediat ce a fost recoltată. Consumul de băuturi şi de alimente trebuie evitat cu cel puţin o oră înainte de efectuarea testului. Toate acestea trebuie făcute în condiţii de igienă corectă a mâinilor şi a suprafeţelor. 

Ce se întâmplă cu elevii depistaţi pozitiv 

Ordinul comun mai prevede că, în situaţia în care rezultatul este pozitiv, se aplică protocolul de izolare iar elevul în cauză îşi va continua activitatea online. El poate relua cursurile cu prezenţă fizică după prezentarea rezultatului certificat negativ al unui test antigen rapid sau RT-PCR, efectuat în ultimele 24 de ore. Cei care nu vor prezenta acest test negativ reiau cursurile cu prezenţă fizică după 14 zile de la data rezultatului pozitiv obţinut la testul rapid antigen non-invaziv efectuat din proba de salivă.

Consiliul de administraţie al unităţii de învăţământ este cel care decide dacă testarea cu teste rapide antigen non-invazive efectuate din proba de salivă se face în unitatea de învăţământ sau la domiciliu. Dacă se face la şcoală, este necesar acordul scris al părintelui, conform formularului elaborat de Ministerul Sănătăţii, iar dacă se face acasă, părinţii trebuie să anunţe imediat rezultatul în scris sau electronic unităţii de învăţământ. Potrivit declaraţiilor oficiale, la finalul săptămânii, testele de salivă ar trebui să ajungă în şcoli. Cei care se vor testa acasă vor primi câte două teste în vinerea dinaintea efectuării lor.

10% din elevi rămân online 

În acelaşi timp, Ministerul Sănătăţii şi cel al Educaţiei au mai adoptat un ordin comun prin care se aprobă şcoala faţă în faţă şi în localităţile unde rata de incidenţă este sub 3 la mia de locuitori. Până acum, criteriul de departajare era rata de vaccinare de peste 60% la nivelul angajaţilor în instituţiile de învăţământ. Raportarea se face la rata de incidenţă, publicată pe site-ul Ministerului Educaţiei, cu informarea inspectoratelor şcolare judeţene/ISMB, potrivit noii reglementări.

În noile condiţii, 16.120 de instituţii de învăţământ vor funcţiona cu elevi în bănci, în timp ce 1.792 de unităţi de învăţământ – reprezentând 10% din numărul total de elevi – vor fi nevoite să rămână în online întrucât funcţionează în localităţi în care rata de infectare este mai mare de 3 la mie, iar rata de vaccinare este mai mică de 60%, a declarat ministrul Educaţiei, Sorin Cîmpeanu. „Fac un apel pentru ca şi aceste şcoli, în care învaţă 10% din copiii României, cu sprijinul colegilor cadre didactice şi personal auxiliar şi nedidactic să poată merge la şcoală de săptămâna cealaltă. Este o certitudine, deoarece s-a publicat ordinul comun ministrul Educaţiei-ministrul Sănătăţii care reglementează acest lucru. Nu este nevoie de şedinţă de Guvern. Este oficial, este publicat în Monitorul Oficial“, a cerut ministrul, pe postul naţional de televiziune.

   

Cum se face corect testarea

1. Se scoate dispozitivul de testare din ambalajul de aluminiu sigilat şi folosiţi-l cât de curând posibil

2. Se aşază dispozitivul de testare pe o suprafaţă plană şi curată

3. Se scoate un tub de extracţie şi o sticluţă de soluţie. Scoateţi capacul şi adăugaţi soluţia în tubul de extracţie

4. Se scuipă saliva în recipientul pentru colectare a salivei

5. Se extrag 4 picături de salivă cu o pipetă şi se transferă în tubul de extracţie

6. Se îndoaie şi se aruncă recipientul de colectare a probei într-o pungă de plastic ca deşeu medical

7. Se închide tubul de extracţie cu capacul şi se agită uşor, vertical, timp de aproximativ 5 secunde, pentru a permite salivei să se amestece bine cu soluţia

8. Se transferă 3 picături de probă în spaţiul de probă al dispozitivului de testare (caseta)

9. Se citeşte rezultatul după 10-15 minute

10. Se interpretează rezultatul conform instrucţiunilor de utilizare:

Pozitiv: Apar două linii. O linie colorată apare în zona martor (C) şi o altă linie colorată apare la zona de test (T), indiferent de intensitatea liniei de testare.

Negativ: O linie colorată apare în zona-martor (C) şi nu apare nicio linie în zona de test (T).

Neconcludent: Linia de control nu apare. Volumul specimenului insuficient sau tehnicile incorecte din punct de vedere procedural constituie motivele cele mai probabile ale rezultelor nule. Revizuiţi procedura şi repetaţi testul utilizând o nouă casetă de testare.

Doar 6% din profesori vor teste de COVID la clasă

Fundaţia World Vision România a realizat un sondaj printre profesorii din mediul rural care arată că 94% din ei nu se simt confortabil să facă teste COVID-19 la clasă. Mai mult de 93% spun că nu au primit, până la acest moment, niciun fel de instructaj legat de folosirea acestor teste. Trei din patru profesori au spus că în şcoala unde lucrează nu există asistent medical şcolar sau medic. În plus, doar puţin peste jumătate dintre profesori spun că au suficient dezinfectant de mâini pentru a desfăşura corect procedura de testare. Peste 83% din profesori se tem foarte mult sau oarecum că s-ar putea infecta cu COVID-19 dacă realizează testele. 

Educație



Partenerii noștri

image
canal33.ro
Ultimele știri
Cele mai citite