UPDATE Totul despre simulările pentru examenele naţionale 2019. Luni a avut loc proba la Română. Elevii anunţă proteste. Ce subiecte s-au dat şi ce spun elevii

UPDATE Totul despre simulările pentru examenele
naţionale 2019. Luni a avut loc proba la Română. Elevii anunţă proteste. Ce subiecte s-au dat şi ce spun elevii

Luni începe simularea pentru Evaluarea Naţională.

Elevii din clasele a VII-a şi a VIII-a susţin zilele acestea simularea pentru examenul de Capacitate. Mai exact, cei care termină anul acesta clasa a VIII-a, dar şi cei de clasa a VII-a vor da, luni şi marţi, simularea examenului de Capacitate (Evaluare Naţională), iar săptămâna viitoare vine rândul celor care sunt acum clasa a XI-a şi a XII-a să dea simularea pentru Bacalaureat.

UPDATE. Profesorii spun că subiectele au fost destul de simple iar elevii care au învăţat pot lua cu uşurinţă note bune. „Cerinţele au fost clare iar subiectele uşoare. Elevii ar trebui s fie capabili să ia între 7.50 şi 8.50 la simulare”, spune profesoara Ruxandra Achim, Colegiul Naţional I.L. Caragiale.

La rândul lor, elevii spun că subiectele nu le-au ridicat probleme. „Mi s-a părut uşor. Au fost clare. Da, am reuşit să rezolv tot. Cerinţele au fost clare. Cred că voi lua nota maximă. Am avut mari emoţii la început dar când am văzut ce uşoare sunt mi-au trecut repede emoţiile”, spune Andreea, elevă în clasa a VIII-a la o şcoală din Giurgiu.

UPDATE.  La ora 11:00, elevii au încheiat proba.

La clasa a VIII-a, elevii au avut la primul subiect poezia „Stai şi-asculţi sub ramuri” de Ştefan Octavian Iosif. Au avut de argumentat că poezia aparţine genului liric.

   Alte cerinţe date elevilor: să despartă în silabe, să găsească propoziţii subordonatoare şi să specifice de care sunt.

La subiectul II, elevii au trebuit să scrie despre anul când a fost înfiinţată Grădina Botanică şi diferite cerinţe de gramatică. 

La subiectul III au avut de scris o compunere despre o întâmplare petrecută la un muzeu. 

Pentru elevii de clasa a VII-a, primul subiect a fost un rezumat dintr-un basm popular, iar la subiectul al II-lea elevii au avut de realizat o compunere liberă despre o activitate extraşcolară.

La subiectul I, notat cu 40 de puncte, elevii de clasa a VII-a au primit un fragment din „Făt Frumos”, şi li s-a cerut să noteze câte un sinonim potrivit pentru sensul cuvintelor: „faimă”, „trist”. Apoi să menţioneze rolul virgulei din enunţul: ”- Ştii ce, tată?” 

Copiii au avut de să explicat modul de formare a unor cuvinte subliniate şi să transcrie două cuvinte care conţin diftong din secvenţa: A doua zi, se duse-n herghelie şi se uită la toţi caii.

O altă cerinţă a fost să ilustreze, cu câte un exemplu din text, două trăsături ale genului epic şi să precizeze, într-un enunţ, un motiv pentru care craiul este trist şi plânge.

Tot la Subiectul I, elevii au avut de redactat, în 100 - 180 de cuvinte, rezumatul textului dat.

 

 

La clasa a VII-a, elevii au avut de realizat un rezumat dintr-un basm popular, iar la subiectul al II-lea elevii au avut de realizat o compunere despre o activitate extrascolara.

 

 

UPDATE. Consiliul Naţional al Elevilor îndeamnă elevii care susţin astăzi simularea la Evaluarea Naţională 2019 să nu scrie nimic şi să dea foaia goală în semn de protest.

„Metodele de evaluare din sistemul nostru de învăţământ nu se pliază pe nevoile şi interesele actuale”, se arată într-un comunicat.

Elevii îi îndeamnă pe colegii lor să li se alăture în protestul prin care îşi propun să se opună modului în care sunt organizate simulările examenelor naţionale

Atât pentru elevii de gimnaziu, cât şi pentru cei de liceu simulările vor începe cu proba la Limba Română. Probele încep la ora 9:00, moment în care, în fiecare sală, vor fi distribuite subiectele. Accesul elevilor în săli este permis până la ora 8:30. Timpul destinat elaborării unei lucrări scrise este de două ore, de când s-a încheiat distribuirea subiectelor fiecărui elev.

Regulile din sala de examen

Potrivit metodologiei de organizare, elevii care participă la simulare nu pot intra în sălile de examen cu manuale, cărţi, dicţionare, însemnări sau rezumate care ar putea fi utilizate pentru rezolvarea subiectelor şi nici cu ghiozdane sau poşete. De asemenea, elevii nu pot avea asupra lor nici telefoane mobile sau căşti audio. Rezultatele obţinute la simularea Evaluării Naţionale vor fi analizate la nivelul fiecărei unităţi de învăţământ, prin discuţii individuale cu elevii, şedinţe cu părinţii, precum şi la nivelul consiliului profesoral.

Sfaturi pentru elevi

„Simulările sunt gândite ca o pregătire pentru Evaluarea Naţională, aceasta funcţionând ca un sistem de alarmă pentru copii şi părinţi, fiind creată cu scopul de a-i ajuta pe aceştia să se evalueze cu trei luni înainte de Evaluarea Naţională, pentru a şti unde se află în ceea ce priveşte pregătirea pentru examene”, spune Diana Ioaneş, consilier şcolar la Colegiul Naţional George Coşbuc din Capitală. Simularea este gândită să fie mai grea decât Evaluarea Naţională. „Dacă elevii iau între nota 7 şi 8 la simulare, atunci în vară sunt şanse ca la Evaluare să ia peste nota 9. Este util pentru elevi să citească baremele de corectare, pentru a-şi face o idee despre cum se punctează cerinţele. În aşa fel vor şti ce şi cum să scrie”, adaugă Ioaneş.

Ce să faceţi înainte de examen

Pentru a da maximum de randament în ziua simulării, elevilor le este recomandat ca în noaptea de dinainte de examen să adoarmă înainte de ora 22:00 pentru a se odihni suficient şi să evite să repete materia până seara târziu. În ceea ce priveşte alimentaţia, este bine să se evite sucurile acidulate şi dulciurile.

Relaxarea de dinainte de examen este importantă, spun specialiştii. „Recomand elevilor să se relaxeze ascultând muzică, să evite discuţiile în contradictoriu cu prietenii, colegii sau familia. Totodată, să amâne deciziile importante înainte de examen”, spune Ioaneş. Şi părinţii sunt sfătuiţi să creeze un mediu armonios copiilor, să evite certurile, criticile şi dojana, pentru ca aceştia să nu fie stresaţi sau supăraţi.

Ce să faceţi în timpul examenului

În primul rând, profesorii recomandă elevilor ca atunci când vin subiectele să nu se sperie, ci să respire calm şi să îşi repete în minte că se pot descurca.

 În al doilea rând, elevii sunt sfătuiţi „să citească foarte atent şi de două ori cerinţa, pentru a fi siguri că au înţeles-o, să nu îşi piardă mult timp cu scrisul pe ciornă, dar să o folosească pentru a face planul compunerilor sau pentru calcule, conform indicaţiilor date”, spune profesoara de Limba şi Literatura Română, Ruxandra Achim, de la Colegiul I.L.Caragiale. ,Recomand copiilor să parcurgă textele-suport de două ori ca sa înţeleagă mesajul şi să identifice trăsăturile genurilor/speciilor, la Limba şi Literatura Română iar la Matematică să fie atenţi la calcule, pe care să le verifice”, adaugă Achim.

Totodată, este important ca elevii să fie atenţi la redactare, să nu sară peste etapele rezolvării. „Corectorul nu ştie ce are elevul în minte, aşa că acesta trebuie să rezolve din aproape în aproape cerinţa, mai ales la Matematică. Copiii trebuie ţină cont şi de faptul că se punctează estetica lucrării, să scrie cât pot ei de citeţ”, punctează Ioaneş.

Mai mult, după ce elevii au rezolvat cerinţele, este bine să recitească lucrarea şi să corecteze eventualele greşeli. În acest scop, le este util să aibă un ceas la ei pentru a urmări încadrarea în timp. Iar pentru că examenele presupun şi emoţii, „elevii care sunt nesiguri pe ei sau emotivi sunt sfătuiţi ca atunci când intră în panică, să se oprească un minut şi să bea apă, să respire şi să expire profund. Teama creşte neşansa de a-şi aminti ce au învăţat”, conchide Ioaneş.

Structura subiectelor pentru elevii de clasa a VII-a

La Limba şi Literatura Română, elevii trebuie să dovedească faptul că pot înţelege un text literar sau nonliterar, să sesizeze corectitudinea şi valoarea expresivă a categoriilor morfosintactice, a mijloacelor de îmbogăţire a vocabularului. De asemenea, ei trebuie să redacteze texte folosind adecvat semnele ortografice şi de punctuaţie.

La simulărie din martie 2019, proba scrisă la Matematică, elevii din clasa a VII-a vor avea în proporţie de 30% subiecte de tip itemi obiectivi.

Fişe de lucru la Matematică: elemente, formule şi unghiuri 

Tetraedul regulat

Piramida triunghiulară regulată

Piramida patrulateră regulată 

Piramida hexagonală regulată

Calendarul simulărilor

11 martie – Limba şi Literatura Română

12 martie – Matematică

13 martie – Limba şi literatura maternă 

22 martie – Comunicarea rezultatelor

Rezultatele vor fi analizate la nivelul fiecărei unităţi de învaţamânt prin discuţii individuale cu elevii, dezbateri la nivelul clasei, şedinţe cu părinţii. La solicitarea scrisă a elevului sau a părintelui/tutorelui, notele obţinute la simularile naţionale pot fi trecut în catalog. 

Modelul de cerere pentru trecerea în catalog a notelor de la Simularea Evaluării Naţionale: 

Doamnă/Domnule director,  

Subsemnatul........................................................................., elev al clasei ........ …. din cadrul şcolii /liceului ...............................................................doresc trecerea în catalog a notei de la Simularea Evaluării Naţionale pentru materia.........................................

 Mulţumesc anticipat. 

 

Data                        Semnătură”

 

Ministerului Educaţiei Naţionale precizează că obiectivele acestei simulări sunt familiarizarea elevilor cu rigorile examenului pe care îl vor susţine la finalul ciclului gimnazial, stabilirea nivelului real de pregătire atins în această etapă, precum şi optimizarea pregătirii în vederea obţinerii unor rezultate satisfăcătoare la probele din luna iunie.

Dacă apreciezi acest articol, te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-un Like mai jos:


citeste totul despre: