STUDIU Societatea Academică din România prezintă şase metode de îmbunătăţire a sistemului de învăţământ

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Autorii studiului SAR propun metode de îmbunătăţire a sistemului de educaţie din România                       FOTO: Arhiva Adevărul
Autorii studiului SAR propun metode de îmbunătăţire a sistemului de educaţie din România                       FOTO: Arhiva Adevărul

Societatea Academică Română (SAR) a prezentat, marţi, un studiu comparativ care evaluează calitatea învăţământului în Europa de Est, inclusiv în România. Studiul a pornit de la ideea că, în educaţie, calitatea învăţământului se datorează nu atât de mult resurselor, cât modului în care sunt gândite şi aplicate serviciile educaţionale.

Studiul SAR, lansat săptămâna aceasta, arată că în România ar trebui să se pună accent pe două aspecte: asigurarea calităţii în sistemul de învăţământ şi prevenirea abandonului şcolar. 

Rata de abandon şcolar în România este de 4,3%, în medie, şi ajunge până la 6,7% în cazul copiilor de etnie romă.

Din păcate, nu prea se implementează măsuri în acest sens fiindcă sistemul nu este încă descentralizat, iar implicarea părinţilor şi a profesorilor nu se face ca în Occident, susţin experţii SAR.

Educaţia în România este centralizată, fiind un sistem care controlează şi decide la nivel naţional ce se întâmplă în învăţământul obligatoriu de stat. Există o Strategie de Descentralizare a învăţământului preuniversitar încă din anul 2005, dar ea nu a fost aplicată până la capăt, mai arată raportul SAR.

Este vorba de transferul de autoritate, responsabilitate şi resurse în privinţa luării deciziilor şi a managementului general şi financiar către unităţile de învăţământ şi comunitatea locală, însă grila de salarizare a profesorilor rămâne să fie stabilită la nivel naţional.

Cum poate creşte calitatea învăţământului românesc

Autorii studiului au descoperit că în România există trei modalităţi prin care sistemul asigură creşterea calităţii învăţământului. 

Este vorba de evaluarea întregii unităţi şcolare făcută de Agenţia Română de Asigurare a Calităţii în Învăţământul Preuniversitar (ARACIP), de evaluarea performanţelor profesorilor, făcută la clasă prin inspecţii şcolare, şi de competiţia dintre şcoli care vor să atragă elevi foarte buni pentru reputaţia instituţiei.

Cercetătorii recomandă şase metode prin care se poate îmbunătăţi calitatea învăţământului românesc cum ar fi:

  • Evaluarea serviciilor educaţionale cu accent pe finalitatea acestora
  • Identificarea aportului real al şcolii la progresul elevilor
  • Stimularea implicării părinţilor şi autorităţilor locale
  • Intervenţie pentru educaţie particularizată la caracteristicile şcolii
  • Promovarea incluziunii sociale
  • Realizatea unui benchmarking între şcoli.

Realizarea benchmarking-ului înseamnă elaborarea unui profil al fiecărei şcoli evaluate care să conţină date privind portofoliul şcolii, satisfacţia beneficiarilor şi profilul social al elevilor.

De asemenea, se recomandă şi analiza rezultatelor la testele naţionale standardizate şi compararea acestora cu rezultatele altor şcoli de profil similar.

În cadrul programului Global de Cercetare "Varietăţi ale Guvernării": Livrarea eficientă a serviciilor publice", experţii în educaţie Claudiu Ivan şi Roxana Georgiana Radu au examinat pentru Societatea Academică din România (SAR) sistemul românesc de învăţământ preuniversitar (clasele I-VIII) şi au dat o serie de recomandări pentru îmbunătăţirea acestuia.

Studiul Societăţii Academice din România  a fost condus de Corina Murafa şi a avut o echipa de cercetători formată din experiţi din România, Albania, Bulgaria, Macedonia, Montenegru, Serbia şi Slovenia.

Educație



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite