Studiu: Nouă din zece liceeni cred că fenomenul fake news este o problemă în România

Studiu: Nouă din zece liceeni cred că fenomenul fake news este o problemă în România

Imagine de Arhivă

Nouă din zece liceeni cred că fenomenul fake news este o problemă în România şi aproape jumătate dintre ei au dat share la informaţii despre care au aflat ulterior că erau false, relevă un studiu realizat în septembrie, în mediul urban, de Şcoala de Valori şi Unlock Market Research, în cadrul proiectului „Găina care a născut pui vii” şi prezentat marţi, într-o conferinţă de presă, împreună cu un ghid pentru profesori.

Ştiri pe aceeaşi temă

Studiul arată că tinerii de liceu cu vârste cuprinse între 16 şi 19 ani sunt conştienţi de amploarea fenomenului fake news, 67% dintre ei declarând că se confruntă cu informaţii false de câteva ori pe săptămână. Totuşi, peste trei sferturi dintre ei (83%) susţin că au capacitatea de a identifica ştirile false şi majoritatea spun că nu le-au distribuit niciodată. În oglindă, 43% din tinerii liceeni au distribuit fake news.

Aproape două treimi din tinerii liceeni care au răspuns în cadrul studiului (65%) au apreciat că fake news se găsesc în principal în ştirile despre politica internă, deşi 63% dintre ei au declarat că urmăresc rar sau foarte rar ştiri din politica internă.

În ceea ce priveşte responsabilitatea diminuării fenomenului fake news, tinerii liceeni cred că aceasta revine mass-media (53%), Guvernului (34%), platformelor online (31%) şi Justiţiei (28%).

Studiul realizat în luna septembrie, pe un eşantion de 450 de elevi din toată ţara, din mediul urban, cu vârste cuprinse între 16 şi 19 ani, mai relevă şi că ei au nevoie de educaţie şi dezvoltarea gândirii critice, care să îi facă reţinuţi în a crede şi răspândi informaţii false.

Studiul face parte din proiectul intitulat „Găina care a născut pui vii”, un proiect de media literacy destinat liceenilor, iniţiat de Ana-Maria Diceanu, specialist în comunicarea de criză şi jurnalistul Tudor Muşat, alături de Şcoala de Valori&WizeGen. După lansarea proiectului şi primele cursuri din primăvara acestui an, cursurile au continuat în această toamnă în Bucureşti, Brăila, Focşani, Câmpulung şi Piteşti, proiectul ajungând astfel la peste 900 de elevi. La discuţiile cu Ana-Maria Diceanu şi Tudor Muşat elevii află cum să interpreteze ştirile, cum să depisteze ştirile false, cum să dea share unei informaţii în mod responsabil şi, de asemenea, cum elaboreze content în social media fără să lezeze pe nimeni. La cursuri, liceenii învăţă ce întrebări să îşi pună pentru a verifica veridicitatea informaţiilor pe care le citesc, care este diferenţa între ştire şi advertorial, cum iau naştere ştirile, care este diferenta între mass-media şi social media şi ce înseamnă să fii responsabil în social media.

Pe lângă aceste cursuri, marţi, 20 noiembrie, a fost lansat un ghid pentru profesori (https://www.ghideducatiemedia.ro), astfel încât aceştia să poată continua educarea tinerilor în vederea înţelegerii fenomenului de fake news şi dezvoltarea unei gândiri critice. Şcoala de Valori&WizeGen va pune la dispoziţia profesorilor suportul de curs creat în acest sens. Astfel, profesorii vor putea continua la clasă lecţiile despre fake news şi consumul responsabil de mass-media.

„Îmi place foarte mult să lucrez cu tinerii, să îi ajut la descifrarea informaţiilor pentru că de fapt îi ajut să descifreze viaţa şi este un sentiment minunat să vezi că ai contribuit cu ceva la formarea unui om corect şi responsabil. Ca profesionist în PR trebuie să menţionez faptul că fenomenul de fake news are un impact major în meseria pe care o practic. Atâta timp cât consumatorii fac foarte greu diferenţa între informaţia reală şi zvonuri este foarte greu pentru un brand să câştige şi să menţină încrederea oamenilor şi implicit pentru noi, oamenii de PR, să construim reputaţia unui brand”, a spus la conferinţă, iniţiatoarea proiectului Ana-Maria Diceanu, specialist în comunicare.
 
Despre Şcoala de Valori & WizeGen

Şcoala de Valori este o organizaţie non-guvernamentală modernă ce are ca viziune dezvoltarea unei societăţi bazate pe valori prin educaţie inovatoare. Punem sub semnul întrebării graniţele educaţiei tradiţionale şi creăm oportunităţitinerilorcare prin intermediul programelor noastre îşi dezvoltă abilităţi pentru viaţă, în lumea digitală de astăzi. Cu noi, tinerii pot să-şi descopere potenţialul neexplorat, să înveţe cum să acceseze informaţii relevante, să treacă prin experienţe de formare a caracterului şi fundamentare a valorilor personale, să interacţioneze cu modele pozitive, să facă alegeri informate, pe propriile picioare, şi să acţioneze cu autonomie, responsabilitate şi integritate (www.scoaladevalori.ro).

WizeGen este specializată în crearea de ecosisteme de învăţare care fac posibilă colaborarea eficientă şi inspirată între Baby Boomers, Generaţia X, Millenials şi Generaţia Z. WizeGen dezvoltă produse educaţionale integrate, care pregătesc companiile să-şi creeze strategii mai inteligente, metodologii de lucru mai versatile şi procese mai sofisticate, adaptate noilor generaţii. WizeGen oferă companiilor consultanţă în regândirea modelului de business, din perspective lucrului cu şi pentru tineri. WizeGen este o iniţiativă lansată după 8 ani de expertiză în proiecte educaţionale, prin cercetarea a mai mult de 30.000 de tineri şi implementarea de proiecte pentru adolescenţi şi studenţi, cu zeci de organizaţii. Asociaţia Şcoala de Valori este membru fondator şi acţionar unic al WizeGen.

Noi, la Şcoala de Valori şi WizeGen, căutăm cele mai relevante insight-uri despre generaţii, cu scopul de a crea context potrivite în care tinerii şi adulţii acceptă deliberat să lucreze împreună, fac schimb real de valoare şi îşi dezvoltă voit instincte de învăţare pe parcursul întregii vieţi.

 

citeste totul despre: