STUDIU Mitul temelor de acasă, demontat de americani

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Prea multe teme date elevilor acasă riscă să genereze un efort obositor fără rezultate notabile           FOTO: Shutterstock
Prea multe teme date elevilor acasă riscă să genereze un efort obositor fără rezultate notabile           FOTO: Shutterstock

Timpul petrecut de elevi acasă, cu temele obligatorii cerute de profesori pentru a doua zi, nu garantează  note mai mari la clasă şi cunoştinţe mai solide, însă ajută la testele standard, bazate pe repetarea aceluiaşi tip de exerciţii, arată un studiu din SUA.

Un studiu condus de un profesor american de la Şcoala de Educaţie a Universităţii Indiana a demontat teoria potrivit căreia cu cât petreci mai mult timp acasă făcând teme, cu atât cresc şansele de a lua note mari la cursuri precum matematică sau ştiinţe. 

Se poate face însă o corelare între lecţii şi rezultatele elevilor la testele standard, aşa cum sunt tezele sau examenele de final, arată un rezumat al studiului publicat de instituţie.

Cercetarea a scos la iveală că este mai importantă calitatea lecţiilor de acasă şi nu cantitatea sau timpul necesar pentru a le duce la bun sfârşit, timp care ar trebui folosit mai eficient.

”Nu spunem că temele nu sunt bune. Rezultatele noastre arată că poate sistemul de rezolvare a unor lecţii acasă nu este folosit aşa cum ar trebui”, explică coordonatorul studiului, Adam Maltese, profesor asistent pe ştiinţele educaţiei la Universitatea Indiana.

Acesta susţine că elevii oricum vor învăţa şi acasă, însă importantă este calitatea temelor.

Spre exemplu, la matematică, în loc să rezolve acelaşi tip de probleme la nesfârşit, ar fi mai bine ca profesorii să le ceară elevilor să analizeze noi tipuri de probleme şi calcule.

În ceea ce priveşte ştiinţele, profesorul propune scrierea unor sinteze  în loc să li se dea să citească un capitol şi să răspundă la final la o serie de întrebări.

Alături de alţi doi co-autori, Robert H. Tai, profesor asociat pe ştiinţele educaţiei la Şcoala de Educaţie Curry a Universităţii din Virginia şi Xitao Fan, decan pe Educaţie la Universitatea din Macau, Maltese a mai observat, din analiza a 18.000 de elevi de clasa a X-a, că notele mari sunt condiţionate nu de numărul de teme date pentru acasă, cât de participarea la ore şi de calitatea lecţiilor date de profesori.

”Dacă elevii petrec mai mult timp făcând teme, sunt practic expuşi unor tipuri de întrebări şi de răspunsuri care nu sunt foarte diferite de testele standard de care trebuie să treacă”, explică profesorul rolul exerciţiilor de acasă.

”Cantitatea nu ajută în cazul lecţiilor”

Cercetarea lor a mai relevat că, în medie, timpul petrecut de elevi cu temele de acasă echivalează, într-un an, cu 100-180 de cursuri cu durata de 50 de minute.

Având în vedere cât de mult timp se alocă pentru lecţii, profesorul Tai spune că acestea ar trebui să aibă un scop bine înţeles atât de profesori, cât şi de elevi: ”În actualul mediu educaţional, cu toate activităţile care le iau din timp copiilor atât la şcoală, cât şi în afara ei, scopul fiecărei teme date acasă trebuie să fie clar şi ţintit, cantitatea nu ajută aici”.

Problema eficienţei temelor date elevilor este dezbătută intens la nivel internaţional şi chiar inclusă în planurile de reformă educaţională anunţate de lideri de stat, mergând până la ideea renunţării totale la ele.

Temele, eliminate în Franţa de preşedintele Hollande

În urmă cu o lună, preşedintele francez François Hollande a anunţat că începe reforma în învăţământ prin eliminarea lecţiilor pentru acasă, cu scopul de a îmbunăţi nivelul de educaţie al elevilor francezi, în special pentru cei din zonele defavorizate, care nu au părinşi care să-i sprijine în acest sens.

„Educaţia este o prioritate. Un program de educaţie este, prin definiţie, un program social. Temele pentru acasă ar trebui făcute mai degrabă la scoală decât acasă“, a declarat Hollande.

În Germania, un liceu a interzis temele săptămâna trecută, măsură ce va fi testată în următorii doi ani, având de altfel acceptul părinţilor, relatează jurnaliştii de la Huffington Post. 

”Elevii abia au timp să facă sport sau să înveţe să cânte la un instrument, cu o săptămână de studiu de 44 de ore, ceea ce e prea mult”, a explicat Michael von Tettau, de la Liceul Elsa-Brandstrom, motivul eliminării lecţiilor de acasă.

Note acordate pentru calitatea lecţiilor făcute acasă în SUA

Şi în SUA s-au luat măsuri deja în câteva şcoli pentru a eficientiza timpul petrecut de elevi acasă pentru a studia.

La Şcoala Elementară Gaithersburg din  Maryland, profesorii le cer elevilor să citească 30 de minute seara în locul temelor.

Iar şcolile publice Metropolitan Nashville din Tennessee au decis să acorde note şi deci credite suplimentare pentru temele făcute acasă, astfel încât elevii să fie motivaţi să folosească timpul cât mai eficient.

Educație



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite