STUDIU Educaţia de acasă, mai importantă decât cea din şcoală

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Grija părinţilor faţă de copii şi ajutorul acordat acasă la teme ar putea cântări mai mult decât efortul profesorilor la examenele finale                                                                     FOTO: Shutterstock
Grija părinţilor faţă de copii şi ajutorul acordat acasă la teme ar putea cântări mai mult decât efortul profesorilor la examenele finale                                                                     FOTO: Shutterstock

Un studiu britanic recent a scos la iveală faptul că mediul de acasă este de trei ori mai important decât şcoala în ceea ce priveşte factorii care influenţează rezultatele elevilor la examenele de la finalul liceului.

Educaţia de acasă şi mediul în care trăiesc elevii ar putea reprezenta factorul esenţial în reuşita la examenele finale din liceu, relevă un studiu britanic recent, care a implicat 10.000 de adolescenţi, potrivit publicaţiei ”The Telegraph”.

Cercetarea a arătat că elevii din şcolile mai slabe, dar ai căror părinţi s-au implicat în educaţia lor, au avut rezultate mai bune la testele finale din liceu faţă de cei din şcoli mai bune, dar ai căror părinţi au fost absenţi la acest capitol.

Mai exact, mediul familiar este de trei ori mai important decât şcoala în ceea ce priveşte dezvoltarea copiilor, potrivit analizei rezultatelor şcolare realizată de sociologi.

Cu toate acestea, cercetătorii susţin că în etapa adolescenţei, când copiii sunt mai predispuşi să fie influenţaţi de relaţiile din afara casei, calitatea şcolii contează.

Cu ce ”capitaluri” se dezvoltă copiii 

Echipa de cercetători de la Universitatea de stat din Carolina de Nord, SUA, a studiat importanţa relativă a ceea ce ei au numit ”capitalul social de familie” şi, respectiv, ”capitalul social şcolar”.

Capitalul social de familie se bazează pe cât de multă încredere au părinţii în copiii lor, cât de des le verifică temele, cât de des poartă discuţii despre activităţile şcolare şi cât de des participă la evenimente şcolare.

Capitalul social şcolar se bazează pe cât de bine cotaţi sunt profesorii de către părinţi, moralul în rândul elevilor, participarea la sport şi la alte activităţi extraşcolare, contactul menţinut dintre şcoală şi părinţi şi lipsa problemelor precum absenteismul şi hărţuirea.

Cercetătorii au venit cu rezultate pentru fiecare elev care a făcut parte dintr-un proiect de monitorizare pe termen lung a capacităţii de învăţare. Aceste măsuri au fost apoi comparate cu rezultatele testelor elevilor la matematică, citire, ştiinţe şi istorie.

Diferenţa a fost impresionantă şi a arătat că mediul familial are un rol covârşitor în definirea şi dezvoltarea copiilor. 

Educaţia dată de părinţi, crucială

”Nu vreau să sugerez că şcolile nu sunt importante, pentru că sunt în mod clar foarte importante. Cu toate acestea, eu cred că părinţii ar trebui să realizeze cât de importanţi sunt pentru succesul academic al copiilor lor“, a explicat Toby Parcel, profesor de sociologie şi unul dintre cei trei autori ai studiului.

Ea a remarcat că rezultatele studiului asupra tinerilor de 18 ani este efectul cumulat al părinţilor în toţi anii de îngrijire şi educare a lor.

Verificarea temelor sau discuţiile despre şcoală contează pentru copii nu numai pentru că îi ajută să răspundă corect sau să reacţioneze corespunzător în clasă, ci şi pentru că ”părinţii le semnalează cât de importantă este şcoala“, a adăugat Parcel.

Educație



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite