Studiu: 43% dintre liceenii români au distribuit informaţii false. Proiectul „Găina care a născut pui vii” continuă educarea liceenilor despre fake news

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Aproximativ 43% dintre liceeni au dat share la informaţii despre care au aflat ulterior că erau false, relevă un studiu realizat în luna septembrie, în mediul urban, de Şcoala de Valori şi Unlock Market Resarch.

Studiul arată că tinerii de liceu cu vârste cuprinse între 16 şi 19 ani sunt vulnerabili la fenomenul fake news, care a luat amploare în ultima perioadă şi că ei au nevoie de educaţie şi dezvoltarea gândirii critice, care să îi facă reţinuţi în a crede şi răspândi informaţii false.

Acesta e şi scopul proiectului numit „Găina care a născut pui vii”, un proiect de media destinat liceenilor, iniţiat de Ana-Maria Diceanu, specialist în comunicarea de criză şi jurnalistul Tudor Muşat, alături de Şcoala de Valori&WizeGen.

După lansarea proiectului şi primele cursuri din primăvara acestui an, cei doi au reînceput întâlnirile cu liceeni în Bucureşti, urmând să meargă la Brăila, Focşani, Câmpulung, Piteşti.

La discuţiile cu Ana-Maria Diceanu şi Tudor Muşat elevii învaţă cum să interpreteze ştirile, cum să depisteze ştirile false, cum să dea share unei informaţii în mod responsabil şi, de asemenea, cum elaboreze content în social media fără să lezeze pe nimeni. Cei doi îşi propun să ajungă până la finalul anului la circa 1.000 de elevi din toată ţara.

„Îmi place foarte mult să lucrez cu tinerii, să-i ajut la descifrarea informaţiilor pentru că de fapt îi ajut să descifreze viaţa şi este un sentiment minunat să vezi că ai contribuit cu ceva la formarea unui om corect şi responsabil. Constat cu plăcere că s-au înmulţit iniţiativele împotriva fake news şi în societatea românească, mă bucur că există acest trend şi că noi putem să contribuim la el. Sper şi cred că astfel tinerii din România vor deveni mai atenţi când citesc, scriu şi răspândesc informaţii şi vom reuşi să facem împreună un pas spre o societate mai bună pentru toţi”, spune Ana-Maria Diceanu, specialist în comunicare.

La cursuri, liceenii vor învăţa ce întrebări să-şi pună pentru a verifica veridicitatea informaţiilor pe care le citesc, care este diferenţa între ştire şi advertorial, cum iau naştere ştirile, care este diferenta între mass-media şi social media şi ce înseamnă să fii responsabil în social media.

Acest proiect derulat de Şcoala de Valori este susţinut de Lidl Romania prin programul său de grant-uri „Împreună cu Lidl pentru un viitor mai bun”. Cu ajutorul Lidl România, va fi lansat anul acesta şi un ghid pentru profesori, astfel încât ei să poată continua educarea tinerilor în vederea înţelegerii fenomenului de fake news şi dezvoltarea unei gândiri critice. Şcoala de Valori&WizeGen va pune la dispoziţia profesorilor suportul de curs creat în acest sens. Astfel, profesorii vor putea continua la clasă lecţiile despre fake news şi consumul responsabil de mass-media.

Programul se desfăşoară în liceele partenere Asociaţiei Şcoala de Valori. Programul are două până la şase ateliere per liceu, centrate pe educaţie experienţială şi sunt prezentate elevilor într-o manieră atractivă, practică şi inspiraţională. Programul nu implică vreun cost din partea participanţilor. Elevii vor avea ocazia să intre în contact cu cele mai actuale noţiuni referitoare la media literacy, redactând revista/ziarul liceului prin intermediul cunoştinţelor dobândite infuzat pe parcursul atelierelor de cei doi traineri.

„Transformările tehnologice recente care au afectat industria comunicării şi societatea în general au adus lucruri bune, inovative, care ne uşurează viaţa, dar care aduc în prim plan şi probleme în ceea ce priveşte adevărul şi valorile pe care se bazează omenirea. Acum, adevărul poate fi alterat cu uşurinţă, iar media aşa-zis tradiţională a intrat şi ea în zona fake news. Mulţi conştientizează că este o problemă globală şi încearcă să găsească soluţii, deoarece este nevoie ca societatea să rămână bazată pe valori sănătoase care susţin progresul şi dezvoltarea sustenabilă.

Toţi suntem suspuşi unui bombardament informaţional şi de multe ori nu avem timp să discernem între diferite informaţii din diverse domenii. De aceea, este esenţial să devenim deschişi la a analiza situaţiile curente din mai multe perspective, să ne dezvoltăm capacitatea de a înţelege semnificaţiile informaţiilor şi să le filtrăm pe cele reale şi de valoare. Acest proiect se adreseză tinerilor care îşi formează găndirea şi modul de viaţă, şi este potrivit pentru toţi românii, care pot deveni astfel mai responsabili de informaţiile pe care le vehiculează”, spune Silvia Bogdan, preşedinte Şcoala de Valori.

Despre Şcoala de Valori&WizeGen

Şcoala de Valori este o organizaţie non-guvernamentală modernă ce are ca viziune dezvoltarea unei societăţi bazate pe valori prin educaţie inovatoare. Punem sub semnul întrebării graniţele educaţiei tradiţionale şi creăm oportunităţitinerilorcare prin intermediul programelor noastre îşi dezvoltă abilităţi pentru viaţă, în lumea digitală de astăzi. Cu noi, tinerii pot să-şi descopere potenţialul neexplorat, să înveţe cum să acceseze informaţii relevante, să treacă prin experienţe de formare a caracterului şi fundamentare a valorilor personale, să interacţioneze cu modele pozitive, să facă alegeri informate, pe propriile picioare, şi să acţioneze cu autonomie, responsabilitate şi integritate (www.scoaladevalori.ro).

WizeGen este specializată în crearea de ecosisteme de învăţare care fac posibilă colaborarea eficientă şi inspirată între Baby Boomers, Generaţia X, Millenials şi Generaţia Z. WizeGen dezvoltă produse educaţionale integrate, care pregătesc companiile să-şi creeze strategii mai inteligente, metodologii de lucru mai versatile şi procese mai sofisticate, adaptate noilor generaţii. WizeGen oferă companiilor consultanţă în regândirea modelului de business, din perspective lucrului cu şi pentru tineri. WizeGen este o iniţiativă lansată după 8 ani de expertiză în proiecte educaţionale, prin cercetarea a mai mult de 30.000 de tineri şi implementarea de proiecte pentru adolescenţi şi studenţi, cu zeci de organizaţii. Asociaţia Şcoala de Valori este membru fondator şi acţionar unic al WizeGen.

Noi, la Şcoala de Valori şi WizeGen, căutăm cele mai relevante insight-uri despre generaţii, cu scopul de a crea context potrivite în care tinerii şi adulţii acceptă deliberat să lucreze împreună, fac schimb real de valoare şi îşi dezvoltă voit instincte de învăţare pe parcursul întregii vieţi.

Despre traineri
 

Tudor Muşat lucrează înaudio-vizual de 20 de ani, timp în care a realizat programe de ştiri la Radio Total, BBC Londra, Realitatea TV, iar acum la Digi 24. Sustine cursuri de jurnalism si comunicare si este invitat adesea ca vorbitor la Facultatea de Jurnalism şi Ştiinţele Comunicării.
 
Ana-Maria Diceanu are o experienţă în comunicare de peste 18 ani şi este unul dintre cei mai apreciaţi specialişti în comunicarea de criză din România. În ultimii doi ani şi-a dedicate timp şi resurse pentru educarea pieţei privind evaluarea impactului activităţilor de relaţii publice în business-ul companiilor.

 

Educație



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite