Staţiunea Amara are o şcoală cu adevărat europeană

0
0
Publicat:
Ultima actualizare:
Elevi şi profesori ai şcolii din Ialomiţa, într-o gară din Germania (decembrie 2019)
Elevi şi profesori ai şcolii din Ialomiţa, într-o gară din Germania (decembrie 2019)

Amara, astăzi localitate urbană, se află departe de potenţialul turistic din trecut. Însă un mare plus trebuie trecut în dreptul şcolii de aici, care face notă discordantă şi, de ceva ani, îşi depăşeşte condiţia şi iese în lume.

Administraţia PSD ar putea să-şi treacă în palmares şi această stare de lucruri. Însă scopul acestui articol este de a arăta contrariul. Implicarea şcolii din Amara în proiecte internaţionale nu este decât rodul muncii şi determinării unui colectiv de profesori, mare parte fără apartenenţă politică. Având totuşi o marjă şi o excepţie de la regulă, nu am putut afla, din nefericire, care au fost iniţiatorii. 

Domnul profesor de religie, Cătălin Crăciun, a avut amabilitatea să-mi împărtăşească succesele din ultimii ani ale unităţii de învăţământ în care funcţionează de la începutul carierei sale didactice. Este unul dintre coordonatorii implementării proiectelor Erasmus+ şi eTwinning care au adus schimburi de experienţă şi parteneriate cu şcoli din Uniunea Europeană dar şi din spaţiul extracomunitar. Pentru că îl caracterizează modestia, consideră că rolul său este doar de simplu executant. 

Începând cu anul 2000, era ales numele unui patron spiritual care va predestina evoluţia ulterioară a instituţiei: geograful român George Vâlsan. De altfel, este un lucru ştiut că şcoala ialomiţeană este gazda unui cunoscut concurs de geografie. 

Aventura europeană a şcolii gimnaziale „George Vâlsan” începe în 2014, la şapte ani de la aderarea ţării noastre în Uniune. La acel moment, în judeţ, proiecte similare erau desfăşurate doar la Urziceni şi Slobozia, oraşe cu mai multă tradiţie şi reputaţie. 

Erasmus este  o călătorie ce are ca destinaţie  finală dezvoltarea personală atât a profesorilor, cât şi a elevilor. Începutul drumului, definit de incertitudini şi de căutări, a impus schimbări de  mentalitaţi, o regândire a abordărilor teoretice şi practice, a presupus testarea limitelor şi a abilităţilor tuturor, determinându-ne  să ieşim din zona noastră de confort. Pe parcursul drumului s-a făcut lumină, acel gen de lumină care  ne-a făcut să vedem lucrurile din perspectiva creşterii noastre din punct de vedere profesional. Ceea ce Seneca afirma: „Călătoria şi schimbarea locului aduc o nouă vigoare minţii’’ - pentru noi a devenit o realitate, o cutumă ce fundamentează cultura noastră organizaţională, şcoala Amara prin vocea domnului profesor Cătălin Crăciun.  

Bilanţul celor cinci ani de la startul derulării proiectelor europene se poate rezuma astfel: şcoala ialomiţeană a dezvoltat parteneriate cu şcoli din Turcia, Slovacia, Polonia, Lituania, Italia, Grecia, Cipru, Spania sau Germania. Aviz amatorilor: parteneriatele s-au născut în urma accesării şi consultării platformei eTwinning, comunitate electronică a şcolilor europene. Una dintre iniţiativele inspirate a venit din partea unei şcoli din Turcia, „Can you play with me”, program ce conţine propuneri de alternative la smartphone şi laptop, axându-se pe activităţi în aer liber. Tot din Turcia s-a iniţiat proiectul MAC TRACTION ( Management Attention Children Traction) prin care sunt organizate training-uri pentru profesorii care îşi doresc reducerea deficitului de atenţie la elevi. 

Acestea fiind scrise, sper că am reuşit să atrag atenţia că în învăţământul public românesc se fac şi lucruri bune, chiar şi în judeţul Ialomiţa, acolo unde, acum câteva zile, o doamnă ministru asculta pe la uşile sălilor de clasă şi dădea declaraţii de presă televiziunilor având pe fundal o toaletă din curtea unei şcoli. Pentru mai multe detalii, consultaţi site-ul şcolii din Amara (foarte bine realizat). 

Opinii


Ultimele știri
Cele mai citite