Balerinele României, la şcoli de renume în Moscova şi Londra: „Pentru a deveni balerin trebuie să te naşti artist”

Singurele românce eleve la Academia de Balet a Teatrului Balşoi şi la English National Ballet, în platou la Adevărul Live 

Astăzi, la Adevărul Live, am vorbit cu două dintre cele mai promiţătoare tinere talente din lumea baletului românesc, care studiază în prezent cu burse la Academia de Balet a Teatrului Balşoi şi, respectiv, la English National Ballet, acolo unde dansează de altfel prim-balerina Alina Cojocaru.

Ştiri pe aceeaşi temă


 

Ana-Maria Gergely: Cred că pe la patru ani mi-am descoperit pasiunea pentru balet. 

Am ajuns la Londra după ce mama mea i-a trimis un film cu mine lui Johan Kobborg, directorul general al Operei Naţionale din Bucureşti, iar acesta a spus că sunt foarte talentată.

Nu există favorizări în şcoală, în clase. Cred că locul meu e în Anglia şi aş vrea să rămân acolo. Dacă nu, aş încerca oricunde în Europa sau în America, dar România ar fi ultima variantă.

Francesca Velicu: M-am integrat destul de repede la Balşoi, am învăţat şi rusă cât să mă integrez, e greu cu limba şi cu alfabetul acolo.

Am găsit o mică sponsorizare anul trecut, însă anul acesta sponsorii sunt părinţii mei, sper să se descurce, nu ştiu dacă o să reuşesc să termin anul.

E una din cele mai vechi şcoli din lume, dar da, spiritul e rece, ei vor doar să scoată balerini din tine, nu se interesează de viaţa ta personală, au doar un scop: să te facă un balerin bun.

Ana-Maria Gergely: Englezii sunt mult mai calzi, cum eşti psihic, te ajută dacă ai probleme. 

Francesca Velicu: E uşor să-ţi faci prieteni când vii dintr-o ţară străină. Internaţionalii sunt prieteni între ei, cu ruşii e mai greu să comunici, ei fac doar franceză la şcoală.

Ana-Maria Gergely: În balet va exista competitivitate întotdeauna. Toţi încearcă să-şi coată atuurile în evidenţă. 

Pentru a deveni balerin trebuie să te naşti artist, asta e clar, pentru că baletul, dansul, este o artă.

Francesca Velicu: Apropo de mentori prim balerini, o persoană care a dansat toată viaţa ştie bine detaliile scenei, micile chestii care să atragă, cum să calci, poziţia bratelor, lucruri pe care doar unii le văd.

Greutatea unei balerine

Ana-Maria Gergely: Depinde, eu am un metabolism foarte bun, oricât mănânc tot slăbuţă sunt, dar nutriţia e importantă pentru a lua energie şi vitamine.

Francesca Velicu: La Balşoi suntem cântăriţi în fiecare semestru, au fost şi cazuri de fete cu anorexie.

Francesca Velicu: Orice oră de balet începe cu bara, unde ne încălzim jumătate de oră-40 de minute. Le facem pentru a ne găsi centrul, pentru piruete, sau pentru încălzire.

Punctele forte

Francesca Velicu: piruetele şi săritura. Am stabilitate foarte mare nu am ameţit niciodată de când mă ştiu.

Ana-Maria Gergely: Cred că am puţin din fiecare. Colegii îmi spun că am un ”arabesque” foarte bun.

Există şi dansul contemporan. Şi profesorii de la şcoală ne spun că nu mai putem dansa doar clasic, trebuie să ştim şi dans contemporan ca să lucrăm la o companie de balet mare. Noi suntem obişnuite cu dansul clasic, de balet, de mici. E un dans mai liber, mai elastic.

Cu poantele, e mai greu până te obişnuieşti, oricum nu stai cu degetele pe lemn direct, s-au inventat bureţeii.

Pe la 7-8 ani înveţi să mergi pe poante, la 8-9 ani cel târziu ar fi bine. La şcolile de balet se învaţă cam de la 9-10 ani, dacă eleva nu are picioarele puternice poate să înceapă mai târziu.

Ana-Maria Gergely: O să mai stau acolo 2 ani. Sunt foarte fericită că sunt acolo, oamenii au fost foarte prietenoşi, profesorii la fel. Şi e foarte important că primim feedback foarte des, la fiecare semestru. Din anul doi voi avea două examene, acum am avut doar un examen. Mai am un coleg român la Central Ballet School şi ne mai vedem în Londra.

Mi-ar plăcea să fiu maestru de balet şi chiar să-mi deschid propria mea şcoală de balet.

Francesca Velicu: Aş vrea să ajung să predau balet la o companie de balet.


În platoul Adevărul Live au fost invitate Francesca Velicu şi Ana-Maria Gergely, amândouă foste eleve la Liceul de Coregrafie "Floria Capsali" din Bucureşti. 

Francesca Velicu este singura româncă studentă la Academia de Balet a Teatrului Balşoi, iar Ana Maria este singura româncă de la şcoala de balet a companiei English National Ballet ENB (Baletul Naţional Englez), unde dansează şi Alina Cojocaru, cea mai cunoscută şi apreciată balerină din România. Peste câţiva ani le vom vedea probabil pe marile scene ale lumii alături de alte talente deosebite ale şcolii româneşti de balet.

Povestea Francescăi Velicu a fost prezentată de curând în Weekend Adevărul.

Ea a fost elevă până la 1 octombrie 2013, adică din clasa a V-a şi până în clasa a X-a, la Liceul de coregrafie „Floria Capsali“ din Bucureşti. A ajuns la Moscova la invitaţia Academiei, după ce a fost descoperită la cea mai mare competiţie de balet din lume, Youth America Grand Prix (YAGP), de la New York şi a fost invitată cu bursă la un curs de vară organizat în Connecticut, Statele Unite, de către Academia rusească Balşoi.

Ana-Maria Gergely a început baletul la cinci ani, la Palatul Copiilor, inspirată fiind de un desen animat cu păpuşa Barbie balerină. La vârsta de 10 a decis că vrea să fie balerină şi a intrat la Liceul de Coregrafie „Floria Capsali” din Bucureşti, iar la sfârşitul clasei a VIII-a a dat audiţie la Şcola de Balet din Berlin (Staatliche Balletschule).

Doi ani mai târziu, mama ei i-a trimis lui Johan Kobborg (directorul Baletului Naţional Român şi partenerul Alinei Cojocaru) un video cu Ana-Maria dansând. Kobborg a recomandat-o directoarei companiei English National Ballet, Tamarei Rojo. Ea a spus că Ana-Maria este încă prea tânără să semneze un contract cu English National Ballet, însă i-a oferit o bursă integrală la şcoala de balet a companiei. Astfel, Gergely a ajuns în 2013 la Londra, unde peste doi-trei ani vrea să se angajeze într-una din cele două mari companii de balet din Marea Britanie: Royal Ballet de la Covent Garden sau English National Ballet.


Pe aceeaşi temă:

Poveştile elevilor care au baletul în sânge: drumul de la liceu până pe marile scene ale lumii

Sunt la liceu, dar nu sunt ca restul elevilor. Micii balerini de la Liceul de Coregrafie din Bucureşti muncesc zi de zi pentru clipele trăite pe scenă. Pentru unii, viitorul e aici, în ţară, pentru alţii, pe marile scene ale lumii.

EXCLUSIV Singura româncă de la prestigioasa Academie de Balet Balşoi: „Am intrat direct la clasa de rusoaice, deşi ar fi trebuit să intru la cea de străini”

Francesca Velicu (15 ani) este singura elevă din România acceptată la celebra Academie de Balet a Teatrului Balşoi, rampa de lansare pentru cei mai buni balerini din lume. Spune că înţelege deja rusa, se bucură de perfecţionismul rece de acolo, dar îi e dor de căldura oamenilor din ţară.

FOTO Balet pe asfalt în faţa Guvernului. Protestul micilor balerini faţă de lipsa unui sediu adecvat al Liceului de Coregrafie din Bucureşti

Miercuri, elevi ai Liceului de Coregrafie "Floria Capsali" s-au adunat în faţa Guvernului unde au făcut o oră de balet pe asfalt în semn de protest faţă de lipsa unui sediu adecvat pentru o şcoală de balet şi a faptului că procedurile pentru dobândirea Sălii Omnia, în prezent nefolosită, s-au oprit la Ministerul Culturii. Oficialii spun că sala nu deţine avizele necesare de funcţionare având nevoie de lucrări de reabilitare.

 

Ana-Maria Gergely, singura româncă elevă la English National Ballet   FOTO: Arhiva personală

Imagini din aceeasi galerie
  • Ana-Maria Gergely, singura româncă elevă la English National Ballet   FOTO: Arhiva personală
  • Ana-Maria Gergely la English National Ballet    FOTO: Arhiva personală
  • Ana-Maria Gergely la YAGP   FOTO: Arhiva personală
  • Francesca Velicu, singura română elevă la Academia de Balet a Teatrului Balşoi   FOTO: Arhiva personală
  • Francesca Velicu pe scenă   FOTO: Arhiva Personală
  • Francesca Velicu la ora de balet   FOTO: Arhiva personală
Distribuie imaginea

Dacă apreciezi acest articol, te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-un Like mai jos:


citeste totul despre:
Modifică Setările