S-au publicat rezultatele Evaluării Naţionale 2022. Concluzia: „Este nevoie de mai multe ore de Română la gimnaziu”

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Contestaţiile la Evaluarea Naţională 2022 mai pot fi depuse şi vineri Foto: Arhivă
Contestaţiile la Evaluarea Naţională 2022 mai pot fi depuse şi vineri Foto: Arhivă

Primele rezultate la Evaluarea Naţională, înainte de contestaţii, arată că 82,3% dintre absolvenţii de clasa a VIII-a au obţinut medii peste 5, dar şi că aproape 60% nu ştiu corect limba română

Numărul mediiilor peste 5 la Evaluarea Naţională de anul acesta se află la un record absolut al ultimului deceniu, însă o analiză a lucrărilor arată că cei mai mulţi absolvenţi de gimnaziu nu ştiu să folosească corect limba maternă. Mai exact, ministrul Educaţiei, Sorin Cîmpeanu, a explicat că examenul naţional relevă că 57% dintre elevi au probleme serioase de scriere corectă în limba română, de ortografie şi de punctuaţie şi că doar 6% ştiu perfect limba ţării în care trăiesc. „Este o concluzie tristă, dar importantă, pentru a şti ce avem de făcut. Mai exact, verbele a vrea, a fi, sau substantivul stradă, adjectivul mândru sau acordul pronumelui cu substantivul, 14% nu ştiu să scrie corect niciunul dintre cuvintele date la forma cerută”, a spus Cîmpeanu. 

Ministrul a mai spus că la un alt item, doar 43% dintre elevi ştiu să identifice verbele. „21% nu au identificat nici măcar un verb”, a mai spus acesta.

Cîmpeanu a precizat că un alt rezultat arată că „doar 37% dintre elevi au ştiut să identifice corect o propoziţie principală şi una atributivă. Alte observaţii, 8% dintre elevi nu pot identifica o informaţie prezentată explicit în primul enunţ al unui text dat. 57% dintre elevi au probleme de scriere corectă, de ortografie şi de punctuaţie”, a mai spus ministrul.

Ruxandra Achim, profesoară de Limba şi literatura română la Colegiul Naţional „I.L. Caragiale” din Bucureşti, subliniază faptul că aceste cifre îngrijorătoare arată necesitatea suplimentării orelor de Limba şi literatura română în gimnaziu. „Este limpede că nu sunt suficiente patru ore pe săptămână. Este foarte multă materie şi atunci e greu să găseşti timpul necesar pentru a parcurge programa şi pentru a lucra cu elevii în plus, să discuţi texte literare, fie din literatura română, fie traduceri. Plus că această situaţie demonstrează lipsă de interes pentru textul literar, care până la urmă pune în circulaţie o variantă corectă, literară a limbii şi atunci e limpede că trebuie să ne orientăm către lectură mai mult decât o facem deja. Poate că ar trebui implicaţi mai serios şi părinţii în a discuta cu propriii copii fie despre ceea ce citesc, fie despre modul în care se exprimă”, punctează profesoara de Limba şi literatura română. 

Rezultatele înainte de contestaţii 

Cu toate acestea, peste 80% dintre absolvenţii de gimnaziu au luat note peste 5 la Evaluarea Naţională. „Este vorba de o proporţie de 82,3%, mai exact este vorba de 122.166 de elevi care au luate medii peste 5 anul acesta, înainte de contestaţii. Anul trecut au fost 76,8%, cu 5,5% mai puţini, iar în valoare absolută, puţin peste 94.000 de elevi care au luate peste media 5. La Limba română, procentul notelor peste 5 este de 85,9%, respectiv 127.920 de elevi, faţă de 84% anul trecut, un plus de aproape 2%. La Matematică, însă, notele peste 5 de anul acesta au fost de 77,5%, mai exact 115,126 de elevi, a mai spus ministrul, arătând că anul trecut, doar 83.000 de elevi au obţinut note peste 5”, a detaliat oficialul. 

Datele Ministerului Educaţiei arată că şi numărul elevilor care au obţinut medii de 10 este aproape dublu, comparativ cu anul trecut. Astfel, la Limba română, anul trecut 482 de elevi au obţinut media 10, în timp ce, în 2022, 810. Similar, la Matematică, în 2021, 1.505 elevi au obţinut media 10, în timp ce, anul acesta, 2.966. Media generală 10 la Evaluarea Naţională au obţinut în acest an, înainte de contestaţii, 221 de elevi, comparativ cu 132, anul trecut. Ministrul a admis că rezultatele sunt obţinute în urma adaptării subiectelor la materia parcursă de elevi la clasă, în condiţiile unui an de pandemie. 

Evaluare digitală extinsă, de anul viitor 

Sorin Cîmpeanu a mai spus că ministerul are o situaţie pe care nu o va face publică, referitoare la profesori care nu au acordat în mod repetat punctajul corect la întrebările de tip grilă din teste. El a menţionat că, prin evaluarea digitală, desfăşurată acum doar în proiect-pilot, au putut să identifice aceste greşeli tipice mult mai repede şi că de anul viitor se ia în calcul susţinerea digitală a acestor probe de evaluare.

„Am putut să identificăm aceste greşeli tipice pentru a şti pe ce trebuie să insistăm. O să recomandăm profesorilor pe ce trebuie să insistăm, o să avem o analiză, la nivel de judeţ şi de şcoală, cu frecvenţa acestor greşeli dar toate aceste lucruri le vom putea face dacă vom reuşi să extindem evaluarea digitală, la nivel naţional, anul viitor, şi avem în vedere şi susţinerea digitală a acestor probe”, a spus ministrul Educaţiei. 

Educație



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite