REZULTATE BACALAUREAT 2013 Americanii care te învaţă cum să iei Bac-ul

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Ratele de promovare la Bac în cele cinci licee au înregistrat creşteri spectaculoase, chiar de trei ori mai mari faţă de anii trecuţi
Ratele de promovare la Bac în cele cinci licee au înregistrat creşteri spectaculoase, chiar de trei ori mai mari faţă de anii trecuţi

Cinci licee tehnologice au avut rate de promovare aproape triplate la Bac 2013, după ce un grup de voluntari i-a pregătit pe elevi, profesori şi părinţi timp de un an.

Elevii demotivaţi, care chiulesc de la şcoală, care provin din medii defavorizate şi care nu au pe cineva care să îi îndrume ajung, de cele mai multe ori, să rateze şansa la educaţie, pică Bac-ul şi pornesc din start pe un drum greu în viaţă.

Bazându-se pe ideile unui expert american, Ernie Turner, profesor şi „trainer“ recunoscut la nivel mondial de peste 30 de ani, o echipă de voluntari de la Asociaţia ROI a lucrat cot la cot, în ultimul an, cu profesori, părinţi şi elevi din cinci licee tehnologice din Bucureşti, Iaşi, Braşov, Sibiu şi Câmpulung Muscel, pentru a le da o şansă acestor elevi să promoveze Bac-ul în această vară.

„Am căutat să combatem apatia“

Rezultatele proiectului „Zburd-Educaţie“ nu au întârziat să apară: la Colegiul din Braşov, dar şi în Sibiu, rata aproape s-a triplat, la Iaşi şi la Câmpulung Muscel s-a dublat, iar în Bucureşti, Liceul de Mecanică Fină a avut o creştere faţă de 2012, de la 1,9% la 13,7%.

Expertul american care i-a pregătit pe voluntari în acest proiect spune că modul de învăţare e cheia: trebuie să ştii ce vrei să faci şi cum să faci acest lucru. „Am pornit de la întrebările cum putem învăţa împreună şi cum putem crea un entuziasm pentru învăţare în şcoli şi am căutat să combatem negativitatea, apatia. Este extraordinar ceea ce pot obţine oamenii când au curajul să viseze, când planifică şi acţionează“, a spus Ernie Turner.

Este extraordinar ceea ce pot obţine oamenii când au curajul să viseze, când planifică şi acţionează Ernie Turner, trainer american

Grupuri de studiu la matematică

Simona-David Crisbăşanu, managerul proiectului şi membru al Asociaţiei ROI, explică schimbările care s-au produs în aceste licee tehnologice şi care au generat rezultate mult mai bune.

„În general, exigenţa profesorilor a sporit, iar elevii au fost mai interesaţi de pregătire, în special la matematică. La iniţiativa echipei mixte de 10-12 persoane, formate din profesori, elevi şi părinţi din cadrul proiectului nostru, în majoritatea liceelor s-au format grupuri de studiu la matematică“, a explicat aceasta.

„Tinerii din aceste licee au capacitatea de a recupera, dacă li se creează condiţiile necesare. Într-o ţară unde media de vârstă este în creştere, e absurd să permitem categorisirea a zeci de mii de copii ca fiind «respinşi».Avem nevoie de corectitudine şi fermitate în şcoală, dar şi de comunicare şi sprijin, pentru că mare parte din elevii acestor şcoli provin dintr-un mediu defavorizat"“, consideră managerul proiectului.

proiect roi licee tehnologice 1
Tinerii din aceste licee au capacitatea de a recupera, dacă li se creează condiţiile necesare. Într-o ţară unde media de vârstă este în creştere, e absurd să permitem categorisirea a zeci de mii de copii ca fiind «respinşi». Avem nevoie de corectitudine şi fermitate în şcoală, dar şi de comunicare şi sprijin, pentru că mare parte din elevii acestor şcoli provin dintr-un mediu defavorizat" Simona-David Crisbăşanu, managerul proiectului

Şedinţă după şedinţă

Unul dintre voluntari spune însă că schimbarea în ceea ce înseamnă învăţare la şcoală nu a fost îmbrăţişată din start. 

„Directoarea ne spunea că nimeni din liceu nu vrea să facă asta, nimeni nu ne ascultă, nu avem bani să facem asta, nimeni nu ne susţine. După fiecare feedback negativ noi ne duceam şi mai ţineam încă o şedinţă despre cum se lucrează în echipă“, a spus Ana-Maria Alexandru.

Cheia succesului a fost munca de teren şi perseverenţa, fiindcă atât elevii, cât şi profesorii nu mai aveau speranţe că se poate schimba ceva. „Unii dintre ei nici măcar nu îndrăzneau să spună că au un vis, în schimb spuneau că au o idee despre ceea ce ar vrea să facă în viitor“, a explicat trainerul, care a lucrat timp de un an cu elevi, părinţi şi profesori din Câmpulung Muscel.

Rezultate spectaculoase

Proiectul „Zburd-Educaţie“ a început în 2011, la iniţiativa Simonei David-Crisbăşanu, de la Asociaţia ROI, care a participat la atelierele de leadership şi coaching ale expertului american Ernie Turner, unde a învăţat despre o metodologie dezvoltată de acesta, „Acţiune, Reflecţie, Învăţare“, folosită în şcoli şi organizaţii internaţionale.

Proiectul a fost implementat în cinci licee din România care au înregistrat la Bac-ul din 2011 o rată de promovare de cel mult 20%: Colegiul Tehnic de Transporturi din Braşov, Colegiul Tehnic de Industrie Alimentară Terezianum din Sibiu, Colegiul Tehnic „I. C. Ştefănescu“ din Iaşi, Colegiul Tehnic Câmpulung Muscel şi Liceul Tehnologic „Mecanică Fină“ din Bucureşti.  

Cea mai evidentă creştere a ratei de promovare este la Colegiul Tehnic Câmpulung Muscel, care avea, în 2011, o rată de 2,80% , iar în 2012 a crescut la 20,12%, anul acesta ajungând la 38,19%. În acelaşi timp, liceul din Braşov a înregistrat o creştere de la 7% la 61%, iar în Sibiu, creşterea a fost de trei ori, de la 9% la 27%.

Dintre cele cinci licee selecţionate în cadrul proiecutlui „Zburd-Educaţie“, Liceul Tehnologic de Mecanică Fină din Bucureşti se află într-o situaţie mai specială: aici, rata de promovare a crescut de la 1,9% la 13,7%, datorită elevilor din seriile anterioare care au promovat şi care s-au implicat anul acesta în proiectul ROI. În plus, aici s-a redus la jumătate rata absenteismului şcolar şi au dispărut cazurile grave de violenţă din liceu.

Educație



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite