Reforma şcolilor profesionale intră pe agenda statelor europene după criză

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Cei care termină cursurile unei şcoli de ucenicie pot intra mai repede pe piaţa muncii
Cei care termină cursurile unei şcoli de ucenicie pot intra mai repede pe piaţa muncii

Un studiu comandat de guvernul britanic susţine că tot mai mulţi tineri ar trebui încurajaţi să aleagă o şcoală de arte şi meserii ca alternativă a facultăţii, iar diploma de ucenic să fie valorizată asemenea celei universitare.

Standardele şcolilor profesionale trebuie să fie ridicate pentru a stopa concepţia generală de „şcoală de mâna a doua“ comparativ cu facultăţile care oferă un ciclu de licenţă de trei ani – aceasta este concluzia unui studiu comandat de guvernul britanic pentru a afla dacă educaţia oferă ceea se cere pe piaţa muncii, relatează ”The Telegraph”. 

Studiul, condus de antreprenorul Doug Richard în condiţiile creşterii îngrijorătoare a ratei şomajului în rândul tinerilor, susţine că obiectivul guvernului de a forţa absolvenţii de liceu să se înscrie la facultate a avut ca rezultat „o părere colectivă greşită“, conform căreia o diplomă universitară „este un indicator al unei capacităţi intelectuale mai ridicate, ceea ce nu este adevărat“.

O meserie poate fi drumul corect

Acesta crede că o revizuire de succes a sistemului ar trebui să determine un tânăr de 18 ani să renunţe „la locul obţinut într-o universitate de prestigiu în favoarea unei şcoli de arte şi meserii, dacă asta se adevereşte ca fiind calea potrivită pentru el“.

„Intenţia a fost însă de a aduce la universitate 50% din cei care abandonează şcoala, fără să se ţină cont de cât de potriviţi sunt ei pentru un astfel de mediu sau un astfel de mediu pentru ei. Rezultatul este o părere colectivă greşită conform căreia o diplomă universitară este un indicator al unei capacităţi intelectuale mai ridicate, ceea ce de fapt nu este“, mai arată studiul.

Analiza, realizată în acord cu Departamentul britanic pentru Educaţie şi Afaceri, recomandă introducerea unor noi standarde pentru fiecare industrie în parte, prin care să se definească clar obiectivele programului de ucenicie.

Tuturor ucenicilor ar trebui să li se ceară să obţină cel puţin calificativul ”suficient”, atât la engleză, cât şi la matematică, înainte de finalizarea perioadei de instruire.

Un astfel de program ar trebui iniţiat pentru a sprijini cât mai mulţi tineri fără experienţă să ocupe un loc de muncă, susţine Richard.

„Vreau să aud despre un tânăr care a renunţat la locul obţinut într-o universitate de prestigiu în favoarea unei şcoli de arte şi meserii, pentru că asta e calea cea mai potrivită pentru el, iar părinţii lui să fie încântaţi“, a mai spus Doug Richard.

Reformă demarată în Germania

Studiul mai arată că o astfel de reformă a şcolii de arte şi meserii a fost deja demarată în Germania, unde, în linii mari, ucenicia este văzută ca echivalentul unei diplome universitare.

„Este nepotrivit ca aceşti tineri să fie consideraţi mai prejos decât cei din mediul academic. Însă, în prezent, universitatea este, în mod clar, o valoare pentru mulţi, deschizând calea spre o viaţă de oportunităţi profesionale“, susţin autorii studiului.

Şi la noi, ministrul Educaţiei, Ecaterina Andronescu, a declarat de curând că şcolile profesionale şi liceele tehnologice trebuie "regândite" şi racordate la nevoile de pe piaţa muncii, întrucât tot mai mulţi angajatori de plâng de lipsa meseriaşilor.

Educație



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite