Reforma mimată în Educaţie: se schimbă modul de notare pentru ciclul primar

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Imagine de arhivă
Imagine de arhivă

Un proiect de lege prin care modul de notare a elevilor din sistemul de învăţământ primar să fie modificat este în pregătire în comisia de Educaţie, conform edupedu.ro

Valul schimbărilor pentru elevi continuă. De data aceasta sunt vizaţi elevii din ciclul primar. Inspectoratul Şcolar Judeţean Cluj a propus ministerului Educaţiei să renunţe la calificative în învăţământul primar, propunând ca alternativă „evaluarea descriptivă” până în clasa a III-a, când elevii ar putea fi notaţi cu note de la unu la zece. Inspectoratul şi-a motivat propunerea pornind de la mai multe plângeri venite de la elevi şi părinţi, pentru care calificativele „au fost o pricină de sminteală”, conform edupedu.ro. Profesorii şi psihologii consideră că propunerea legislativă ar putea avea efecte pozitive asupra elevilor, dacă este pusă corect în practică şi nu ca substitut al pedepsirii elevilor.

Clasicele calificative „Insuficient”, „Suficient”, „Bine” şi „Foarte Bine” ar putea deveni istorie, dacă proiectul de lege care presupune schimbarea sistemului de notare al elevilor va primi aviz pozitiv în Parlament. Mai exact, potrivit initiativei,  notele de la unu la zece se vor acorda şi elevilor din clasele a III-a şi a IV-a. În ceea ce îi priveşte pe micuţii din clasa pregătitoare, clasa I şi clasa a II-a, aceştia vor trece prin procesul numit „evaluare descriptivă”. 

Mai exact, învăţătorului îi va reveni sarcina de a evalua nivelul la care se află elevul: ce competenţe formate are, care competenţe sunt în curs de formare şi care nu sunt deloc formate. „Noi am solicitat acum, la Minister, eliminarea calificativelor. Calificativele au fost o pricină de sminteală pentru mulţi”, a declarat pentru Edupedu.ro Anicuţa Todea, inspector pentru învăţământul primar din Cluj. Acum, în actuala formă, Legea Educaţiei prevede, la articolul care ar urma să fie modificat de comisia de Educaţie din PSD că „rezultatele evaluării se exprimă, după caz, prin calificative, în învăţământul primar, respectiv prin note de la unu la zece, în învăţământul secundar şi în învăţământul terţiar nonuniversitar, sau prin punctaje, în mod similar testelor internaţionale.”

Notele fac trecerea mai uşoară către gimnaziu 

Atât profesorii, cât şi psihologii consideră că evaluarea prin note este una oportună deoarece îi obişnuieşte pe micuţi cu modul în care evaluarea se face începând de la clasa a V-a. Însă, nu este o schimbare lipsită de „capcane”, dacă profesorii şi părinţii vor eşua să îi susţină pe elevi într-un mod sănătos. „Este o măsură binevenită pentru că în clasa a V-a, când elevii trec de la calificative la note, se produce o ruptură. Sunt foarte multe schimbări care apar atunci iar copiii nu apreciază notele aşa cum trebuie. Nu îşi dau seama dacă şaptele e o notă bună sau proastă. Aşa că e important pentru ei să se obişnuiască cu notele, să se auto-evalueze. De exemplu, calificativul Suficient e considerat bun de către copii, pentru că acesta este înţelesul termenului deşi de fapt este nota cinci-şase”, spune profesorul Monica Puşcaş.

Pe de altă parte, există pericolul ca elevii să înveţe pentru notă şi nu vor pune accent pe ceea ce nu au învăţat şi nu vor mai lucra acolo unde au lipsuri, consideră dascălii şi psihologii. „Mulţi părinţi îi întreabă pe copii de ce au luat şapte şi nu zece, dar nu îi întreabă de ce nu au ştiut acel lucru”, atrag atenţia experţii. „Evaluarea în sine, cu note, nu este ceva greşit, dar problema în România, este că profesorii din ciclul gimnazial folosesc notele ca formă de pedeapsă, nu pentru evaluarea şi recunoaşterea cunoştiinţelor acumulate, problemă ce poate apărea şi în ciclul primar, dacă măsura nu se va aplica cu grijă şi obiectivitate”, subliniază  psihologul Andreea Talmazan.

Părinţii, dar şi profesorii au aşadar, un rol crucial: acela de a nu pune presiune în plus pe copii şi accent pe notele pe care aceştia le obţin la şcoală, ci pe cunoştiinţe. „Părinţii trebuie să lase libertate copiilor şi să nu îi streseze să obţină note de zece. Ce contează este ca micuţii să fie împăcaţi cu ei înşişi în ceea ce priveşte nivelul lor de pregătire”, a conchis Talmazan. 

Educație



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite