Reacţia unui grup de profesori de la Vianu faţă de scandalul de la liceul lor

Reacţia unui grup de profesori de la Vianu faţă de scandalul de la liceul lor

Foto: Adevărul

Un grup de profesori de la Colegiul  „Tudor Vianu” a transmis către Adevărul o scrisoare în care îşi exprimă poziţia faţă de scandalul de zilele acestea de la liceul la care profesează. Aceştia pun accent, în special, pe înţelegerea efortului pe care îl depune un profesor de la un liceu de elită şi pe tradiţia “Tudor Vianu”.

Ştiri pe aceeaşi temă

„Noi, profesorii de la Colegiul Naţional de Informatică “Tudor Vianu” (CNITV), suntem încântaţi de partea bună a acestui scandal.  Se pare că în România de azi scandalul e singurul mod prin care societatea poate pune în dezbatere publică felul în care se poate face performanţă în educaţie, relaţia dintre părinţi şi profesori, destinul fiecărei generaţii de elevi. Pentru noi, din perspectiva unui colectiv profesoral care poartă responsabilitatea destinelor a mii de copii străluciţi, e evident că umilirea elevilor este inacceptabilă, iar respectul reciproc e o valoare fundamentală”, spun cei 24 de profesori în scrisoarea pe care au denumit-o „Scandalul bunului simţ”. 
 
„Românii nu vorbesc despre multe lucruri care li se întâmplă de-a lungul vieţii, dar în mod sigur au o opinie gata de împărtăşit despre calitatea actului de învăţământ din liceu, cum au fost profesorii, ce impact au avut asupra vieţii şi carierei lor. Linşajul mediatic al CNITV din ultimele zile pare o glumă (proastă, dar totuşi o glumă) pe lângă testul realităţii”, mai scriu aceştia.
 
Profesorii mărturisesc faptul că trăiesc cu presiunea ca fiecare absolvent al Colegiului Naţional de Informatică „Tudor Vianu” să rămână un reper al modelelor şi valorilor şi că tradiţia “Tudor Vianu” le impune să formeze indivizi cu personalitate, cu un set de valori clare, „care pot să discearnă între fapte şi ficţiune”. 
 
„Această tradiţie nu consideră importantă goana după un punct în plus la note (indiferent de presiunea pusă de părinţi) sau obsesia pentru locul ocupat la vreo olimpiadă”, mai arată scrisoarea. 
 
Profesorii scriu că pentru ei este important să creeze condiţiile ca fiecare elev să obţină performanţe la nivelul maxim al abilităţilor sale şi să pregătească viitori ingineri IT, medici, avocaţi, cercetători, economişti. 
 
„Astfel se ajunge la performanţe dintre cele mai diverse, de la câştigarea de competiţii internaţionale de robotică, podiumuri constant obţinute la concursurile organizate de NASA, proiecte de succes cu trupa de teatru sau sute de premii obţinute de-a lungul timpului la extrem de citatele “olimpiade”.[…]  O bună parte sunt studenţi sau absolvenţi ai unor universităţi renumite precum Harvard, Princeton, MIT, Stanford, Oxford, Cambridge sau Imperial College”, mai scriu cadrele didactice. 
 
Aceştia mărturisesc că fac lecţii de calitate cu clase având 30-35 de elevi şi trebuie să facă faţă presiunii unora dintre părinţii care vor doar note mari, fără a fi interesaţi de evoluţia propriilor copii, de valori, cunoştinţe sau competenţe. 
 
„Ştim că niciun proces educaţional nu e perfect, dar un pic de bun simţ în a asculta zeci de foşti şi actuali elevi ar fi fost suficient pentru a stabili dacă la Vianu profesorii au reuşit ani de-a rândul nu doar să umilească generaţii de copii, să îi târască în genunchi şi să îi răstignească pe altarul gloriei olimpiadelor, dar şi să le spele mintea (lor şi părinţilor), ascunzând adevărul printr-un caz unic de sindrom Stockholm colectiv, în formă continuată. Bunul simţ e o valoare esenţială la CNITV şi încercăm să o insuflăm fiecărui elev. Chiar dacă asta uneori produce efecte secundare: de exemplu, niciun absolvent de Vianu nu face parte în prezent din Parlament sau Guvern. Scandalos faţă de aşteptările unor părinţi, nu-i aşa?”, încheie aceştia. 
 

Profesorul de la Vianu care ar fi pus un elev în genunchi pentru o notă mai mare

Marcel Bartic, profesor de Istorie şi Geografie la şcoala particulară Little London, a scris joi pe Facebook cum că un profesor de matematică de la unul „din cele mai prestigioase licee din Bucureşti, genul cu cifre mari de olimpici”, le-ar fi cerut elevilor care vor să îşi mărească nota să se târască în genunchi până la catedră.
 
Profesorii şi elevii de la Vianu infirmă însă informaţiile apărute în mediul virtual. De exemplu, un profesor de la liceul Vianu a declarat pentru „Adevărul” că elevul care ar fi fost invitat să se târască în genunchi pentru o notă mai mare ar fi negat aceste informaţii. El a fost chemat în cancelarie, împreună cu părinţii săi, şi a povestit că un coleg a făcut următoarea glumă: „Aşază-te, mă, în genunchi că poate îţi mai dă proful un punct”. Aceeaşi versiune o susţin şi colegii de clasă ai tânărului.
 
În plus, foşti elevi ai liceului susţin că profesorul Severius Moldoveanu, despre care scrie Marcel Bartic, este un profesor admirat şi iubit. „Deşi dânsul e mai glumeţ, niciodată nu a făcut glume de genul ăsta. Absolut niciodată. În schimb există foarte multă rivalitate între anumiţi profesori”, a mărturisit o fostă elevă a profesorului care acum urmează cursurile unei facultăţi din străinătate.
 
Ministerul Educaţiei şi Inspectoratul Şcolar al Municipiului Bucureşti au demarat luni două anchete, în paralel, în cazul profesorului de la Colegiul Naţional „Tudor Vianu“ care şi-ar fi umilit un elev pentru a-i da o notă mai mare. 
 
 

Dacă apreciezi acest articol, te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-un Like mai jos:


citeste totul despre: