Radiografia eşecului în Educaţie, sub cârma a trei premieri şi patru miniştri

Radiografia eşecului în Educaţie, sub cârma a trei premieri şi patru miniştri

FOTO: Colaj gov.ro

Din 2017 de când a fost lansat Programul de Guvernare pe Educaţie, au condus Guvernului României trei premieri: Sorin Grindeanu, Mihai Tudose şi Viorica Dăncilă. Sub ei, la conducerea Educaţiei au fost patru miniştri: Pavel Năstase, Liviu Marian Pop Valentin Popa şi Ecaterina Andronescu. Cu toată expertiza acestora, Educaţia nu a beneficiat de schimbări optime. O analiza Edupedu.ro arată (ne)reuşitele din sistem.

Anul şcolar 2019-2020 nu aduce mari îmbunătăţiri pentru actorii principali din sistemul educaţional: elevi şi dascăli. 
 
Deşi au fost mai multe versiuni ale Programului de Guvernare, de fiecare dată capitolul Educaţie din program a fost luat cu copy-paste din prima ediţie şi pus în noul document, aprobat din nou de Parlament, arată edupedu.ro
 
În cei doi ani şi jumătate de implementare a măsurilor din capitolul Educaţie al Programului de Guvernare, s-au realizat următoarele lucruri concrete, potrivit analizei Edupedu.ro: au crescut salariile, au crescut sporurile, au crescut beneficiile pentru profesori, ceea ce a determinat în mod direct creşterea cotizaţiilor către organizaţiile sindicale (lucru firesc după creşterea salariilor brute, cotizaţiile sindicale fiind între 0,5% şi 1% din brutul lunar).
 
Pe scurt, nu au fost realizate îmbunătăţiri notabile, de;i discursurile decidenţilor au ”curs” sistematic. 
 
Măsură: Pachetul social garantat pentru educaţie - Sprijin acordat părinţilor privind creşterea nou-născuţilor, prin asigurarea condiţiilor de integrare a copiilor în creşe, respectiv pentru acces în învăţământul preşcolar. Rezultat: Nu a fost niciun program nou implementat, ci doar continuate cele existente. A fost lansat un apel prin POCU, pentru un program finanţat din fonduri europene prin Axa Prioritară 6, care are legătură cu educaţia în creşe, numit „Educaţie de calitate în creşe la nivel naţional”, dar potrivit datelor publicate de Ministerul Fondurilor Europene la data de 30 iulie nu exista niciun contract în implementare pe aşa ceva) 
 
Măsură: Asigurarea unui învăţământ de calitate, în şcoli echipate corespunzător. Rezultat: Nu a fost implementat niciun program nou. 
   
Măsură: Reabilitarea/modernizarea clădirilor şcolare pentru ca toate unităţile de învăţământ să obţină autorizaţii de funcţionare (sanitară şi ISU). Rezultat:  În 2017 erau 2.418 şcoli cu toaletă în exterior – asta înseamnă fără autorizaţie sanitară de funcţionare – iar în 2019 mai erau 2.009 şcoli fără autorizaţie sanitară sau de funcţionare – 858 în programul WC container şi 1.151 în PNDL I şi II) 
   
Măsură: Consolidarea relaţiilor de parteneriat între învăţământul superior şi cel preuniversitar, în formarea iniţială şi continuă pentru cariera didactică. Rezultat: Niciun proiect nou de acest fel nu a fost lansat sau implementat. 
 
Măsură: Regândirea modalităţilor de avansare în carieră pentru cadrele didactice, astfel încât aceasta să se realizeze în baza unor criterii şi procese relevante. Rezultat: Nicio măsură de acest fel nu a fost implementată.
 

Dacă apreciezi acest articol, te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-un Like mai jos:

citeste totul despre: