Peste 5.000 de liceeni români vor învăţa la şcoală să facă antreprenoriat social, în cadrul unui amplu program european

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Un program european pentru promovarea antreprenoriatului social, care prevede elaborarea unei curricule naţionale dedicată acestui domeniu de interes şi care va putea fi folosită gratuit în învăţământul liceal, va debuta în România, în luna octombrie, printr-un proiect pilot la Colegiul Economic „Partenie Cosma”, din Oradea.

Schimbările demografice din România din perioada 2015-2020 vor modifica dramatic piaţa muncii, determinând scăderea numărului de persoane active cu 4,5% şi creşterea numărului de pensionari cu aproximativ 13% (1). În acest context, România va trebui să investească masiv în educaţia şi abilităţile persoanelor active şi în dezvoltarea sectorului IMM.

Una dintre soluţiile la efectele schimbărilor demografice este dezvoltarea antreprenoriatului social şi încurajarea tinerilor către acest domeniu, se arată în cercetarea „Gap analyses, scope and search” (2) , realizată în cadrul programului european JA Social Enterprise 360, implementat de organizaţii din opt ţări europene (Belgia, Grecia, Italia, Spania, Olanda, Germania, Croaţia, România) şi cofinanţat de Uniunea Europeană prin programul Erasmus+. Iniţiativa prevede  elaborarea unei curricule educaţionale dedicată antreprenoriatului social, ce va putea fi folosită gratuit în învăţământul liceal.

Programul este derulat de organizaţia Junior Achievement (JA) România şi încurajează tinerii să conştientizeze oportunităţile antreprenoriatului social şi să înveţe să iniţieze afaceri de succes, prin care să aducă schimbarea în comunităţile lor.

5.600 de elevi români vor învăţa despre antreprenoriatul social

Programul va debuta în luna octombrie cu un proiect pilot la Colegiul Economic „Partenie Cosma”, din Oradea, ce va fi ulterior replicat în 60 de licee din toată ţara şi în alte cinci state europene. În proiect vor fi implicaţi peste 5.600 de liceeni şi 450 de profesori, care vor folosi metode „learning by doing”, pentru a învăţa să lanseze proiecte de afaceri cu impact social puternic.

În cadrul programului a fost realizată o analiză a situaţiei educaţiei antreprenoriale în ţările participante, o curriculă de antreprenoriat social, materiale educaţionale moderne, studii de caz şi o platformă online de învăţare. În plus, elevii şi profesorii implicaţi vor avea acces la traininguri şi webinarii cu antreprenori sociali, precum şi la competiţii locale şi internaţionale, în care elevii vor fi mentoraţi de voluntari din mediul de afaceri.

Soluţii pentru reducerea sărăciei

Spre deosebire de modelul clasic de afaceri orientat către profit, antreprenoriatul social se concentrează în primul rând pe nevoile unor categorii de oameni marginalizaţi sau pe probleme sociale – precum şomajul, lipsa de servicii de educaţie, de sănătate, sau degradarea mediului – şi contribuie la rezolvarea sau remedierea acestora.

În România, antreprenoriatul social ar putea oferi soluţii la multe dintre problemele populaţiei. Pe fondul ratei ridicate a şomajului, afacerile sociale ar putea crea locuri de muncă, ameliorând sărăcia în care trăiesc în prezent, potrivit datelor Ministerului Muncii, aproape cinci milioane de români.

Proiectele de afaceri sociale pot reprezenta o soluţie pentru mulţi antreprenori locali, în special în zona rurală, care concentrează aproape jumătate din populaţia ţării şi unde 70% dintre oameni trăiesc în sărăcie şi fără acces la utilităţi si tehnologie. De asemenea, antreprenoriatul social poate oferi soluţii pentru integrarea multor categorii dezavantajate, precum persoanele fără studii, sau cele cu dizabilităţi. Potrivit statisticilor realizate de Autoritatea Naţională pentru Persoanele cu Dizabilităţi, în România sunt peste 600.000 de persoane adulte cu dizabilităţi şi doar 4,6% dintre acestea au un loc de muncă.

Educație



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite