Performanţele României la testele PISA

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Chiar dacă avem olimpici, România nu stă foarte bine la media pe ţară în ceea ce priveşte competenţele de bază
Chiar dacă avem olimpici, România nu stă foarte bine la media pe ţară în ceea ce priveşte competenţele de bază

În decembrie 2013, vom afla cum s-au descurcat elevii români în comparaţie cu cei din alte state ale lumii la ultimele teste PISA, care evaluează performanţa la citit, matematică şi ştiinţe. Ultimele cifre din 2009 au plasat România la coada clasamentului şi au indicat un regres în raport cu rezultatele din 2000.

Ultima evaluare PISA, publicată în 2009, a arătat că elevii din România nu stau tocmai bine în ceea ce priveşte competenţele de bază: citit, matematică şi ştiinţe, testate pe copiii de 15 ani din întreaga lume. 

Ţara noastră se află pe locul 52 din 64 şi, mai mult, figurează printre statele care au înregistrat rezultate mai slabe în 2009 faţă de 2000, arată o analiză publicată recent de Organizaţia pentru Cooperare şi Dezvoltare Economică (OECD).

Ţările cu cei mai buni elevi din lume care excelează în toate ariile acoperite de testele PISA sunt Finlanda, Australia, Hong Kong (China), Japonia şi Noua Zeelandă, potrivit rapoartelor PISA in Focus din luna august.

Mai interesant este faptul că analiza comparativă între cele două seturi de evaluări internaţionale (2009 vs. 2000) arată că există ţări care au urcat foarte mult în top, îmbunătăţindu-şi performanţele în special la capitolul citit, prin investiţia susţinută în educaţie. 

Exemple de succes

Practic, jumătate din ţările evaluate au avut acest trend: Albania, Brazilia, Chile, Germania, Ungaria, Indonezia, Israel, Korea, Latvia, Liechtenstein, Peru, Polonia şi Portugalia.

În schimb, România este una din ţările care au înregistrat un regres în 2009 faţă de 2000 în ceea ce priveşte cititul şi analfabetismul, fiind depăşită de ţări precum Bulgaria, Brazilia, Chile şi Argentina.

evolutie romania teste pisa

”Statele care au obţinut performanţă şi au avut reforme de succes au câteva trăsături comune: încrederea în potenţialul elevilor lor, voinţă politică puternică şi capacitatea tuturor actorilor implicaţi de a depune eforturi susţinute şi concertate pentru a îmbunătăţi situaţia educaţiei”, explică de ce unele ţări sunt peste media internaţională reprezentanţii OECD, în analiza publicată.

Mai mult, susţin experţii, ţările, sau mai bine zis economiile, care şi-au îmbunătăţit aceste competenţe au făcut-o prin diminuarea proporţiei elevilor cu rezultate foarte slabe la testele PISA şi creşterea numărului elevilor de top, şi, în plus, aici sunt mult mai mulţi copii dezavantajaţi din punctul de vedere al statutului socio-economic care au totuşi performanţe şcolare asemenea celor din familii înstărite.

Educaţie egală, una din soluţii

Spre exemplu, ţări precum Canada, Estonia, Finlanda, Hong Kong-China, Islanda, Coreea şi Liechtenstein au rezultate peste media OECD, fără a fi legate neapărat de statutul socio-economic al elevilor.

Experţii OECD atrag atenţia asupra faptului că statele ar trebui să ia în serios rezultatele testelor PISA, pentru că lipsa acestor competenţe de bază se vede mai târziu, în abilităţile pe care le au sau nu tinerii din acele ţări, abilităţi cerute de piaţa muncii.

O analiză recentă a organizaţiei legată de abilităţile adulţilor arată că cei care şi-au dezvoltat foarte bine competenţele de bază au de două ori mai multe şanse să se angajeze şi şanse de trei ori mai mari să câştige un salariu peste medie, în comparaţie cu cei care nu au foarte multe abilităţi dezvoltate.


STUDIU PISA În ce ţări sunt cei mai buni elevi din lume. România se află în coada clasamentului, pe locul 52 din 64

Ţările cu cei mai buni elevi din lume care excelează în toate ariile acoperite de testele PISA (Citire, Ştiinţe şi Matematică) sunt Finlanda, Australia, Hong Kong (China), Japonia şi Noua Zeelandă, potrivit rapoartelor PISA in Focus din luna august. Între timp, România figurează la sfârşitul clasamentului ţărilor cu rezultate medii în educaţie.

ANALIZĂ Cauzele unei „generaţii pierdute“: de ce ajung absolvenţii şomeri

Tinerii între 15 şi 29 de ani care nu au un loc de muncă şi nici nu studiază reprezintă o adevărată problemă, atât pentru societate, cât şi pentru buna lor dezvoltare, arată o analiză a Organizaţiei pentru Cooperare şi Dezvoltare (OECD). Experţii au găsit o serie de factori care favorizează fenomenul şomajului în rândul tinerilor, o problemă identificată la nivel global sub numele de „generaţia pierdută“.

ANALIZĂ Ţările unde pot învăţa cel mai bine copiii imigranţilor

O analiză publicată de Organizaţia pentru Cooperare şi Dezvoltare Economică (OECD) arată că Australia, Canada, Israel şi SUA, state unde în jur de un sfert dintre studenţi provin din familii de imigranţi, oferă cele mai bune şanse de integrare în sistemul de educaţie pentru cei veniţi de peste hotare.


 

Educație



Partenerii noștri

image
canal33.ro
Ultimele știri
Cele mai citite