Ordin ministrul Educaţiei: Teme de maximum două ore, de nivel mediu, niciodată în vacanţă, în învăţământul primar şi gimnazial

Ordin ministrul Educaţiei: Teme de maximum două ore, de nivel mediu, niciodată în vacanţă, în învăţământul primar şi gimnazial

Teme de maximum două ore pentru învăţământul primar şi gimnazial

Ordinul prin care se reglementează câte ore ar trebui să lucreze elevii în afara şcolii prevede că temele pentru acasă sunt pentru cel mult două ore, la toate disciplinele, astfel încât timpul alocat de copii activităţilor şcolare să fie de 5-8 ore, iar în vacanţa elevilor din ciclurile primar şi gimnazial sunt excluse temele.

Ştiri pe aceeaşi temă

De asemenea, tema va fi diferenţiată: obligatorie şi suplimentară, cea obligatorie fiind de nivel mediu şi pentru toţi elevii, iar cealaltă, individuală şi diferenţiată.

Ordinul prin care se reglementează câte ore ar trebui să lucreze elevii în afara şcolii pentru teme a fost semnat de ministrul Educaţiei, Mircea Dumitru, şi prezentat miercuri într-o conferinţă de presă.

Potrivit ordinului, la clasa pregătitoare nu se dau teme, la învăţământul primar timpul total alocat temei obligatorii va fi de maximum o oră, iar pentru celelalte niveluri de învăţământ va fi de maximum două ore.

Tema pentru acasă nu poate fi folosită ca un instrument de pedeapsă, în ordin fiind prevăzut că este interzis acest lucru. De asemenea, „în stabilirea temelor se va evita apariţia unor efecte negative”, respectiv „pierderea interesului elevului faţă de învăţare (din cauza cantităţii, dificultăţii sau monotoniei temelor, etc), oboseală fizică şi emoţională, reducerea timpului liber destinat unor activităţi recreative (activităţi sportive, artistice, gospodăreşti, lectură), adâncirea diferenţelor dintre elevii performanţi si cei aflaţi în dificultate”.

Ministrul Educaţiei a explicat, în conferinţa de presă, că „prin acest ordin se doreşte să fie preîntâmpinate abuzurile şcolii faţă de timpul liber al elevului”.

Cum va fi stabilită tema pentru acasă

Ordinul prin care se reglementează câte ore ar trebui să lucreze elevii în afara şcolii prevede că temele pentru acasă sunt pentru cel mult două ore, la toate disciplinele, astfel încât timpul alocat de copii activităţilor şcolare să fie de 5-8 ore, iar în vacanţa elevilor din ciclurile primar şi gimnazial sunt excluse temele. De asemenea, tema va fi diferenţiată: obligatorie şi suplimentară, cea obligatorie fiind de nivel mediu şi pentru toţi elevii, iar cealaltă, individuală şi diferenţiată.

Potrivit ordinului, la clasa pregătitoare nu se dau teme, la învăţământul primar timpul total alocat temei obligatorii va fi de maximum o oră, iar pentru celelalte niveluri de învăţământ va fi de maximum două ore.

"Timpul necesar realizării temelor pentru acasă pentru un elev este de cel mult două ore, însumând toate disciplinele, în aşa fel încât media zilnică a pregătirii elevului în clasă şi în afara ei să se încadreze în 5-8 ore zilnic", se menţionează în ordin.

Tema pentru acasă va fi stabilită diferenţiat în funcţie de nivelul de pregătire a elevului. Astfel, tema obligatorie are un nivel mediu de dificultate pentru toţi elevii clasei, iar tema suplimentară este individuală şi diferenţiată, fără caracter permanent, pentru situaţiii adevcate, precum activităţi de recuperere sau activităţi pentru dezvoltare (pregătirea unor concursuri). În plus, tema pentru acasă în scopul realizării unor lucrări ample sau de sinteză, precum referate şi proiecte, pentru o disciplină poate fi una pe semestru.

"În perioada vacanţelor, de regulă, nu se vor da teme pentru acasă elevilor din învăţământul primar şi gimnazial", se mai precizează în ordinul ministrului Educaţiei.

Atenţie specială acordată tehnicilor de învăţare independentă

De asemenea, ordinul prevede că în cadrul orelor de la clasă o atenţie specială se va acorda tehnicilor de învăţare independentă, respectiv se vor exersa modalităţi de rezolvare independentă a unor sarcini de lucru, astfel încât aceste deprinderi să fie transferabile şi în efectuarea temelor pentru acasă.

Tema pentru acasă nu poate fi folosită ca un instrument de pedeapsă, în ordin fiind prevăzut că este interzis acest lucru.

De asemenea, "în stabilirea temelor se va evita apariţia unor efecte negative", respectiv "pierderea interesului elevului faţă de învăţare (din cauza cantităţii, dificultăţii sau monotoniei temelor, etc), oboseală fizică şi emoţională, reducerea timpului liber destinat unor activităţi recreative (activităţi sportive, artistice, gospodăreşti, lectură), adâncirea diferenţelor dintre elevii performanţi si cei aflaţi în dificultate".

Ordinul mai prevede că prin temele pentru acasă propuse se va urmări: obţinerea de rezultate imediate în învăţare, obţinerea unor efecte pe termen lung în învăţare, obţinerea unor efecte în planul dezvoltării persoane a elevului şi consolidarea relaţiei familie-şcoală. În acelaşi document se mai precizeayă că directorii unităţilor de învăţământ şi diriginţii vor colabora cu părinţii şi elevii "pentru raţionalizarea temelor pentru acasă".

Ordinul, care a fost semnat în 28 noiembrie, nu prevede sancţiuni.

Despre concursul pentru directorii de şcoli

Ministrul Educaţiei a vorbit şi despre concursul pentru directorii de şcoli, precizând că a urmărit profesionalizarea managementului şcolar.

„Rezultatul acestui concurs este de natură să ne inspire un optimism rezonabil şi moderat. S-a înscris un număr mare de candidaţi, peste 7.000, numărul de contestaţii fiind redus, sub 300. Au existat masive intervenţii, intruziuni de natură politică, în boicotarea acestui concurs”, a explicat Mircea Dumitru.

La rândul său, secretarul de stat Monica Anisie a explicat că rezultatul concursului va fi făcut public pe 9 decembrie.

În ceea ce priveşte o altă sesiune pentru aceste concursuri, oficialii au arătat că ar putea fi şanse să lase un memorandum pentru următorul ministru. „E bine ca aceste concursuri să nu se desfăşoare odată la 10 ani”, au apreciat oficialii.

Despre teza Laurei Codruţa Kovesi

Ministrul Educaţiei a explicat că joi are loc o şedinţă a CNADCU, numit prin ordin de ministru în iulie 2016, în care se va decide rezultatul evaluării asupra tezei de doctorat a şefei DNA, Laura Codruţa Kovesi.

Potrivit acestuia, CNADCU trebuie să fie un paznic al integrităţii cercetării ştiinţifice ai concursurilor didactice.
 

Dacă apreciezi acest articol, te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-un Like mai jos:

citeste totul despre: