Noul criteriu după care se redeschid şcolile revoltă medicii, elevii şi părinţii. 67,79% din unităţile de învăţământ îşi reprimesc copiii în bănci

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Luni, 8 noiembrie, elevii reiau cursurile după două săptămâni de vacanţă forţată Foto. Arhivă
Luni, 8 noiembrie, elevii reiau cursurile după două săptămâni de vacanţă forţată Foto. Arhivă

Cursurile şcolare se reiau astăzi cu prezenţă fizică, acolo unde proporţia vaccinării anti-COVID a personalului didactic depăşeşte 60%. Specialiştii amendează acest criteriu, considerându-l arbitrar, în condiţiile în care procentul necesar pentru imunitatea de grup în mediul urban pentru tulpina Delta este de 86%.

Şcoala se redeschide astăzi într-o confuzie şi mai mare decât cea din momentul închiderii şi la fel de nepregătită ca în urmă cu două săptămâni. Rata de infectare cu noul coronavirus este în scădere, dar nu aceasta este cheia care deschide poarta şcolilor pentru cursuri faţă în faţă şi nici rata de infectare de 6 la mia de locuitori, ci proporţia vaccinării angajaţilor din şcoli care trebuie să fie peste 60%. 

Ministrul Educaţiei, Sorin Cîmpeanu, a declarat că potrivit acestui criteriu 68% din şcolile şi grădiniţele României vor începe luni cursurile cu prezenţă fizică. Proporţia a crescut spectaculos, fiind cu 14% mai mare decât cu o zi înainte, lucru care l-a făcut pe Cîmpeanu să anunţe că se vor face verificări privind veridicitatea cifrelor anunţate de unităţile şcolare. 

„Părinţii sunt responsabili pentru traseul elevilor către şi de la şcoală. Părinţii sunt responsabili pentru toate activităţile în afara şcolii. Pentru tot ceea ce este în şcoală sunt responsabili profesorii. Pentru a asigura un mediu sigur, avem nevoie de profesori vaccinaţi. Profesorii sunt cea mai numeroasă categorie care s-a vaccinat. În şcoli avem afişată rata de vaccinare, ceea ce nu avem nici în spitale, nici în tribunale, nici într-o altă instituţie publică, doar în şcoli. Este un exemplu pe care profesorii îl dau. 68% din şcolile şi grădiniţele României vor începe luni cu prezenţă fizică. Vă spun defalcat pe judeţe, în Dolj avem 88%, în Vâlcea şi Dâmboviţa – 85%, în Cluj şi Constanţa – 83%. De luni, vom verifica cu echipe de control în toată ţara modalitatea în care s-a raportat rata de vaccinare. Vom verifica respectarea regulilor sanitare în şcoli prin echipe de control”, a declarat ministrul interimar al Educaţiei.

Ce spun specialiştii 

Profesorul Răzvan Cherecheş, specialist în sănătate publică, susţine că nu există niciun fundament ştiinţific pentru deschiderea şcolilor dacă vaccinarea profesorilor este peste 60%. „Ecosistemul din şcoli îi include atât pe profesori, cât şi pe elevi, iar proporţia necesară pentru imunitatea de grup în mediu urban pentru tulpina Delta este de 86%”, argumentează Cherecheş. 

Acesta adaugă că ministrul Câmpeanu a avut în vedere alte elemente când a luat această decizie: „Media vaccinării cadrelor didactice în România este deja peste 60%; cea mai mare parte a părinţilor îşi doreşte şcoală faţă în faţă, iar cazurile noi şi decesele nu se vor vedea direct în şcoală, ci în familiile copiilor care vor transporta virusul acasă. Şi atunci, cine beneficiază de această decizie? O singură persoană din România – ministrul Cîmpeanu”, este de părere Cherecheş. 

Cherecheş: „Nu s-a făcut nimic toată vara“ 

Acesta mai spune că toată vara nu s-a făcut nimic pentru ca şcolile să fie pregătite pentru valul 4 – ceea ce ar fi presupus ventilaţie, testare, măşti, distanţare, vaccinare – şi că nu a avut curajul să impună vaccinarea obligatorie a cadrelor didactice. 

„O decizie responsabilă acum, ţinând cont de situaţia epidemiei, ar fi ca şcolile să deschidă faţă în faţă dacă: atât personalul din şcoală cât şi copiii au procent de vaccinare peste 86% sau şcoala poate să asigure o serie de condiţii. Acestea includ testarea săptămânală a personalului şi a copiilor, ventilaţia corespunzătoare a claselor – adică un schimb de aer minim de trei ori pe oră sau ventilaţie pasivă – geamuri deschise; măşti purtate corect în permanenţă şi o distanţare de minimum 2 metri în timpul activităţii”, explică Cherecheş. 

Jurma: Consecinţele se văd în spitale şi în cimitire 

Cercetătorul Octavian Jurma subliniază că nici criteriul anterior de 6 la mie rată de infectare nu avea nicio bază ştiinţifică. „Am fost condiţionaţi cu rea credinţă să credem că e normal să ţinem şcolile deschise şi după 6 la mie, că normal e să nu intrăm în carantină nici după 10.000 de cazuri pe zi, că e normal să moară un român la 3 minute de COVID-19 fără ca asta să necesite o stare de urgenţă. E însă fake news negaţionist la nivel de stat, nu ştiinţă. Iată încă o dovadă că nu ştiinţa stă la baza deciziilor care ne-au adus în prăpastia în care ne aflăm”, atrage atenţia cercetătorul. 

Acesta reaminteşte studiul întocmit de Banca Mondială. „Un raport foarte valoros şi foarte corect pentru a face şcoală în siguranţă în timpul pandemiei care a fost aruncat la coş după valul 3 când s-a terminat pandemia în România, iar în valul 4 ştiinţa medicală a fost înlocuită de declaraţiile politice. Încă o dovadă că renunţarea la scenariile din primavară (care au relaxat puţin scenariile din valul 2 adoptate în urma acestui studiu) a fost deliberată, în ciuda faptului că ştiam deja că Delta este varianta mai infecţioasă şi mai gravă a virusului pentru care au fost gândite, propuse şi adoptate aceste scenarii. Consecinţele acestor decizii se văd însă în spitale şi în cimitire”.

Prof.dr. Ceauşu: „Părinţii şi bunicii trebuie să se vaccineze“ 

Prof.dr. Emanoil Ceauşu, medic primar de boli infecţioase, subliniază că în toată lumea după deschiderea şcolilor şi universităţilor în pandemie a crescut numărul de infecţii. „Dar întotdeauna trebuie puse în balanţă avantajele şi dezavantajele, adică închiderea şcolilor – care echivalează cu lipsa de educaţie – şi numărul de cazuri care este ceva mai mare dacă le deschidem. Pe de altă parte, la copii, de obicei, infecţiile sunt mult mai uşoare, comparativ cu adulţii, şi punând în balanţă aceste lucruri fiecare stat îşi organizează deschiderea şcolilor în funcţie de priorităţi”, a spus profesorul. 

Universitarul a explicat ce înseamnă în viziunea sa pregătirea şcolilor în condiţii de urgenţă sanitară: „Înseamnă mai puţini elevi într-o clasă, cursurile să se ţină, în măsura în care se poate, cu geamurile deschise – aşa cum s-a întâmplat în Germania atunci când s-au înregistrat multe cazuri – pentru că e o boală care se transmite respirator. Cu menţiunea că ventilaţia reduce numărul de cazuri, nu-l suprimă. Plus mască. Dar sunt lucruri care trebuie aplicate nu doar în şcoli, ci în oricare altă instituţie”. 

Ceea ce nu trebuie scăpat din vedere, mai spune universitarul, în condiţiile în care şcolile funcţionează – şi este foarte bine că este aşa – este un lucru extrem de important şi anume: „Părinţii şi bunicii trebuie să se vaccineze. Este esenţial. Pentru că copilul poate să aducă acasă virusul şi să îmbolnăvească familia sau cineva din familie să-i dea virusul şi el să-l ducă în colectivitate”.  

Noua structură a anului şcolar 2021-2022 

Ministerul Educaţiei a modificat structura anului şcolar în curs, astfel: 

Semestrul I

Luni, 13 septembrie 2021 – vineri, 22 octombrie 2021 – cursuri

Sâmbătă, 23 octombrie – duminică, 7 noiembrie 2021 – vacanţă forţată în preuniversitar

Luni, 8 noiembrie 2021 – joi, 23 decembrie 2021 – cursuri

Vineri, 24 decembrie – duminică, 2 ianuarie 2022, vacanţă de iarnă pentru elevii din preuniversitar, mai puţin preşcolarii şi elevii din clasele primare

Vineri, 24 decembrie 2021 – duminică, 9 ianuarie 2022, vacanţă de iarnă pentru clasele din învăţământul preşcolar şi primar

Luni, 3 ianuarie 2022 – vineri, 14 ianuarie 2022, cursuri pentru clasele din învăţământul gimnazial, liceal, profesional şi postliceal

Luni, 10 ianuarie 2022 – vineri, 14 ianuarie 2022, cursuri pentru clasele din învăţământul preşcolar şi primar.

Semestrul al II-lea

Luni, 17 ianuarie 2022 – joi, 14 aprilie 2022 – cursuri

Vineri, 15 aprilie 2022 – duminică, 1 mai 2022 – vacanţa de Paşte

Luni, 2 mai 2022 – vineri, 10 iunie 2022 – cursuri

Sâmbătă, 11 iunie 2022 – vacanţa de vară.

Excepţii

Clasele a XII-a zi, a XIII-a seral şi frecvenţă redusă încheie cursurile la data de 27 mai 2022;

Clasa a VIII-a încheie cursurile la data de 3 iunie 2022;

Clasele din învăţământul liceal – filiera tehnologică şi învăţământul profesional încheie cursurile la data de 1 iulie 2022. 

Revolta părinţilor şi a elevilor  

Iulian Cristache, preşedintele Asociaţiei Naţionale a Asociaţiilor de Părinţi, este revoltat de decizia autorităţilor de a deschide şcolile acolo unde peste 60% din personalul unităţii de învăţământ este vaccinat. „Şi noi vrem şcoală faţă în faţă, dar nu poţi să rupi şcoala de contextul social atât timp cât ai ATI-urile pline, spitalele cu uşile închise şi salvările care nu fac faţă solicitărilor”, spune reprezentantul părinţilor. 

El consideră că autorităţile trebuiau să ţină cont de sfaturile experţilor în sănătate publică. 

Şi elevii sunt revoltaţi şi solicită trecerea în online a unităţilor de învăţământ din localităţile în care rata de incidenţă depăşeşte 6 la mie. La unison, asociaţiile elevilor din Constanţa, Maramureş, Bacău, Vâlcea, Bucureşti şi Ilfov au transmis un comunicat de presă în care consideră că decizia reprezintă un pericol social pentru elevi, părinţi şi cadre didactice. „Apreciem această măsură ca fiind una deficitară, având în vedere faptul că profesorii reprezintă un procent nesemnificativ din persoanele care participă la actul educaţional. Astfel, într-o şcoală cu 1.000 de elevi, dintre care niciunul vaccinat, în continuare persistă riscul îmbolnăvirii şi transmiterii virusului, chiar dacă toţi profesorii sunt vaccinaţi. Pe de altă parte, elevii nu interacţionează doar cu persoanele din şcoală, ci şi cu acelea din mediul extern, o mare parte dintre ei folosind mijloacele de transport în comun. În acest sens, rata de incidenţă nu poate fi neglijată în contextul deschiderii şcolilor“, susţin elevii (Mariana Iancu).

Educație



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite