Să nu căutăm vinovaţi, să căutăm soluţii, spune dna ministru. „Vinovaţii” nu au cum să găsească soluţii, şi nici să aplice soluţii noi.

 Şcolile doctorale rămân în tradiţia plagiatelor

Faptul că ministrul Educaţiei nu vrea să-l schimbe pe Gigel Paraschiv, secretarul de stat pentru învăţământul superior, are consecinţe nefaste. Ministrul Anisie a promovat o OUG care l-a supărat şi pe premierul Orban, prin care prorogă termenul pentru evaluarea şcolilor doctorale. Motivul? ARACIS nu a catadicsit să elaboreze metodologia de evaluare periodică a şcolilor doctorale. ARACIS e stat în stat. Nu ascultă de ministrul Educaţiei, care până acum trebuia să-i schimbe şefii. Nu degeaba se spune că Petrescu Iordan, şeful ARACIS, Gigel Paraschiv, Mihnea Costoiu, Sorin Câmpeanu acţionează la unison, la comanda dnei Ecaterina Andronescu. Ei decid soarta învăţământului superior, iar dna ministru Anisie stă şi priveşte neputincioasă. Deşi are în mână pâinea şi cuţitul, este ministru şi poate schimba din funcţie orice subordonat.

ARACIS are un viciu de structură. Şefii săi sunt simultan şi angajaţi ai universităţilor pe care le controlează. Cum să fie obiectivi în evaluarea acestora? Şi atunci, au găsit soluţia. Nu le mai evaluează.

Am văzut cum funcţionează evaluarea ARACIS în cazul universităţii Spiru Haret. Care a primit de la ARACIS calificativul „Încredere”. Încrederea că dacă dai banii primeşti diplome fără să fi învăţat ceva.

Dar avalanşa de plagiate de la Academia de Ştiinţe ale Securităţii şi Academia de Poliţie? Cine trebuie să evalueze aceste şcoli doctorale? Nu ARACIS?

Dacă ARACIS nu e capabil să se achite de sarcinile pentru care primeşte alocaţii bugetare din taxele şi impozitele plătite de noi, contribuabilii, trebuie destituită conducerea. Un lucru prea dificil pentru dna ministru Anisie!

Dna ministru are o variantă sigură. Să apeleze la evaluatori străini, la Agenţii de Evaluare a Calităţii în Educaţie din Europa, pentru evaluarea şcolilor doctorale şi a universităţilor noastre. Şi să aducă specialişti străini în fruntea ARACIS. Pentru asta îţi trebuie determinare şi curaj. Se pare că dna ministru nu le are.

Vor fi plătite în continuare, de la bugetul de stat, academiile „fantomă”?

Aşteptăm cu toţii să vedem dacă în bugetul pe 2020 dna ministru a prins banii pentru funcţionarea academiilor „fantomă”: Academia Oamenilor de Ştiinţă, Academia de Ştiinţe Tehnice şi Academia de Ştiinţe ale Securităţii, înfiinţată la iniţiativa lui Gabriel Oprea. Aceste aşa zise „academii” sunt doar sinecuri pentru „grangurii” politicii româneşti, canale de sifonat banii publici. Care sug sute de milioane din banii contibuabililor, pentru a finanţa salariile grase date unor anonimi, şi doctorate plagiate. Să vedem dacă dna ministru Anisie va da bani în continuare acestor academii.

Prorogarea termenelor pentru evaluarea transdisciplinara a elevilor

România este ruşinea Europei la testele PISA pentru că nu are curriculum şi evaluare transdisciplinara şi aplicativ-practica. Aşa că ministrul Anisie a prorogat termenele prevăzute în Legea Educaţiei Naţionale din 2011. Anunţând „victorioasă”: „Vestea bună pentru părinţi şi elevi, cei care sunt în clasa a VII-a vor susţine Evaluarea Naţională aşa cum este acum ”. Este vestea proastă, dna ministru. Aşa cum este acum, evaluarea ne-a dus pe ultimul loc din Europa la testele PISA. Sau nu trebuie să ne îngrijoreze, aşa cum aţi declarat?  Nu dna ministru este vinovată de această situaţie. Dar vrem să vedem, în următoarele două luni, măsuri rapide şi eficiente pentru schimbarea acestei situaţii nefericite. Două luni, pentru că în martie profesorii îşi fac încadrările pentru următorul an şcolar, în care elevii trebuie să se pregătească după un curriculum transdisciplinar, cu 20, 25, 30 de ore/săptămână la primar, gimnaziu, liceu, şi cu programe şcolare adaptate. Acest obiectiv presupune un efort considerabil, care trebuia început deja. Nimic nu se vede în pregătirea acestui efort.

Iată, aşadar, restanţele dnei ministru Anisie

  • Nu a dat afară din funcţii de conducere din minister, Inspectorate, şcoli, oameni plantaţi de PSD, fără experiza în domeniul educaţiei.
  • Nu cheamă agenţii europene pentru evaluarea şcolilor doctorale.
  • Nu e clar dacă va mai subvenţiona academiile fantomă.
  • Nu se văd măsuri concrete pentru predarea transdisciplinara şi aplicativ-practica, în absenţa cărora suntem coada Europei la testele PISA.
  • Până în martie trebuie schimbate Planurile Cadru şi adaptate programele şcolare. Nu mai există timpul necesar.
  • Schema de personal propusă prin HG de reorganizare a ministerului este mai mare comparativ cu situaţia anterioară. Nu se văd reduse schemele de personal din minister, Inspectoratele Şcolare şi din şcoli.

Din păcate, toate schimbările aşteptate nu se întrevăd la orizont. Să mai sperăm în schimbarea, atât de necesară?