Ministrul Educaţiei a prezentat pe Facebook noua lege a manualelor şcolare

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Ministrul Educaţiei, Liviu Pop, a prezentat miercuri seara, într-o postare pe Facebook, noul proiect de lege privind manualele şcolare. Acesta a subliniat că proiectul va fi prezentat în şedinţa de guvern de săptămâna viitoare. Ministrul spune că această lege încearcă să impună un singur manual şcolar la fiecare disciplină din programul cadru.

„Baronilor manualelor şcolare le transmit un singur gând: #rezist

Nu mă impresionează presiunea directă şi/sau indirectă a celor care au făcut ghiozdanul elevilor plin de maculatură inutilă în ultimii 5 ani, #insist să vă potoliţi. 

Conform programului de guvernare săptămâna viitoare vom avea în şedinţa de guvern PROIECTUL:

LEGEA MANUALULUI ŞCOLAR

Art. 1.​(1) Prezenta lege reglementează regimul manualului şcolar de bază în învăţământul preuniversitar, ca bun de interes public.

(2) Ministerul Educaţiei Naţionale asigură, gratuit, în condiţiile legii, manuale şcolare de bază în conformitate cu programele şcolare în vigoare, pentru disciplinele/modulele de pregătire aferente trunchiului comun, din învăţământul preuniversitar de stat obligatoriu şi învăţământul particular obligatoriu acreditat/autorizat.

(3) Ministerul Educaţiei Naţionale asigură, în condiţiile legii, manuale şcolare de bază în limbile tuturor minorităţilor naţionale de pe teritoriul României, precum şi manuale adaptate gradului şi tipului de dizabilitate ale elevilor cu deficienţe.

Art. 2. În sensul prezentei legi, termenii şi expresiile de mai jos au următoarele semnificaţii:

​a) manual şcolar de bază - bun de interes public, principalul instrument de lucru al elevului şi reflectă lectura personalizată a programei aferente disciplinelor din trunchiul comun, realizată de echipele de autori, potrivit diverselor contexte de învăţare şi grupuri-ţintă.

b) bun de interes public – bunul destinat funcţionării serviciilor publice sau cele care, prin importanţa social – economică, valoarea culturală sau istorică fac parte din avuţia naţională şi servesc intereselor generale ale societăţii sau ale colectivităţilor locale;

c) manuscris – varianta dactilografiată a propunerii de manual;

d) format letric – documentul imprimat (listat) pe un suport fizic de hârtie;

e) format pdf – document editat, procesat şi transmis numai prin intermediul sistemelor informatice (calculatoarelor) şi a canalelor de transmisie electronice;

f) varianta digitală interactivă – document cu un conţinut similar manualului şcolar în format pdf şi care cuprinde, în plus, o serie de activităţi multimedia interactive de învăţare (exerciţii interactive, jocuri educaţionale, animaţii, filme, simulări).

Art. 3. Utilizarea manualului se face în mod personalizat, de către elev, respectiv de către

cadrul didactic. Ca instrument de informare şi de lucru al elevului, manualul reprezintă o resursă de învăţare, care răspunde diferitelor interese, nevoi, ritmuri şi stiluri de învăţare. Pentru cadrul didactic manualul reprezintă un reper pentru proiectarea activităţii didactice, astfel încât demersul didactic să fie organizat în funcţie de competenţele, de activităţile de învăţare şi de conţinuturile prevăzute de programa şcolară.

Art. 4. Principiile pe care se fundamentează prezenta lege sunt:

a) principiul echităţii şi egalităţii de şanse – în baza căruia accesul la învăţare se realizează fără discriminare, elevii şi profesorii din învăţământul de stat şi din învăţământul obligatoriu particular acreditat/autorizat beneficiind de manuale şcolare gratuite, în condiţiile legii;

b) principiul calităţii – în baza căruia manualele şcolare sunt elaborate în conformitate cu standardele de referinţă şi cu programele şcolare în vigoare;

c) principiul relevanţei – în baza căruia manualul şcolar este principalul instrument de învăţare ce răspunde nevoilor elevilor;

d) principiul eficienţei – în baza căruia se urmăreşte obţinerea de rezultate educaţionale maxime, prin gestionarea resurselor existente;

e) principiul recunoaşterii şi garantării persoanelor aparţinând minorităţilor naţionale, dreptul la păstrarea, la dezvoltarea şi la exprimarea identităţii lor etnice, culturale, lingvistice şi religioase;

f) principiul transparenţei – concretizat în asigurarea vizibilităţii deciziilor privitoare la elaborarea, evaluarea, aprobarea, achiziţionarea şi gestionarea manualelor şcolare, prin comunicarea periodică şi adecvată a acestor decizii;

g) principiul centrării educaţiei pe beneficiarii acesteia.

Art. 5. Elaborarea manualelor şcolare de bază se realizează de către autori/grupuri de autori, în urma unor selecţii de manuscrise prin proceduri transparente, aprobate prin Ordin al Ministrului Educaţiei Naţionale, în vederea asigurării calităţii ştiinţifice.

Art. 6. Ministerul Educaţiei Naţionale achiziţionează conceptul, conţinutul manualului şcolar de bază de la autori/grupuri de autori. Drepturile de proprietate intelectuală vor fi cesionate exclusiv, pe perioadă nedeterminată, către Ministerul Educaţiei Naţionale.

Art. 7. Evaluarea manuscriselor autorilor/grupurilor de autori se organizează de către Ministerul Educaţiei Naţionale prin Centrul Naţional de Evaluare şi Examinare şi Institutul de Ştiinţe ale Educaţiei, în baza unei proceduri aprobate prin Ordin al Ministrului Educaţiei Naţionale.

Art. 8.​(1) Manualele şcolare de bază se prezintă astfel:

a) în format letric, la solicitarea scrisă a elevului/părinţilor/tutorelui/reprezentantului legal sau a profesorilor cu minimum 6 luni înaintea începerii anului şcolar;

b) în format pdf;

c) în variantă digitală interactivă.

(2) Toate cele trei variante menţionate la alin.(1) sunt proprietatea Ministerului Educaţiei Naţionale.

(3) Manualele prevăzute la alin. (1) lit. b) şi c) vor putea fi accesate şi de pe site-ul Ministerului Educaţiei Naţionale, în cadrul Bibliotecii Şcolare Virtuale, devenind resurse educaţionale deschise.

Art. 9. Elaborarea manualelor şcolare pentru învăţământul preuniversitar se realizează în oricare dintre următoarele situaţii:

a)​au fost operate modificări la nivelul curriculumului naţional şi/sau au fost introduse noi discipline/module de pregătire;

b)​au fost elaborate programe şcolare noi pentru anumite discipline/module de pregătire;

c)​există discipline/module de pregătire fără manuale şcolare aprobate;

d)​au fost operate modificări de minimum 25% la nivelul programelor şcolare pentru anumite discipline/module de pregătire.

Art. 10.​ Înainte de reeditare, fiecare manual va fi reevaluat de grupuri de experţi.

Art. 11. În situaţii excepţionale, Ministerul Educaţiei Naţionale realizează reevaluarea unor manuale şcolare aprobate, în vederea suspendării/retragerii temporare din uz a acestora.

Art. 12. (1) În toate unităţile de învăţământ preuniversitar se utilizează manuale şcolare aprobate de către Ministerul Educaţiei Naţionale.

​(2) Regimul manualelor şcolare, altele decât manualele şcolare de bază, se reglementează prin metodologie elaborată de Ministerul Educaţiei Naţionale în termen de 30 de zile de la aprobarea prezentei legi.

​(3) În procesul instructiv-educativ pot fi utilizate şi alternative la manualul şcolar de bază, aprobate în baza prevederilor alin.(2).

Art. 13. Utilizarea în manualele şcolare pentru învăţământul preuniversitar, de texte/ selecţii din opere literare/nonliterare, fragmente din lucrări ştiinţifice, reproduceri, ilustraţii, partituri este scutită de plata drepturilor de autor şi se face cu menţionarea sursei.”

Educație



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite