O modifică prin OUG lăsând la gimnaziu 7 ore/zi, punând în pericol sănătatea elevilor de la gimnaziu. Prevederea din OUG se aplică începând cu anul şcolar 2020-2021.

Istoricul acestei prevederi din LEN

Legea Educaţiei Naţionale, nr.1/2011,  prevedea de la bun început 20 de ore pentru ciclul primar, 25 pentru gimnaziu şi 30 pentru liceu. După  un an şi jumătate de la adoptarea  legii, Ecaterina Andronescu a modificat-o printr-un OUG, trecând din lege în pixul ministrului decizia privitoare la numărul orelor.

În 2016, ministrul Adrian Curaj aprobă un plan cadru pentru gimnaziu de-a dreptul monstruos: 32-34-36 de ore/săptămână la gimnaziu, adică 7 ore/zi, ore în care elevi de 10-13 ani sunt obligaţi să stea în şcoală. După alţi 6 ani Parlamentul actual a repus articolul desfiinţat de Andronescu pe locul iniţial, schimbând doar „maxim 20, 25, 30” în „medie 20, 25, 30”. Conform acestei noi modificări a LEN, avem:

  • în medie 20 de ore pe săptămână la învăţământul primar (4 ore/zi),
  • în medie 25 de ore pe săptămână la învăţământul gimnazial (5 ore/zi)
  • în medie 30 de ore pe săptămână la învăţământul liceal (6 ore/zi).


Propunerea legislativă pentru modificarea art.66 din Legea educaţiei naţionale nr.1/2011 a fost votată  în plenul Senatului cu unanimitate de voturi, 94 dintre senatori fiind prezenţi.

Ministrul Anisie a ignorat de la început această prevedere din  lege

Pentru că reducerea de la 34 la 25 de ore pe săptămână însemna pierderea unor norme didactice, ministrul Anisie a ales să atenteze la sănătatea elevilor de gimnaziu, pentru a nu se expune revoltelor sindicale. Ministrul a avut la dispoziţie 9 luni să aplice LEN, modificată printr-o lege promulgată de preşedinte, dar nu a făcut nimic în această direcţie.

În sfârşit, în şedinţa de guvern de vineri 14 august a trecut o OUG intitulată „ORDONANŢĂ DE URGENŢĂ privind luarea unor măsuri pentru bună funcţionare a sistemului de învăţământ şi pentru modificarea şi completarea Legii educaţiei naţionale nr.1/2011”, în care sunt prevăzute următoarele:

 La art. 66 după alineatul (1) se introduc alineatele (1.1 ) şi (1.2 ) care vor avea următorul cuprins:

„(1.1 ) Numărul de ore alocat disciplinelor de studiu/modulelor de pregătire, stabilit prin planurile-cadru, se aprobă prin ordin al ministrului educaţiei şi cercetării şi se aplică pentru clasele de început de ciclu, respectiv clasa pregătitoare, clasa a V-a şi clasa a IX-a, începând din anul şcolar 2020-2021.

(1.2 ) Aplicarea prevederilor alin. (1.1 ) se va finaliza pentru toate clasele până la începerea anului şcolar 2025 - 2026.”

Observaţii

  1. În ce a constat urgenţa includerii acestei prevederi într-o OUG, dacă ministrul a avut la dispoziţie 9 luni pentru aplicarea LEN începând cu anul şcolar 2020-2021?
  2. Ministrul Anisie face exact ce a făcut PSD, care a modificat LEN prin 66 de OUG-uri. Nicio diferenţă.
  3. Din citirea modificării aduse de OUG nu rezultă dacă se respectă sau nu LEN modificată cu 20, 25, 30 ore/săptămână. Doar din (1.2) se deduce că pentru anul şcolar viitor se aplică prevederea în discuţie doar pentru clasele de început de ciclu, urmând ca până în 2025-2026 să se finalizeze la toate clasele de gimnaziu.
  4. În modificare adusă LEN nu se spune că se aplică doar claselor de început de ciclu. Este o „găselniţă” a ministrului. Ideea că nu se poate aplica la toate clasele de gimnaziu este greşită. Se putea reduce numărul de ore, proporţional la toate disciplinele, fără schimbarea arhitecturii curriculare. Oricum materia este stufoasă, supraîncărcată, greu de asimilat de către toţi elevii.
  5. Ministrul Anisie condamnă elevii din clasele VI-VIII să stea 7 ore pe zi în şcoală, în condiţiile în care pandemia înseamnă păstrarea distanţării între elevi, spaţii în plus pentru învăţarea în două schimburi, învăţarea on-line. Adică, condamnă elevii să stea 7 ore în faţa computerului pentru a participa la învăţământul online.
  6. Înţelegem gestul ministrului Anisie ca izvorând din frica de sindicate. Între interesele profesorilor şi sindicatelor, şi sănătatea copiilor de gimnaziu, obligaţi să stea 7 ore/zi la şcoală, ministrul a ales interesele sindicatelor şi profesorilor.
  7. Cum este cu lozinca: în centrul activităţii ministerului stau interesele elevilor?

 

Concluzie

 Acţiunea ministrului Educaţiei nu are nicio scuză. A ales să apere interesele profesorilor şi sindicatelor în dauna intereselor elevilor. Au fost sute  de plângeri de la părinţi, psihologi, neurologi, din care rezultă că nu este posibil ca pe lângă cele 7 ore petrecute la şcoală elevii de gimnaziu să-şi mai  pregătească lecţiile încă 3-4 ore/zi. Adică muncesc 10-11 ore pe zi, în timp ce un adult munceşte 8 ore pe zi. Rămâne posibilitatea  ca Avocatul Poporului să atace această OUG la CCR, iar parlamentul să modifice OUG în conformitate cu LEN.