Ministrul Educaţiei, despre legea manualului şcolar: Contribuie în mod eficient la îndeplinirea unui obiectiv de securitate naţională

Ministrul Educaţiei, despre legea manualului şcolar: Contribuie în mod eficient la îndeplinirea unui obiectiv de securitate naţională

Liviu Pop FOTO Adevărul

Ministrul Educaţiei, Liviu Pop, a susţinut, joi, în cadrul unei conferinţe de presă, că legea manualului şcolar contribuie în mod eficient la îndeplinirea unui obiectiv de securitate naţională - dezvoltarea, consolidarea durabilă şi adaptată schimbărilor sociale ale marilor sisteme publice.

Ştiri pe aceeaşi temă

Liviu Pop a spus că Ministerul Educaţiei Naţionale (MEN) nu este proprietarul produselor pe care le plăteşte în prezent - în cazul de faţă, manualele şcolare, indiferent de formă. Proprietari sunt editurile, iar modificările manualelor pot fi făcute doar cu acordul acestora.
 
„Ministerul nu este proprietarul produselor pe care le plăteşte astăzi. În cazul de faţă, manualele şcolare, indiferent de formă. Proprietari sunt editurile şi numai acordul acestora permite modificări în concordanţă cu programa şcolară. De imporanţă deosebită este că această lege a manualului şcolar contribuie în mod eficient la îndeplinirea unui obiectiv de securitate naţională. Şi anume: dezvoltarea, consolidarea durabilă şi adaptată schimbărilor sociale ale marilor sisteme publice - sănătate, educaţie, protecţie socială, diminuând unul dintre riscurile identificate în strategia naţională de apărare a ţării, şi anume cel al deficienţelor din sistemul naţional de educaţie”, a spus ministrul Educaţiei.
 
„Ca bun de interes public, întrucât este destinat funcţionării unui serviciu public, în speţă sistemul de educaţie, manualul şcolar este acţionat din fonduri provenite de la bugetul de stat, respectând principiul eficienţei în baza căreia se urmăreşte obţinerea de rezultate educaţionale maxime prin gestionarea resurselor existente”, a adăugat el.
 
”În cazul în care manualul devine bun de interes public, MEN achiziţionând conţinutul, conceptul de la autori, iar manualul ca manuscris PDF şi variantă digitală interactivă intră în patrimoniul MEN, va fi resursa educaţională deschisă, putând fi folosit în orice unitate şcolară din România sau orice altă unitate şcolară privată din România sau din afara României care funcţionează pe curriculum naţional”, a mai spus ministrul.
 
El a anunţat că după consultările publice va înainta proiectul de lege către Parlament, iar toate sugestiile, propunerile şi opiniile celor interesaţi pot fi trimise pe adresa e-mail dezbateripublice@edu.gov.ro.
 
Ministrul s-a adresat şi editorilor care au făcut declaraţii în spaţiul public, sugerându-i să facă erori de sistem.
 
„Am văzut în spaţiul public declaraţii a unor editori pe care dintr-odată îi interesează soarta elevilor, şi nu profitul firmelor lor. Aşa s-au trezit peste noapte. I-am auzit pe unii care îmi sugerează să fac erori de sistem. S-ar putea să greşesc cu această hotărâre de Guvern, dar nu voi face eroare cu ea.  Eroarea de sistem este următoarea: pentru elevii din clasa a patra de anul trecut care au primit manualele şcolare în 19 decembrie 2016, adică aproape la finalul semestrului I - cei 180.000 de elevi. Licitaţia a fost începută în 5 septembrie 2015. Din 5 septembrie 2015 licitaţia s-a finalizat în decembrie 2016. Nu cred că este o greşeală. Cred că este o eroare de sistem”, a spus Liviu Pop.
 
Ministrul Educaţiei a mai spus că argumentul principal pentru care Editura Didactică şi Pedagogică va edita toate manualele este acela că de cinci ani sunt peste 239 de titluri la care nicio editură nu a depus ofertă.
 
„Tot pentru aceste edituri, dacă mor de grija educaţiei din România şi nu mor de grija profitului declarat sau nedeclarat, le aduc la cunoştinţă că în 2014 au fost scoase la licitaţie 24 de titluri pentru copiii din clasele I şi a II-a. La 12 au depus ofertă, la 12 nu. De ce nu au depus la toate 24? Pentru că nu sunt profitabile sau pentru că au grija elevilor? În anii 2015 şi 2016 şi inclusiv 2017 s-au depus oferte pentru 46 de loturi - 26 anul acesta – şi nu s-au depus oferte pentru 239 de manuale şcolare, nici pe format PDF, nici pe format de hârtie. De ce? Sunt mai rentabile auxiliarele din spatele lor? Nu sunt aşa profitabile? Acesta este argumentul principal pentru care Editura Didactică şi Pedagogică va edita toate manualele, pentru că avem de cinci ani peste 239 de titluri la care nicio editură nu a depus ofertă”, a spus Liviu Pop.
 
„Am înţeles mesajul unor edituri, dar nu voi persista în eroarea de a ajunge la timp manualul pe banca elevului. De aceea am iniţiat proiectul legii manualului şcolar. În consultare publică este de câteva zile. Marţi l-am lansat”, a continuat el.
 
Ministrul şi-a încheiat declaraţia de presă transmiţându-le tuturor autorilor de manuale să îşi pregătească manuscrisele pentru programele 6-8 şi pentru toate cele 239 de manuale la care nicio editură nu a ofertat în ultimii patru ani.
 
„Închei spunând tuturor autorilor de manuale să îşi pregătească manuscrisele pentru programele 6-8 şi pentru toate cele 239 de manuale la care nicio editură nu a ofertat în ultimii 4 ani. În momentul în care PDP-ul va fi aprobat prin actul normativ şi publicat în MO în 30 de zile vom lansa licitaţia de manuale pentru toate manualele din învăţământul primar şi gimnazial. Autorii de manuale pot să depună conform unei metodologii pe care o vom face publică în maxim două săptămâni - cum vrem să arate manualul şcolar pentru învăţământul preuniversitar din România”, a spus ministrul.
 
De asemenea, el i-a invitat pe cei care critică proiectul legii manualului şcolar sp spună public unde au văzut scris într-un proiect al Ministerului Educaţiei Naţionale că ministrul Educaţiei sau MEN susţine manual unic. Liviu Pop a precizat că prin aceste demersuri, este creată o competoiţie între autori.
 
„Pe cei care critică proiectul legii manualului şcolar şi demersul nostru de a întări Editura Didactică şi Pedagogică îi rog să îmi spună public unde au văzut scris într-un proiect al Ministerului Educaţiei Naţionale că ministrul Educaţiei sau Ministerul Educaţiei susţine manual unic! Facem competiţie între autori şi nu edituri, iar competiţia între autori – colegii noştri din învăţământul preuniversitar, universitar, membri ai Academiei Române, autori şi experţi în educaţie pot să se concentreze pe scriere de manuale de calitate de care avem nevoie în sistemul de învăţământ preuniversitar şi universitar”, a încheiat ministrul.

Dacă apreciezi acest articol, te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-un Like mai jos:

citeste totul despre: