Cum arată calculele dnei Andronescu

Avem înmatriculaţi în clasa a VIII-a, în acest an şcolar, 175.463 de elevi. Lor le sunt pregătite următoarele locuri, pentru că, nu-i aşa, urmează învăţământul obligatoriu de 15 ani, 13 clase plus două la grădiniţă.

Planul de învăţământ pentru următorul an şcolar:

  1. Numărul de locuri pentru clasa a IX-a, învăţământ cu frecvenţă zi: 134.600
  2. Numărul de locuri pentru primul an de învăţământ profesional: 60.000

Cu alte cuvinte, 194.600 de locuri, pentru 175.463 de elevi! Mai grav. Din experienţa anilor trecuţi ştim că la trecerea de la clasa a VIII-a la clasa a IX-a se constată cel mai mare abandon şcolar. Anul trecut, circa 40.000 de elevi au abandonat şcoala după clasa a VIII-a. Dacă şi anul acesta se menţine rata de abandon şcolar, vom avea 194.600 de locuri pentru 135.000 de elevi.

În această perioadă se fac încadrările pentru anul şcolar următor, şi circa 60.000 de elevi, 2200 de clase, 5000 de norme didactice nu se vor regăsi în şcoli. Adică dna Andronescu vinde profesorilor blana ursului din pădure!

O posibilă explicaţie pentru  cifrele acestea abracadabrante a dat-o dna Andronescu. Sunt foare mulţi elevi, de ordinul sutelor de mii, plecaţi cu părinţii în străinătate, dar care, totuşi, figurează în cataloagele şcolilor din care au plecat. Cu alte cuvinte, diriginţii, profesorii, secretarii de şcoli, nu sunt în stare să ştie exact câţi copii urmează în realitate cursurile şcolii respective. Directorii raportează cifre aberante pentru a avea o finanţare mare, proporţională cu numărul de elevi, chiar dacă vor funcţiona cu clase în care vin regulat la cursuri 12, 15 elevi. Inspectoratele nu pot face sondaje, inspectorii să viziteze pur şi simplu clasele în timpul orelor de curs, să vadă câţi elevi se află, fizic, în clase? Pot, dar nu doresc aşa ceva, intră în conflict cu sindicatele şi cu profesorii.

S-a mai lăudat dna Andronescu că dublează numărul de locuri la şcoala profesională. Le-a „dublat“! De la 50.000 de locuri anul trecut, avem acum 60.000 de locuri!

Întrebarea este: face bine sau face rău dna Andronescu cu astfel de schimbări?

Problema fundamentală a învăţământului nostru este că funcţionăm în ipocrizie şi minciună. Ca să nu-şi pună în cap sindicatele şi profesorii, miniştrii Educaţiei au lucrat cu cifre absolut aberante, fără legătură cu realitatea. Şi acum se întâmplă la fel. Pentru a nu tulbura prea mult încadrarea profesorilor, ministerul propune 194.600 de locuri pentru 135.000 de elevi! Reducerea cu 30.000 de locuri la liceu este apa de ploaie, anul trecut s-au prezentat la repartiţia computerizată fix 112.800 de elevi! Anul acesta li s-au pregătit 134.600 de locuri, deşi este puţin probabil să se prezinte la repartiţia computerizată mai mult de 110.000 de elevi.

Să ne uităm la Germania. 70% dintre elevi învaţă în şcoli profesionale, iar începând din clasa a V-a se desparte filiera teoretică de filiera profesională. Nu are Germania economie dezvoltată?

Soluţia ar fi fost dezvoltarea învăţământului profesional, în primul rând cel dual, începând cu clasa a VI-a. Cu sprijin material masiv din partea statului pentru baza materială de instruire practică, cu măsuri legislativ-fiscale pentru atragerea antreprenorilor care să sprijine învăţământul profesional, cu consiliere de specialitate care să „trimită“ elevii pe traseele educaţionale care se potrivesc inclinaţiilor, talentelor, aspiraţiilor lor. Cu asigurarea arhitecturii curriculare care să ofere elevilor acele competenţe cerute de piaţă muncii.

Dacă vom continua să falsificăm realitatea şcolară, să funcţionăm în ipocrizie, minciună, mistificare şi duplicitate, vom avea aceleaşi rezultate. Va creşte în continuare abandonul şcolar şi vom importa meseriaşi din Pakistan!