Ministrul Cîmpeanu a anulat probele de competenţe de la Bacalaureat 2021. Urmează anularea examenelor naţionale

0
0
Publicat:
Ultima actualizare:

Printr-o OUG aprobată în ultima şedinţă de guvern, probele de competenţe (probele orale), prevăzute în examenul de Bacalaureat, au fost anulate. Simultan, dl Cîmpeanu deplânge inechităţile create de pandemie în pregătirea elevilor, ceea ce va constitui motivul anulării examenelor de absolvire. Cine câştigă, cine pierde din această decizie?

Vor câştiga universităţile, pentru că toţi absolvenţii de liceu, cu Bacalaureatul echivalat, vor putea merge la facultate. Vor pierde elevii buni şi foarte buni, care nu vor avea recunoscute eforturile şi competenţele printr-un examen oficial.

Anularea probelor de competenţe

În OUG aprobat de guvern se spune:

„Pentru anul şcolar 2020 – 2021, probele de evaluare a competenţelor lingvistice de comunicare orală în limba română, probele de evaluare a competenţelor lingvistice de comunicare orală în limba maternă, pentru elevii care au urmat studiile liceale într-o limbă a minorităţilor naţionale, probele de evaluare a competenţelor lingvistice într-o limbă de circulaţie internaţională studiată pe parcursul învăţământului liceal şi probele de evaluare a competenţelor digitale se echivalează/se recunosc conform metodologiei aprobate prin ordin al ministrului educaţiei, în termen de 15 zile de la intrarea în vigoare a prezenţei ordonanţe de urgenţă”.

În motivarea acestui act, ministerul Educaţiei precizează:

Măsurile adoptate vizează interesul elevilor, având în vedere organizarea examenului de bacalaureat în condiţii excepţionale, conforme cu normele de protecţie sanitară aplicabile în perioada de alertă, pentru anul şcolar 2020-2021.

Aceleaşi argumente sunt valabile şi pentru anularea examenelor naţionale de absolvire.

Ministrul Cîmpeanu deplânge inechităţile aduse de pandemie în pregătirea elevilor

Într-un recent interviu acordat postului tv Digi 24, ministrul Cîmpeanu descrie gravele inechităţi care au grevat pregătirea elevilor în ultimele trei semestre. Nu că nu le-am fi ştiut cu toţii, dar acum sunt recunoscute de însuşi ministrul Educaţiei.

"Cred că cifra elevilor care au avut pierderi în acest an şi jumătate depăşeşte ordinul sutelor de mii. Este vorba de elevi care au avut acces fără probleme la învăţământul online, dar pierderile sunt din cauza lipsei formării profesorilor, absenţei tehnologiei, absenţei posibilităţilor de verificare. Sunt mult prea mulţi. Prefer să insist pentru a face tot ce se poate pentru a compensa acele pierderi care sunt în toate sistemele de educaţie, nu numai în România. Chiar şi în cele mai avansate sisteme. Inechitatea din sistemul de educaţie s-a amplificat mult, foarte mult”.

Ministrul nu spune o vorbă despre elevii care n-au avut acces la învăţământul online, din cauza absenţei dotărilor necesare, atât la elevi cât şi la şcoli. Lipsa dotărilor este cauzată de neglijenţa statului şi lipsa de organizare a şcolilor. S-au promis sute de mii de tablete pentru elevii nevoiaşi, şi promisiuni au rămas. Nu s-au transformat în realitate. Câţi elevi n-au avut acces la învăţământul online? După unele date neutre, date de ONG-uri, circa un milion de elevi.

În opinia mea, doar o tremie dintre elevi au parcurs cele trei semestre din pandemie în condiţii decente, datorită meditaţiilor plătite de către părinţi, ajutorului părinţilor şi rudelor pricepute la disciplinele şcolare, scolilor bine dotate şi profesorilor inimoşi. Restul de două treimi sunt fără o pregătire minimală în faţa examenelor de absolvire.

Cum să dea un elev examenul de Evaluare Naţională, când n-a făcut jumătate din clasa a VII-a, şi doar câteva săptămâni din clasa a VIII-a? Ce subiecte ar şti să rezolve la matematică? Cele patru operaţii?

Mai spune ministrul Cîmpeanu:

"Pierderile sunt mari şi foarte mari, neuniform distribuite şi atunci când spun că diferă nu numai de la o zonă la alta, nu numai de la o şcoală la alta, nu numai de la o clasă la alta, ci şi în interiorul aceleiaşi clase, mă refer la elevi care au avut acces diferenţiat la resurse, ceea ce a făcut diferenţa între elevi care au reuşit să se mobilizeze în online mai bine şi elevi care s-au mobilizat în online mai puţin bine. Profesorii nu au putut avea feedback din partea elevilor, aşa cum erau obişnuiţi”.

Şi atunci, cum pot susţine aceşti elevi examenele naţionale? Unde este egalitatea de şanse?  Ministrul Cîmpeanu bate şaua să priceapă elevii foarte buni şi părinţii acestora. Examenele naţionale de Bacalaureat şi Evaluarea Naţională vor fi anulate anul acesta. Exact din motivele expuse chiar de ministrul Cîmpeanu. Ele vor fi înlocuite cu media ultimilor patru ani, la disciplinele la care s-ar fi susţinut examenele de absolvire.

Cine pierde, cine câştigă din anularea acestor examene

De câştigat câştigă universităţile, care îşi vor vedea sălile pline cu studenţi în anul întâi. Toţi elevii de clasa a XII-a şi a XIII-a se vor vedea cu bacalaureatul luat, şi bună parte din ei vor ajunge, în mod nesperat, la facultate. Chiar dacă nu ştiau materia de liceu şi în condiţii normale, negrevate de pandemie. Cum numărul de studenţi s-a înjumătăţit în ultimii ani, universităţile vor primi o gură de oxigen şi finanţarea adecvată, chiar dacă studenţii intraţi în primul an habar nu au de materia necesară în facultate. N-ar fi prima oară când ne facem că pregătim studenţi care cu greu se descurcă la gramatică sau operaţii aritmetice simple!

Ministrul Cîmpeanu, sef al Consiliului Naţional al Rectorilor, este primul interesat sa ajute universităţile să-şi facă „plinul” cu studenţi, dupa ce în anii anteriori au şomat.

De pierdut pierd elevii buni şi foarte buni, care sunt puşi pe picior de egalitate cu elevii slabi şi foarte slabi. Se ştie că notele din gimnazii şi licee nu reflectă decât în mică măsură pregătirea elevilor. Dovadă stă faptul că la Evaluarea Naţională, de exemplu, mediile obţinute sunt cu 2-4 puncte mai mici decât mediile elevilor din anii de şcoală. Pentru că examenele naţionale de absolvire se dau cu comisii străine şi sunt supravegheate audio-video. Se mai fac fraude, dar mai puţine, pentru că profesori şi directori au fost condamnaţi în anii trecuţi pentru fraudarea acestor examene.

Concluzie

În opinia mea, ministrul Cîmpeanu va apela la anularea examenelor naţionale de absolvire, exact cum a făcut cu probele de competenţe de la Bacalaureat. Şi echivalarea lor cu media ultimilor patru ani de studii. Nu a spus până în prezent această intenţie pentru a nu demobiliza elevii şi cadrele didactice în pregătirea şcolară. Dar să crezi că într-o lună vor recupera ce au pierdut în trei semestre este o utopie. Până la urmă este o soluţie oricum mai echitabilă, în comparaţie cu susţinerea unor examene pentru care au reuşit pregătirea doar o treime dintre elevi, cei care şi-au permis meditaţii.

Opinii


Ultimele știri
Cele mai citite