Manualele savante pentru elevii de clasa a V-a nu au ajuns nici azi în şcoli

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Manualele savante pentru elevii de clasa a V-a nu au
ajuns nici azi în şcoli. FOTO: Arhiva „Adevărul“
Manualele savante pentru elevii de clasa a V-a nu au ajuns nici azi în şcoli. FOTO: Arhiva „Adevărul“

Elevii de clasa a V-a nu şi-au primit încă manualele nici azi, deşi termenul stabilit de Ministerul Educaţiei a expirat. Cu ele sau fără ele este acelaşi lucru, sunt de părere dascălii care au analizat cărţile în varianta digitală şi spun că acestea au fost concepute mai degrabă pentru savanţi, nu pentru nişte copii de 10 ani.

La mai bine de două luni de la începerea anului şcolar, elevii de clasa a V-a nu au primit nici până astăzi toate manualele, deşi la sfârşitul săptămânii trecute ministrul Liviu Pop promitea că luni toţi copiii vor avea manuale. Însă ieri pe băncile acestora se aflau doar 4 titluri din totalul de 15: manualul de Sport, de Tehnologie, Istorie şi Informatică şi în unele şcoli cel de Religie. „Până la ora actuală există cinci titluri din 15. Primul care a venit a fost cel de Educaţie Fizică. Mai avem pentru Engleză, dar numai pentru elevii de la Profilul Intensiv, nu şi pentru învăţământul de masă. Celelalte, probabil, sunt la depozitul central de la nivelul Municipiului Bucureşti. Când se adună mai multe titluri, mergem să le luăm. Noi nu putem să ne deplasăm pentru un singur titlu pentru că  «excursia» până la depozit o facem pe banii noştri. De şase ani ne confruntăm cu întârzierea manualelor. Avem această generaţie de sacrificiu, care încă din clasa pregătitoare nu şi-a primit manualele la începutul anului şcolar. Din fericire, profesorii noştri cunosc bine programa şi se descurcă la clasă chiar şi fără manuale. Problema se pune în privinţa profesorilor mai puţin pregătiţi“, a explicat, pentru „Adevărul“, directorul Şcolii Gimnaziale Ferdinand I din Capitală, Violeta Dascălu.

Şi alţi directori de învăţământ preuniversitar raportează aceeaşi problemă. „Administratorul a primit un telefon la prânz de la depozit pentru a merge să ia o parte dintre manuale. Nu ştim însă când putem să le luăm pe toate“, arată şi  directorul Colegiului Naţional „Mihai Eminescu“, Nicuşor Udrea. Unele dintre unităţile şcolare sunt ceva mai norocoase, iar asta pentru că pot lua în primire manualul de Religie. „Astăzi am primit telefon că putem să mergem să luăm manualele de Religie. Cât despre celelalte zece care lipsesc (pentru care s-a făcut comandă de mai bine de o lună) nu avem încă nicio veste“, spune directorul Colegiului Naţional „I.L.Caragiale“, Andreia Bodea.

Reprezentanţii Inspectoratului Şcolar General al Municipului Bucureşti (ISMB) justifică întârzierea livrării manualelor spunând că numărul de manuale care trebuie centralizate este foarte mare. „Toate manualele sunt în momentul de faţă în depozitul central. Se pregăteşte livrarea lor. În Bucureşti sunt 420 de unităţi de învăţământ şi peste 140 de mii de manuale care trebuie livrate la acestea, deci nivelul de muncă este foarte mare. Sperăm că până miercuri vor ajunge toate în
şcoli“, a declarat purtătorul de cuvânt al Inspectoratului Şcolar General al Municipiului Bucureşti  (ISMB), Marian Banu.

Întârzierile sunt valabile şi pentru restul ţării. Mai exact, manualele au ajuns de abia în depozitele  a 39 de judeţe, fiind învinuite trei edituri pentru că nu au livrat cărţile la timp. Şeful de la Educaţie spunea sâmbătă că editurile întârziate vor fi sancţionate cu  0,5% din valoarea contractului pentru fiecare zi întârziată.

Manuale pentru clasa a V-a sau pentru savanţi?

Se pare însă că întârzierea nu are de ce să-i supere pe elevi. Specialişti din Educaţie au explorat câteva manuale de la clasa a V-a care cuprind cele mai importante materii din ciclul gimnazial. Concluziile: acestea sunt mai degrabă pentru savanţi decât pentru copii.

„N-am întâlnit o enormitate pedagogică şi educaţională mai mare decât acest manual (de Biologie – n.r.). Un munte de concepte şi noţiuni pe care nu le ştim nici noi, adulţii. Copiii abia trecuţi de şcoala primară trebuie să înveţe materie de nivel liceal, dacă nu chiar universitar“, a explicat specialistul. O parte dintre termenii găsiţi de Ştefan Vlaston sunt: biotop, factori abiotici, biocenoza, biom, apă salmastră, eclozare, poichiloterme, homeoterme, fotosinteză, lanţuri trofice, reţele trofice, categorii trofice, descompunatorii, simbioză, camuflajul, mimetismul, crustacee, polenizare, germinare, larvă. Specialistul a avut o experienţă neplăcută şi când a examinat un manual de Matematică. „Este prea multă materie, şi prea dificilă, pentru nişte copii.“  Expertul a dat şi câteva exemple de exerciţii pe care le consideră nepotrivite pentru elevii din primul an de gimnaziu: „Determină cifra a ştiind că 56a23 > 562a3“ sau „Compară numerele 497a35472 şi 497435a69, unde a este cifră.“ La rândul ei, profesoara de română, Cristina Tunegaru, a analizat un manual de Română, şi a constatat că are multe texte literare greoaie pentru şcolari. „Una dintre cele mai aberante alegeri este poemul „Portret“ de Geo Dumitrescu. Este total nepotrivit pentru copiii de clasa a V-a, pentru că metafora este principalul procedeu artistic. La 11 ani, cei mai mulţi copii nu au abilitatea de a înţelege procedee artistice de o asemenea fineţe, nu pot simţi semnificaţiile asocierilor complexe de cuvinte şi idei. Nici exerciţiile nu oferă căi de decodare a textului. Dimpotrivă, acestea încurajează copilul să-şi admită neputinţa şi să abandoneze lectura“, a explicat Tunegaru, ilustrând câteva exemple: „Scrie în caiet întrebări pentru versuri pe care nu le înţelegi. De exemplu: De ce inima e considerată o gămălie de chibrit? sau „Consideri că poezia aceasta este uşor sau greu de înţeles? Explică oral alegerea ta. ”

Nici la manualele de Istorie, conţinutul nu este unul accesibil, după cum explică profesorul de Istorie Cornel Popa. „Vor să bage pe gât copilului prea multă informaţie şi dintr-odată. Sunt prea mulţi termeni noi, care se pretează pentru o vârstă cu mult mai înaintată, unele fiind chiar pentru oameni specializaţi în domeniu“, a subliniat dascălul. Printre noţiunile la care face referire se află australopitecus, austrolopitecus africanus, paranthropus robustus, homo habilis, paranthropus boisei, homo erectus, homo neanderthalensis şi homo sapiens sapiens, toate acestea reprezentând stagiile evoluţiei speciei umane.

Te-ar putea interesa şi:

Ce s-a ales de promisiuni după numai 10 luni şi ce uită să spună PSD

Educație



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite