Manuale proaste: matematica şi definiţiile aberante

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Reporterii „Adevărul“ au stat de vorbă cu elevi şi profesori despre problemele de conţinut şi greşelile care apar în cărţile de gimnaziu. Manualele de gimnaziu au, pe lângă greşelile de ortografie, grave probleme de logică reclamate până şi de profesori.

Elevii spun că, la discipline precum fizica, nu înţeleg cerinţele de la exerciţiile din manuale. La matematică şi limba română, cărţile şcolare conţin multe definiţii, care se contrazic între ele. În plus, într-o clasă de elevi, există mai multe manuale de la o editură, care au versiuni diferite pentru aceeaşi lecţie sau exerciţiu. O altă problemă a manualelor de la gimnaziu este că au lecţii care ar trebui predate la nivel superior.

De exemplu, manualul de limba română de la clasa a VII-a conţine noţiuni complexe de sintaxă a propoziţiei, care în mod normal ar trebui predate la clasa a VIII-a.

„Este foarte greu să înţelegi un lucru pe care nu ţi l-a predat nimeni şi despre care n-ai auzit niciodată, dar pe care îl găseşti în manual", spune Andra Cristian, elevă în clasa a VII-a la şcoala „Ştefan cel Mare" din Focşani.

Enunţuri confuze

La matematică, una dintre problemele cu care se confruntă profesorii şi elevii sunt definiţiile pe care le găseşti în mai multe feluri. „La un moment dat te trezeşti într-o clasă cu trei definiţii diferite. De exemplu, la clasa a VIII-a, definiţia piramidei o găseşti în trei feluri, în ediţii diferite ale aceluiaşi manual. În exerciţii sunt şi greşeli. La lecţia despre dreapta perpendiculară pe plan, într-un manual găseşti o definiţie urmată de o teoremă, în alt manual găseşti invers, că teorema este definiţia", explică Ion Cicu, profesor de matematică de la Şcoala nr. 96 din Capitală.

Abuz de semne matematice

Profesorul mai spune că manualele conţin şi greşeli, iar limbajul obişnuit este înlocuit cu semnele matematice. „Un manual care se adresează elevului nu trebuie să facă abuz de astfel de semne matematice. În teorie, noi vorbim de modelarea unui fenomen natural, dar copilul ar trebui să treacă o problemă pe care o are în practică într-un limbaj matematic", a mai spus Ion Cicu.

Părerea expertului: „ Prea multă materie la gimnaziu

Cristian Haţu, expert Societatea Academică Română: „Ce mi se pare în neregulă la manualele de gimnaziu este că ele conţin prea multă materie. La clasa a VI-a se predau fenomenele mecanice, termice, optice, magnetice şi electrice, toate de-a lungul unui an şcolar. Mi se pare prea mult pentru elevii de clasa a VI-a. O parte din aceste lucruri se reiau la clasele a VII-a şi a VIII-a.

Profesorii se plâng că nu au timp să treacă prin materie. Argumentul celor care decid ce să conţină aceste manuale este că, dacă se repetă materia, elevii reţin mai uşor informaţiile, dar nu aşa se învaţă. Elevii ajung în ultimele clase de gimnaziu saturaţi cu informaţie. La gimnaziu lipsesc elementele de istoria fizicii, ceea ce se practică în străinătate. Nu se pune prea mare accent pe experimente."

Educație



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite