Lecţie de democraţie la Camera Deputaţilor

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Liceenii de clasa a XI-a de la Colegiul Naţional „Gheorghe Lazăr“ din Bucureşti au iniţiat şi au votat legi în Sala „Spiru Haret“ din Parlament. Înainte de a vizita cele două Camere ale Legislativului, preşcolari, elevi sau liceeni pot participa la Lecţia de Democraţie, organizată de Centrul Educaţional al Camerei Deputaţilor.

„Vă mai aduceţi aminte de ceva despre Parlament de la educaţie civică din clasa a VII-a? Hai să vedem. Este format din...", îi întreabă pe tineri Oana Albu, coordonatoarea Lecţiei de Democraţie, din cadrul Centrului Educa­ţional şi Publicaţii al Camerei Inferioare. „Senat şi Camera Deputaţilor",  răspunde rapid o tânără. La întrebarea „Care este principala atribuţie a Parlamentului?", mulţi tineri se gândesc. Câţiva şoptesc răspunsul, nefiind convinşi că este corect. „De a da legi?", „Sau le formează, le creează?", încearcă timid o altă liceană.

În prima parte a cursului, timp de o jumătate de oră, tinerilor li se vorbeşte despre procedura legislativă: cine face legile, cum se dezbat, cum se votează, ce rol au preşedinţii Camerelor. Apoi, elevii intră în roluri de parlamentari: grupaţi în două echipe, creează un proiect de lege, pe care‑l redactează şi apoi îl prezintă în faţa tuturor. Tot ei votează, mai apoi, cele două proiecte. După Lecţia de Democraţie, vizitează Parlamentul, alături de ghizi.

Cetăţenii şi dreptul de legiferare

Liceenii bucureşteni de la „Lazăr" au fost întrebaţi cine sunt cei care pot iniţia legi. Primul răspuns: „Partidele parlamentare şi deputaţii şi senatorii". „Şi pe locul doi cine poate crea legi? Cel care are cele mai multe şi care are în atribuţie şi aplicarea lor". „Guvernul" - se aude din sală. Tinerii sunt încuiaţi însă atunci când află că mai există cineva care poate crea legi. „Foarte important, o categorie pe care ar trebui să o ştiţi deja, pentru că este un drept fundamental", le explică Albu. „Cetăţenii?", întreabă timid o adolescentă. Astfel, la 17 ani, liceenii de la specializarea ştiinţe sociale, află pentru prima oară  că „100.000 de cetăţeni cu drept de vot, care provin din cel puţin un sfert din numărul judeţelor, inclusiv  din Bucureşti, pot iniţia un proiect de lege".

Împărţiţi în două echipe, în funcţie de cum s-au aşezat pe cele două rânduri de scaune albastre din sală - Partidul Roşu şi Partidul Mov - elevilor li s-a cerut să se gândească rapid la o idee de lege. Au dezbătut şi au scris-o pe o foaie A4, pe genunchi sau pe covorul roşu. Echipa din care a făcut parte Mihaela vrea programă şcolară specializată pentru copiii hipoacuzici. „Am vizitat recent o şcoală pentru hipoacuzici cu doamna dirigintă, am fost şocaţi că învaţă după aceleaşi manuale, aceeaşi programă ca noi şi dau aceeaşi testare naţională". Mihaela spune că, până acum, la liceu, nu au avut niciun opţional de educaţie civică. „Am avut opţional de istorie şi ne preda Istoria Românilor, ne pregăteam practic pentru bac, ne dublam ora de istorie".

Ana a redactat proiectul celeilalte echipe, prin care au cerut majorarea alocaţiei pentru copii de la 42 de lei la 65. „După clasa a X-a, cărţile trebuie cumpărate, preţurile sunt mult mai mari ca în anii trecuţi şi avem nevoie de o situaţie financiară mai bună şi o alocaţie pe măsură. Va fi pus în vigoare un proiect de lege prin care alocaţia pentru copii creşte de la 42 la 65 de lei", a prezentat Ana, cu seriozitate, proiectul. Echipa adversă le-a reproşat colegilor iniţiatori că suma este prea mică.

Profesorii vor educaţie civică

Liceenii de la Lazăr au ajuns la Lecţia de Democraţie cu diriginta lor, profesoara de română, Luminiţa Paraipan. „E a doua oară când vin  aici, am fost înainte cu o clasă de gimnaziu, le-a plăcut foarte mult. Unul din lucrurile care cred că ne lipseşte e spiritul civic, cred că de-asta am şi revenit acum cu ei. De asta aş susţine introducerea educaţiei civice ca materie în liceu, nu ca opţional, ca materie".

"Până acum, în liceu am avut un singur opţional, de istorie, şi ne preda Istoria Românilor. Ne pregăteam practic pentru Bac, ne dublam ora de istorie.''
Mihaela elevă

"Unul dintre lucrurile care cred că ne lipseşte e spiritul civic. De asta aş susţine introducerea educaţiei civice ca materie în liceu, nu ca opţional, ca materie.''
Luminiţa Paraipan profesoară de română

Prezenţi la Camera Deputaţilor

Anul şcolar trecut, 5.000 de elevi din Bucureşti şi din ţară au participat la Lecţia de Democraţie, iar anul acesta s-au înscris 4.000. Vizitele educaţionale în Parlament se organizează de două ori pe săptămână, marţi şi vineri, între orele 10 şi 12. Acum deja se fac înscrieri pentru vizitele educaţionale din luna octombrie. Lecţia de Democraţie este urmată de un tur de vizitare a Palatului Parlamentului şi, opţional, asistare la dezbaterile Camerei Deputaţilor în zilele în care sunt programate dezbateri în plen (doar pentru elevii de gimnaziu şi liceu). Mai multe detalii găsiţi la adresa de e-mail: educatie@cdep.ro.

Educație



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite