„Laborator NASA“ pentru liceenii suceveni

„Laborator NASA“ pentru liceenii suceveni

Masa „inteligenta“ la care lucrează acum elevii Colegiului „Petru Rareş“ din Suceava FOTO: Sandrinio Neagu

Şcoala a devenit mai prietenoasă pentru elevii Colegiului „Petru Rareş“ datorită unor echipamente sofisticate care transformă orele plictisitoare în adevărate experimente ştiinţifice făcute „ca-n filme“.

Ştiri pe aceeaşi temă

Probleme de fizică rezolvate la tablă? Ecuaţii înşirate pe nenumărate pagini? Memorarea unor lecţii „ca pe poezie“? Toate aceste urme ale unui tip de învăţământ învechit au devenit istorie într-un colegiu din Suceava, unde profesorii şi elevii şi-au unit forţele pentru a câştiga un important proiect pe fonduri europene. Rezultatul a transformat sălile de clasă în laboratoare care seamănă mai degrabă cu NASA decât cu o şcoală din România. Mai multe mese inteligente, „touchscreen“, au ajuns în opt licee din România şi îi ajută pe liceeni să se autodepăşească şi să poată învăţa lucrurile care nu le sunt accesibile tuturor tinerilor români.

În laboratorul „multi-touch“din Colegiul „Petru Rareş“, liceenii pot face muncă de cercetare în echipă, iar orele se transformă în adevărate aventuri. „Bucuria noastră a fost enormă în momentul în care am fost declaraţi câştigători cu 100 de puncte din tot atâtea posibile. S-a muncit foarte bine, chiar dacă toţi cei care ne-am implicat în acest proiect am făcut sacrificii şi, timp de jumătate de an, practic nu am avut liber“, spune Anca Greculeac, director adjunct al Colegiului Naţional „Petru Rareş“, unul din profesorii care s-au implicat activ în această activitate.

„MESE INTELIGENTE“

„Laboratorul viitorului“, aşa cum este numit cel mai proaspăt material didactic al liceului, este format din mai multe mese „inteligente“, dotate cu touchscreen, şi a devenit funcţional la începutului acestui an şcolar.
Pe scurt, este vorba de un laborator în care elevii nu doar acumulează cunoştinţe, dar pot face şi muncă de cercetare, ceea ce nu se întâmplă în multe şcoli româneşti.

Chiar dacă proiectul a fost desemnat câştigător încă din 2010, primele mese „inteligente“ au ajuns la Suceava abia în această vară, iar laboratorul „multi-touch“ a devenit funcţional odată cu începerea noului an şcolar, ce-i drept la capacitate redusă.

„Într-o primă fază au venit patru mese care utilizează tehnologia multi-touch, iar în curând laboratorul nostru va fi dotat cu alte şase mese, urmând să funcţioneze la capacitate maximă“, a spus profesoara Daniela Narcisa Ştefănescu, profesor de informatică la Colegiul Naţional „Petru Rareş“ din Suceava. Întregul „arsenal“ al unui astfel de laborator inovativ cuprinde o masă interactivă de tip multi-touch, o tablă interactivă, laptop, videoproiector şi serverul. La aceste mese se lucrează în echipe, de obicei de câte patru elevi.

PROIECTUL CÂŞTIGĂTOR

Până ca acest laborator multi-touch să devină funcţional a fost nevoie de o muncă asiduă, care a început anul trecut, odată cu lansarea competiţiei la nivel naţional. În lupta pentru desemnarea liceului care urma să beneficieze de finanţarea de 50.000 de euro pentru laboratorul multi-touch, Colegiul Naţional „Petru Rareş“ Suceava a devansat Liceul Teoretic „Dimitrie Cantemir“ Iaşi, dar şi o altă şcoală din judeţul Suceava, respectiv Grupul Şcolar Dumbrăveni. Ideea cu care profesorii şi elevii Colegiului Naţional „Petru Rareş“ au reuşit să convingă juriul a fost „Ştiinţa, între hazard şi catastrofă“.

ELEVI ŞI OAMENI DE ŞTIINŢĂ

În afara aplicaţiilor deja existente, în cursul acestui an de învăţământ elevii s-au ocupat şi de un alt program. Este vorba de o aplicaţie în care este comparat virusul biologic cu virusul de calculator. Programul care studiază, comparativ, cei doi viruşi a fost creat chiar de un elev de clasa a XI-a al liceului. Este vorba de Vlad Pavel, căruia patru zile de muncă i-au fost suficiente pentru a realiza aplicaţia.

„Modul cum intră în corpul uman sau în calculator, modul cum se înmulţesc, dar şi alte similitudini sunt elemente care unesc cei doi viruşi, cel biologic şi cel de calculator. Chiar şi noi am rămas surprinşi să constatăm atât de multe asemănări“, a explicat Andreea Herovic, elevă în clasa a XI-a.

Mesele „inteligente“ de la Colegiul Naţional „Petru Rareş“ Suceava sunt o adevărată provocare pentru elevi. „Cel mai probabil, mă voi orienta pe viitor să-mi continuu activitatea tot în acest domeniu al programării. Aş vrea să rămân în România, dar sper să fie şi posibil acest lucru“, a mărturisit Vlad Pavel, vedeta incontestabilă a clasei a XI-a de la Colegiul Naţional  „Petru Rareş“ Suceava.

Nu la fel de convinsă este eleva Alexandra Nichitean de viitorul ei în România, dar spune că, după ce a lucrat pe mesele „inteligente“ de la liceu, ar fi tentată să se îndrepte spre o activitate de cercetare. Însă acest lucru va depinde „de oportunităţile care mi se vor deschide la momentul respectiv”, încheie Alexandra.

Dacă apreciezi acest articol, te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-un Like mai jos:


citeste totul despre:
Modifică Setările