Introduceţi literatura universală în școli!

Cei mai apreciaţi scriitori români ai momentului pledează pentru studierea marilor cărţi ale lumii. Copiii din România fac târziu cunoştinţă cu „Tom Sawyer“ sau „Copiii Căpitanului Grant“ pentru că nu li se cere să pună mâna pe carte decât în vacanţe.

Ştiri pe aceeaşi temă

„În clasele primare, le-aş face cunoştinţă cu Alexandre Dumas: «Cei trei muşchetari», «Laleaua Neagră» sau «Contele de Monte Cristo». Când eram eu copil, era de neconceput să ai 10 ani şi să nu ştii cine este D'Artagnan", zâmbeşte scriitorul Radu Cosaşu. Cu toate acestea, mulţi dintre copiii de 10 ani nu au nici cea mai vagă idee despre D'Artagnan, Athos, Porthos, Aramis, Cornélius şi Rosa, ori Edmond Dantès.

În schimb, după cum arată o cercetare a Societăţii Academice din România (SAR) elevii demonstrează o lipsă de cunoştinţe şi de valori acută, cauzată şi de absenţa literaturii universale din şcoli. Documentul oferă şi argumente pentru introducerea a măcar câteva opere universale în programă: formarea de atitudini şi valori corecte, înţelegerea autorilor români în contextul internaţional în care ei au gîndit şi au scris.

„Eşecul este asigurat dacă elevii nu vor citi şi câteva titluri universale. Dincolo de partea formativă, literatura universală oferă soluţii şi sugestii pentru problemele unor comunităţi şi societăţi care au cunoscut experienţe similare. Mai mult, începând din secolul XIX, mulţi dintre scriitorii români au studiat în străinătate (mai ales în Franţa şi Germania) şi au fost influenţaţi de curentele literareşi de autorii de acolo", se arată în concluziile cercetării.

Romanele de aventură sunt recomandate

Scriitorii români sunt de acord. Radu Cosaşu, de pildă, spune că odată ce copiii intră la gimnaziu, ar fi obligatoriu să facă cunoştinţă cu Jules Verne.  „«Insula Misterioasă», «Copiii Căpitanului Grant» sunt foarte potrivite la 12-13 ani, şi îi pot învăţa pe copii despre curaj, valoarea căutărilor, încredere în sine".

La rândul său, Radu Paraschivescu apreciază că oricât de nepedagogic ar fi să pui „Huckleberry Finn" în faţa cuiva care cochetează cu ideea de-a fugi de-acasă, şi copiii de azi ar trebui să facă cunoştinţă cu „amestecul de aventură, cavalerism, istorie şi iubire. Sper, din adâncurile candorii mele, că romanele de capă şi spadă, de la Dumas la Féval şi Zévaco, încă pot captiva un copil". Scriitorul apreciază totuşi că „degeaba ai materia în programă, dacă profesorul e blazat, nesigur pe sine sau pur şi simplu incult".

Studiul SAR atrage atenţia că în ţări precum Marea Britanie, Franţa, dar şi în Polonia, Cehia, Grecia sau Ungaria, sunt studiate în şcoală marile opere ale literaturii universale. Mai mult, examenul de Bacalaureat le verifică şi pe acestea, ponderea lor mergând de la 10% din numărul total de texte în Grecia, până la 34%, în Cehia.

Între timp, în România, 4 din 10 persoane cred că Soarele se învârteşte în jurul Pământului, iar 4 din 5 sunt convinse că teoria evoluţionistă a lui Darwin este falsă, după cum a relevat un studiu publicat vineri de Facultatea de Sociologie a Universităţii Bucureşti .

"«Insula Misterioasă», «Copiii Căpitanului Grant» sunt foarte potrivite la 12-13 ani, şi îi pot învăţa pe copii despre curaj, valoarea căutărilor, încredere în sine."
Radu Cosaşu
scriitor

Dacă apreciezi acest articol, te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-un Like mai jos:


citeste totul despre:
Modifică Setările