Funeriu despre evaluările la clasele a II-a, a IV-a şi a VI-a: "Nu sunt examene"

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Elevii vor primi broşuri cu modele de subiecte şi explicaţii    FOTO: Adevărul
Elevii vor primi broşuri cu modele de subiecte şi explicaţii    FOTO: Adevărul

Calificativele copiilor obţinute la evalările de la clasele a II-a, a IV-a şi a VI-a nu vor fi trecute în catalog şi nu se vor face ierarhizări la clasă în funcţie de rezultate, însă există câteva diferenţe între testări. Spre exemplu, la clasele a II-a şi la VI-a vor fi evaluaţi toţi copiii, în timp ce la clasa a IV-a vor fi evaluaţi elevii din şcoli desemnate de către minister într-un eşantion naţional reprezentativ.

Evaluările de la clasele a II-a, a IV-a şi a VI-a nu sunt examene, ele fiind introduse pentru a-i sprijini pe elevi, a precizat Daniel Funeriu pentru adevarul.ro. El a postat trei documente pe blogul său cu răspunsuri ale experţilor la întrebările pe care şi le pun părinţii în legătură cu aceste evaluări.

În aceste documente se arată că scopul evaluărilor diferă de la clasă la clasă. Evaluarea elevilor de clasa a II-a la citire, scris şi socotit  are un scop dublu: părinţii şi învăţătoarea să ştie  în ce măsură copilul şi-a însuşit elementele de bază specifice vârstei şi să se poată corecta eventualele dificultăţi ale copilului pe parcursul celor doi ani care mai rămân la dispoziţia învăţătoarei (clasa a III-a şi a IV-a).

Între timp, la clasa a IV-a, obiectivul evaluărilor la  limba română şi matematică este realizarea unei diagnoze a sistemului de învăţământ primar, iar testarea de la clasa a VI-a are rol de preorientare pentru alegerea liceului.

"Sunt răspunsurile experţilor la întrebările legitime pe care părinţii şi le pun. Aceste evaluări pe care le-am introdus prin Legea Educaţiei sunt extrem de benefice pentru copii cu condiţia ca părinţii să înţeleagă exact rostul lor", a explicat Funeriu pentru adevarul.ro.

Materialele au fost realizate de experţi în educaţie ai Fundaţiei Mişcarea Populară.

Elevii vor primi o broşură modele de subiecte şi explicaţii

La mai bine de doi ani după ce au fost introduse în Legea Educaţiei şi după două teste pilot în câteva şcoli la nivel naţional, ministrul Educaţiei, Remus Pricopie, a anunţat că, de anul acesta, evaluările de la clasele a II-a, a IV-a şi a VI-a se vor realiza aşa cum prevede legea.  "Principalul motiv pentru care trebuie să introducem această evaluare este acela că noi, în sistemul nostru de educaţie, până la clasa a VIII-a nu avem nicio evaluare de sistem. Evaluarea naţională este prima evaluare după ani buni de şcoală", a declarat Pricopie la sfârşitul lunii august.

Cu ocazia începerii noului an şcolar, ministrul Educaţiei a mai spus că evaluările de la clasele a II–a, a IV-a  şi a VI–a au fost introduse după ce s-a observat că România are rezultate foarte slabe la testele PISA (Programul de Evaluare Internaţională a Elevilor – n.r.).

Testele de la evaluările-pilot din anii precedenţi vor fi publicate într-o „broşurică“ din care fiecare elev să poată vedea modele de subiecte, dar şi explicaţiile pentru a arăta de ce sunt importante aceste testări.

Totul despre evaluarea de la clasa a II-a, în 8 întrebări şi răspunsuri

 1. Va fi evaluat copilul meu? Care este scopul organizării unei astfel de evaluări?

Toţi copiii de clasa a II-a din România vor parcurge această evaluare. Această evaluare NU este un examen şi NU este un concurs.

Scopul evaluării este dublu: să ştie, atât părinţii, cât şi învăţătoarea, în ce măsură copilul şi-a însuşit elementele de bază specifice vârstei: scris, citit, socotit; să se poată corecta eventualele dificultăţi ale copilului pe parcursul celor doi ani care mai rămân la dispoziţia învăţătoarei (clasa a III-a şi a
IV-a).

În urma evaluării, învăţătoarea va avea o imagine detaliată asupra copilului dumneavoastră şi va putea mult mai uşor să corecteze, individualizat, eventualele dificultăţi, vor putea fi identificate şi încurajate punctele tari ale fiecărui copil. Această evaluare va permite dascălilor să înţeleagă progresul în timp al elevilor şi capacitatea lor de a-şi îmbunătăţi situaţia şcolară.

2. Care sunt disciplinele la care va fi evaluat copilul meu?
Scris/citit şi socotit.

3. Cine realizează subiectele?
Subiectele sunt elaborate de către experţi din cadrul ministerului. Evaluarea elevilor este o ştiinţă. Ea nu se limitează doar la notă, ci şi la alte caracteristici, care permit mult mai bine să înţelegem specificul fiecărui copil, atât în punctele sale tari, cât şi eventualele dificultăţi.

4. Cum influenţează această evaluare evoluţia copilului meu?
În funcţie de rezultatul la această evaluare, învăţătoarea va avea o imagine mult mai clară asupra eventualelor dificultăţi specifice fiecărui copil. Astfel, împreună cu părinţii, învăţătoarea va putea să amelioreze situaţia propunând soluţii specifice fiecărui elev, ca el să reuşească mai bine.

5. Oare, la această vârstă, un eventual eşec nu conduce la demobilizarea copilului şi, implicit, a părinţilor?
Nu, pentru că rezultatul acestei evaluări nu este de tipul admis/respins. Învăţătoarea este un bun profesionist ce ştie să evite descurajarea copiilor care au şi dificultăţi punctuale. Învăţătoarele sunt formate profesional şi pentru a şti cum să gestioneze astfel de situaţii. Comunicarea şcolii cu părinţii este esenţială. E important ca ei să înţeleagă bine rolul acestor evaluări, astfel încât să poată ameliora situaţia copiilor lor, fără tensiuni inutile. De exemplu, cu un copil care este creativ, dar are o mai mică putere de concentrare asupra unei sarcini, se vor desfăşura activităţi specifice în vederea creşterii capacităţii sale de concentrare, păstrându-se totodată firea sa creativă. Căldura părintească este esenţială.

6. Această evaluare nu este un factor de stres în plus pentru elevi şi părinţi?
Ca orice evaluare, ea poate să fie un factor de stres dacă părinţii nu sunt corect informaţi. Evaluarea se va insera firesc în programul copiilor şi este constructiv ca părinţii să nu inducă teamă copilului pe această temă. Milioane de copii din Uniunea Europeană dau acest tip de testări de mulţi ani. Este bine ca la vârsta de 8-9 ani copiii să înceapă să se simtă responsabili şi să conştientizeze că este în puterea lor să-şi amelioreze situaţia. Pe lângă cunoştinţe, şcoala trebuie să le ofere copiilor şi competenţe. Gestionarea responsabilităţilor este un lucru pe care şcoala trebuie să le ofere, încă de la cea mai fragedă vârstă.

7. Se vor realiza ierarhii?
Exclus! La această vârstă ierarhiile nu au nicio relevanţă. Obiectivul este să identificăm cât mai devreme vulnerabilităţi în dobândirea cunoştinţelor şi competenţelor şi să le corectăm pe parcursul clasei a III-a şi a IV-a, ani în care elevii vor studia cu aceeaşi învăţătoare.

8. Nu există pericolul organizării claselor în funcţie de rezultate?
Nu. Segregarea copiilor în funcţie de aceste rezultate ar fi o abatere extrem de gravă din partea învăţătoarei şi a directorului şi ar trebui sancţionată exemplar. Cadrele didactice din România au fost instruite în acest sens. Orice suspiciune că s-ar putea face aşa ceva va fi temeinic verificată.

Totul despre evaluarea de la clasa a IV-a, în 7 întrebări şi răspunsuri

1. Cine este evaluat? Care este scopul organizării unei astfel de evaluări?

Nu toţi copiii vor fi evaluaţi. Vor fi evaluaţi elevii din şcoli desemnate de către minister într-un eşantion naţional reprezentativ. Scopul acestei evaluări este să avem o imagine clară asupra modului în care copiii care au finalizat ciclul primar au dobândit cunoştinţele şi competenţele necesare începerii cu succes a gimnaziului. Astfel, ministerul va avea o imagine clară asupra modului în care anumite politici specifice dau rezultate sau nu.

2. Care sunt disciplinele la care sunt evaluaţi elevii?
Matematică şi limba română.

3. Cine realizează subiectele?
Subiectele sunt concepute de către experţi la nivelul ministerului. Evaluarea elevilor este o ştiinţă. Ea nu se limitează doar la notă, ci şi la alte caracteristici, care permit mult mai bine să înţelegem situaţia specifică fiecărui copil.

4. Cum influenţează calificativul primit evoluţia elevului?
Această evaluare nu influenţează în niciun fel parcursul elevului. Obiectivul acestei evaluări este realizarea unei diagnoze a sistemului de învăţământ primar.

5. Se vor realiza ierarhii?
Nu. Acest lucru este exclus.

6. Nu există pericolul organizării claselor în funcţie de rezultate?
Nu. Segregarea copiilor în funcţie de aceste rezultate ar fi o abatere extrem de gravă din partea învăţătoarei şi a directorului. Cadrele didactice din România au fost instruite în acest sens. Orice suspiciune că s-ar putea face aşa ceva va fi temeinic verificată.

7. Dacă datele vor fi publice, părinţii nu vor alege clasele de gimnaziu în funcţie de rezultatele de la evaluări?
Nu, datele nu vor fi publice.

Totul despre evaluarea de la clasa a VI-a, în 8 întrebări şi răspunsuri

 1. Va fi evaluat copilul meu? Care este scopul organizării unei astfel de evaluări?

Toţi copiii de clasa a VI-a din România vor parcurge această evaluare. Această evaluare NU este un examen şi NU este un concurs. Această evaluare are rol de preorientare. La această vârstă încep să se contureze caracteristicile specifice fiecărui elev.

Este important ca profesorii şi părinţii să înceapă să-şi formeze o opinie asupra tipului de liceu pe care e mai potrivit să-l vizeze la finalul gimnaziului. Această evaluare va permite dascălilor să înţeleagă progresul în timp al elevilor, capacitatea lor de a-şi îmbunătăţi situaţia, cât şi orientarea şcolară corectă.

2. Care sunt disciplinele la care sunt evaluaţi elevii?
Elevii vor fi evaluaţi prin două probe transdisciplinare: o probă de limbă şi comunicare şi o probă de ştiinţe.

3. Cine realizează subiectele?
Subiectele sunt elaborate de către experţi din cadrul ministerului. Evaluarea elevilor este o ştiinţă. Ea nu se limitează doar la notă, ci şi la alte caracteristici, care permit mult mai bine să înţelegem specificul fiecărui copil.

4. Cum influenţează această evaluare evoluţia elevului?
În funcţie de rezultatul la această evaluare profesorii şi părinţii vor putea să colaboreze pentru a identifica, încă de acum, cele mai bune opţiuni pentru liceu. În urma acestor evaluări, elevii, profesorii şi părinţii vor avea mai multe elemente concrete pentru a decide, până la finalizarea gimnaziului, care este liceul care se potriveşte cel mai bine fiecăruia.

5. Oare, la această vârstă, un eventual eşec nu conduce la demobilizarea copilului şi, implicit, a părinţilor?
Nu, pentru că rezultatul acestei evaluări nu este de tipul admis / respins. Comunicarea şcolii cu părinţii este esenţială. E important ca părinţii să înţeleagă bine rolul acestor evaluări, astfel încât să poată să participe la orientarea şcolară pe baza unor rezultate reale şi nu doar pe baza unor impresii. Dirigintele, profesorii şi părinţii au rolul de a orienta elevii pe calea lor potrivită, iar elevii vor avea un real câştig din faptul că alegerea liceului va fi mult uşurată.

6. Această evaluare nu este un factor de stres în plus pentru elevi şi părinţi?
Ca orice evaluare, ea poate să fie un factor de stres dacă părinţii nu sunt corect informaţi. Milioane de copii din Uniunea Europeană sunt astfel testaţi de mulţi ani. La această vârstă copiii sunt responsabilizaţi şi pot să conştientizeze importanţa unei corecte orientări şcolare. Pe lângă cunoştinţe, şcoala trebuie să ofere copiilor noştri şi competenţe. Competenţele sociale, gestionarea responsabilităţilor, cât şi gestionarea propriului parcurs şcolar sunt esenţiale pentru a avea tineri bine pregătiţi şi siguri pe ei şi capacităţile lor.

7. Se vor realiza ierarhii?
Elevii comunică între ei şi, în mod firesc, la această vârstă se compară unii cu alţii. Unii vor avea mai mult succes la ştiinţe, alţii la limbă şi comunicare. Rolul evaluării nu este de a stabili ierarhii, ci acela de a sprijini orientarea şcolară.

8. Nu există pericolul organizării claselor în funcţie de rezultate?
Nu. Segregarea copiilor în funcţie de aceste rezultate ar fi o abatere extrem de gravă din partea dirigintelui şi a directorului şi ar fi sancţionată exemplar. Cadrele didactice din România au fost instruite în acest sens. Orice suspiciune că s-ar putea face aşa ceva va fi temeinic verificată. La finalul gimnaziului, însă, elevii vor opta fie pentru învăţământul profesional, fie pentru liceul tehnologic, fie pentru liceul teoretic sau vocaţional. Această evaluare le permite elevilor, încă de la finalul clasei a VI-a, să reflecteze la propriul viitor şi să se responsabilizeze.


Ministrul Educaţiei: Evaluările la clasele a II-a, a IV-a şi a VI-a vor avea loc începând de anul acesta

Începând de anul acesta, evaluarea şcolară se va face pe două niveluri: la clasă şi la nivel naţional, cu accent pe prima, pentru a avea o radiografie exactă a problemelor din sistemul de învăţământ preuniversitar, a declarat Ministrul Educaţiei, Remus Pricopie la prima ediţie a Şcolii Internaţionale de Vară „Dăscălimea românească” de la Eforie Sud.

Remus Pricopie: testele din clasele a II-a, a IV-a şi a VI-a, introduse ca urmare a rezultatelor slabe ale elevilor

La deschiderea anului şcolar 2013-2014, ministrul Educaţiei, Remus Pricopie, a fost prezent la Grădiniţa numărul 52 din Capitală, unde a făcut mai multe declaraţii legate de schimbările care vor avea loc începând cu acest an şcolar. Ministrul a explicat şi situaţia şcolilor care an de an nu îndeplinesc condiţiile de funcţionare.

INTERVIU Ministrul Educaţiei: „De anul viitor vom avea manuale digitale“

Primele manuale digitale, pentru clasa I şi a II-a, vor fi pe băncile elevilor de anul viitor, în timp ce problema şcolilor care se dărâmă ar putea fi soluţionată abia în doi-trei ani. Aşa a anunţat ieri ministrul Educaţiei, Remus Pricopie, într-un interviu pentru Adevărul Live.
 

Educație



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite