Putem gândi
altfel modul în care organizăm unităţile de învăţare şi conţinuturile pe care
le oferim elevilor noştri, pentru a le da şansa unor trasee şcolare individualizate,
ca ei să devină ceea ce vor cu adevărat? DA – cu inteligenţă, curaj şi
mult profesionalism.
În concordanţă directă cu modelul de arhitectură curriculară aflat deja in discuţia publică, punem la dispoziţia celor interesaţi o soluţie de structurare modulară a disciplinei Fizică, pentru gimnaziu şi pentru liceu teoretic, dezvoltată de o echipă de profesionişti ai şcolii. Vă invit să folosiţi acest studiu de caz pentru a găsi şi alte soluţii pedagogice eficiente atât pentru Fizică, dar şi pentru alte discipline. Puneţi-le, la fel, în discuţia publică pentru a învăţa toţi, unii de la ceilalţi, şi a crea şcoli-pilot de succes, începând din toamna lui 2020.
GIMNAZIU
MODULUL
DURATA MODULULUI
NR. ORE / SĂPTĂMÂNĂ
OBSERVAŢII
MECANICĂ (I)
17/18 săptămâni
(un semestru)
3
Pot fi folosite unităţile de învăţare şi/sau conţinuturile din Programa şcolară pentru disciplina FIZICĂ aflată în vigoare. Totodată, acestea pot fi completate/adaptate funcţie de specificul local, nevoile reale ale elevilor şi experienţa profesorului.
Actualele manuale de FIZICĂ pentru gimnaziu pot fi folosite dar este recomandabil ca instituţia şcolară să poată asigura elevilor şi alte surse bibliografice, de o calitate superioară şi deci, mai eficiente.
Se va pune accent pe învăţarea prin experiment şi rezolvare de probleme de tip PISA
Şcoala poate oferi aceste 4 module în orice ordine (mai puţin Mecanica II, pentru care elevul nu poate opta dacă nu a parcurs anterior Mecanica I), începând cu semestrul al II-lea din clasa a VI-a.
MECANICĂ (II)
17/18 săptămâni
(un semestru)
3
PROCESE TERMICE ŞI FENOMENE OPTICE
17/18 săptămâni
(un semestru)
3
ELECTRICITATE ŞI MAGNETISM
17/18 săptămâni
(un semestru)
3
ENERGII ALTERNATIVE
17/18 săptămâni
(un semestru)
3
Acest modul este unul integrator. De aceea, sugerăm o abordare cross-curriculară, din perspectiva dezvoltării durabile a societăţii.
Pentru acest modul activităţile principale de învăţare vor fi: informarea on-line ghidată de profesor, observaţia ştiinţifică, experimentul, rezolvarea de probleme din viaţa reală, realizarea de proiecte (individual şi/sau în echipă).
LICEU TEORETIC
MODULUL
DURATA MODULULUI
NR. ORE / SĂPT.ĂMÂNĂ*)
OBSERVAŢII
MECANICA
35 săptămâni
(două semestre)
3
Modulele post fi parcurse în orice ordine şi în orice an de studiu, cu condiţia corelării conţinuturilor cu parcurgerea programei de matematică şi/sau chimie.
Totodată, elevii pot opta pentru modulul de Electricitate (II) doar dacă au parcurs în prealabil modulul Electricitate (I).
Pot fi folosite unităţile de învăţare şi/sau conţinuturile din Programa şcolară pentru disciplina FIZICĂ aflată în vigoare. Totodată, acestea pot fi completate/adaptate funcţie de specificul local, nevoile reale ale elevilor şi experienţa profesorului.
Actualele manuale de FIZICĂ pentru liceu pot fi folosite dar este recomandabil ca instituţia şcolară să poată asigura elevilor şi alte surse bibliografice, de o calitate superioară şi deci, mai eficiente.
ELECTRICITATE (I)
ELECTROSTATICĂ ŞI CURENT CONTINUU
17/18 săptămâni
(un semestru)
3
ELECTRICITATE (II)
MAGNETISM ŞI CURENT ALTERNATIV
17/18 săptămâni
(un semestru)
3
OPTICA
17/18 săptămâni
(un semestru)
3
TERMODINAMICĂ ŞI CĂLDURĂ
17/18 săptămâni
(un semestru)
3
FIZICĂ CUANTICĂ, ATOMICĂ ŞI NUCLEARĂ
17/18 săptămâni
(un semestru)
3
FIZICA PENTRU BACALAUREAT
17/18 săptămâni
(un semestru)
3
Se recomandă parcurgerea acestui modul în clasa a XII-a, cu scopul de a pregăti susţinerea examenului de Bacalaureat
*) Oricare modul poate fi studiat şi în regim de aprofundare – 4 ore/săptămână.
Gând bun tuturor. Ţinem aproape.