Experţii reclamă lipsa gramaticii şi a geometriei la liceu

Experţii reclamă lipsa gramaticii şi a
geometriei la liceu

Până în 2020, noile programe şcolare pentru liceu ar putea fi terminate    FOTO: Shutterstock

Specialiştii în Educaţie cer reintroducerea orelor de gramatică în programa de Limba Română la liceu şi reintroducerea geometriei clasice în programa de Matematică, două materii necesare pentru dezvoltarea unui limbaj corect şi a unei gândiri logice.

Lipsa orelor de gramatică şi de geometrie elementară la liceu, o problemă de zeci de ani în sistemul de învăţământ din România, este una dintre cauzele principale ale agramatismului tinerilor şi a lipsei logicii în gândire. Cel puţin aşa susţin experţii din sistem care cer reintroducerea orelor de gramatică în programa de liceu, la fel cum profesorii de matematică cer reintroducerea geometriei clasice. De altfel, cea de-a doua solicitare este deja discutată de mai-marii de la Educaţie. Inspectorul de profil din cadrul ministerului, Daniel Grigorescu, spune că se discută schimbarea programei pentru disciplina matematică la liceu, unde acum se pune prea mult accent pe geometria vectorială.

„În mod cert, în următorii ani urmează schimbarea planului cadru şi a curriculei, atât la gimnaziu, cât şi la liceu. În discuţia pe care am avut-o în ultima vreme cu membrii Comisiei Naţionale de Matematică, se pune serios problema de a reveni la geometria clasică“, a declarat Grigorescu, citat de Hotnews.

Geometria ne ajută să gândim logic

Povestea geometriei elementare a început de pe vremea reformei lui Spiru Haret, acum mai bine de un secol, când a fost introdusă în programa şcolară, şi s-a încheiat în anul şcolar 1994-1995, povesteşte profesorul Radu Gologan, coordonatorul lotului olimpic de matematică.

„Structura programelor ar trebui adaptată noilor tehnologii, însă, din păcate, este o inerţie fantastică în sistem, în această privinţă. Lumea nu a înţeles că geometria la şcoală e ca şahul, te învaţă să raţionezi, să gândeşti logic, matematica, în proporţie de 60%, este un exerciţiu al minţii“, a explicat Gologan.

Geometria de liceu, scoasă din context

La rândul său, profesorul George Trifan, asistent universitar la Facultatea de Matematică şi Informatică a Universităţii din Bucureşti, spune că în contextul în care la liceu nu se mai studiază geometria elementară, partea de geometrie care se studiază (cea vectorială) este scoasă din context. „În gimnaziu, profesorii se focalizează mai mult pe programa de examen şi, atunci când ajung la liceu, unde se studiază geometria vectorială, elevilor le lipsesc o parte din cunoştinţe. Geometria în spaţiu se mai studiază puţin în clasa a XII-a, dar sub formă demonstrativă pentru integrale, însă copiii uită până atunci ce au învăţat în clasa a VIII-a, dacă nu mai folosesc informaţia pe parcurs. Ar trebui ca la liceu să se reia aprofundat noţiuni de geometrie plană şi în spaţiu ca să poată înţelege geometria vectorială, care fără noţiunile elementare de geometrie este practic scoasă din context“, a spus Trifan.

Şi profesorul Costel Chiteş de la Colegiul Naţional „Tudor Vianu“ din Capitală spune că geometria în spaţiu nu s-a mai studiat din anii ’90 şi că s-a pus mult mai mult accent pe geometria vectorială, care se foloseşte în fizică. „Practic, dacă dăm timpul înapoi cu 20 de ani, putem vedea că vechiul capitol de geometrie vectorială s-a extins şi din programă a ieşit geometria în spaţiu“, a explicat profesorul, care este de părere că programa de liceu ar trebui să cuprindă mai multă analiză matematică cu demonstraţii.

Gramatica ar trebui studiată şi la liceu

Dar nu numai geometria trebuie reintrodusă în noile programe, ci şi gramatica limbii române, care a fost cu totul scoasă din programă de zeci de ani, situaţia fiind mai gravă decât în cazul geometriei, potrivit specialiştilor în Educaţie. Rezultatul este că elevii uită noţiunile de bază şi ajung să facă tot felul de greşeli gramaticale, cele mai frecvente fiind dezacordurile, arată aceştia.

De exemplu, profesoara de limba română Ecaterina Stanca, de la Colegiul Naţional „Tudor Vianu“ din Capitală, spune că de când predă în sistem, din 1978, nu a întâlnit ore de gramatică serioase la liceu. „Lipsa studiului gramaticii se vede la copii, care încep să facă greşeli de ortografie, uită timpurile verbale, în plus, au deja ezitări când se exprimă, nu mai ştiu cum să folosească „însuşi/însăşi“, nu mai fac acorduri. În manualele actuale sunt câteva exerciţii de gramatică, însă ei trebuie să-şi reamintească teoria“, a explicat Ecaterina Stanca. La rândul ei, profesoara de română Iulia Pop, de la Colegiul Naţional „Sf. Sava“ din Bucureşti, spune că liceeni au nevoie şi de practică.

„Ar trebui introdusă o oră în plus de gramatică la liceu, mai exact gramatica normativă ar trebuie făcută acum. Există elemente de gramatică şi în programa actuală, dar neexistând o oră specială de gramatică, se trece prea repede prin ele, în plus, elementele acestea ţin mai mult de stilistică“, a explicat Pop. Ea a spus că elevii ajung să facă dezacorduri, tautologii, pleonasme şi anacolute din cauza lipsei gramaticii la liceu. Pe de altă parte, expertul în Educaţie Tincuţa Apăteanu este de părere că lipsa orelor de gramatică de la liceu influenţează în mod negativ felul în care se exprimă tinerii, dar susţine că ar trebui schimbată întreaga programă pentru clasele IX-XII.

„Ar trebui restructurat întregul curriculum şi includerea elementelor de gramatică în domeniul mai mare al comunicării. Nu mai putem continua cu 15 materii la liceu, asta este clar. Cunoaşterea e prea fragmentată“, este de părere Apăteanu. „Elevii nu mai ştiu să scrie corect, eu aş introduce gramatica obligatorie până la clasa a XII-a, fiindcă regulile gramaticale se uită, în plus, exerciţiile de gramatică îi ajută să gândească logic, la fel cum este cazul la geometrie, care dezvoltă o gândire armonioasă, vizuală“, a completat expertul în educaţie Marian Staş.

Şi expertul în comunicare Mihaela Apetrei spune că ar fi extrem de utilă studierea gramaticii la liceu şi restrângerea programei de literatură. „Elevii au oricum probleme de exprimare, deci studierea gramaticii ar fi bine-venită. Liceenii ajung să studieze chestiuni complexe de literatură pe care nu le vor folosi în viaţă, asta în condiţiile în care ei nu ştiu să se exprime corect în limba română“, a arătat Apetrei.
 


Suedia introduce un pronume neutru în dicţionare, pentru a nu mai diferenţia între băieţi şi fete, la şcoală

Pronumele "hen" va fi introdus în dicţionarele de limba suedeză, acesta fiind deja utilizat în sistemul educaţional suedez, unde profesorii nu li se mai adresează copiilor cu "el" sau "ea", în ideea educării egalităţii dintre sexe.

Elevii români copiază şi chiulesc mai puţin decât elevii altor ţări, deşi şcoala românească are foarte puţine resurse educaţionale

Elevii români copiază, absentează nemotivat şi întârzie mai puţin decât, elevii din alte peste 30 de state, potrivit unui studiu internaţional realizat de organizaţia OECD, aceeaşi care relizează testele PISA. Studiul arată cî actele de vandalism, agresare şi intimidare a colegilor şi furturile sunt la un nivel mai scăzut în şcolile româneşti decât în străinătate.

Ţara europeană cu cel mai performant sistem de învăţământ pregăteşte o reformă radicală în educaţie: „Ce a fost bun în 1900 nu mai este în secolul 21”

Finlanda, ţara europeană cu cel mai performant sistem de învăţământ, pregăteşte o reformă radicală în domeniul educaţiei. Mai exact, autorităţile de la Helsinki vor schimbarea abordării structurii programei şcolare, de la axarea pe discipline, la axarea pe teme de interes.

 

Dacă apreciezi acest articol, te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-un Like mai jos:


citeste totul despre: