Conform datelor oferite de Ministerul Educaţiei, anul acesta s-au înscris 135.655 de absolvenţi de liceu pentru susţinerea sesiunii din iunie-iulie 2019. Din nefericire, numărul tinerilor liceeni scade anual, dovadă fiind datele oferite de MEN.

Rata promovabilităţii în 2017 a fost de 26% pe plan naţional, ceea ce demonstrează eşecul tuturor celor implicaţi în reformarea educaţiei româneşti.

Sistemul educaţional românesc de stat trece de câţiva ani printr-o criză majoră, miniştrii de resort care au ocupat treptat portofoliul educaţiei pare că nu au înţeles, în ciuda numeroaselor aşa-zise reforme ale educaţiei, că învăţământul trebuie să ţină pasul cu realitatea zilelor actuale, unde informaţia este la un click distanţă.

Astăzi, şcoala românească nu mai ridică standardele de performanţă, iar discrepanţa dintre elevi şi profesori pare să fie din ce în ce mai mare. Deşi structura examenului de bacalaureat a suferit schimbări majore în ultimii ani, procedurile de susţinere fiind simplificate, totuşi din ce în ce mai puţin elevi par să fie dezinteresaţi de promovarea acestuia.

Asistăm neputincioşi la declinul şi exodul tinerilor noştri, iar efectele în timp vor fi devastatoare pentru România, riscând să producă daune majore sociale si economice.

În ultimii 5 ani s-a discutat frecvent de nevoia modernizării şcolii româneşti, despre digitalizarea învăţământului – să ne aducem aminte de manualele digitale – şi totuşi pare că nu vedem pădurea de copaci, în sensul în care profesorii sunt suprasolicitaţi de programele şcolare perimate.

România paradoxală în care avem elevi strălucitori care participă la diverse concursuri internaţionale şi ne reprezintă ţara cu mândrie şi realitatea în care abandonul şcolar atinge cote maxime.

Suntem campioni în analfabetism funcţional, iar conform ultimelor date oferite de Eurostat ne situăm pe locul 3 în UE la abandonul şcolar, unde 18,9% dintre elevii de liceu renunţă la studii.

Subfinanţarea sistemului educaţional românesc, salariile extrem de mici ale profesorilor, programele învechite şi neconforme cu realitatea cotidiană, abandonul şcolar, cât şi analfabetismul funcţional par să fie reţeta dezastruoasă lăsată în urmă de miniştrii Educaţiei.

Nouă nu ne rămâne decât să ne întrebăm cine ar putea avea de câştigat de pe urma unui tineret inadecvat educat şi încotro ne vom îndrepta că ţară în următorii 20 de ani...